Archiwa historii mówionej AZD-SL>Archis
Student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat historii najnowszej Polski; typologii źródeł archiwalnych; funkcjonowania archiwów i sposobów ochrony nośników dźwięku i obrazu.
Celem będzie nabycie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem wywiadów ze świadkami historii, technikami ich rejestracji, opracowania tego typu źródeł na potrzeby archiwum, oraz podstaw tworzenia archiwów źródeł mówionych.
W cyklu 2024/2025-Z:
Celem będzie nabycie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem wywiadów ze świadkami historii, technikami ich rejestracji, opracowania tego typu źródeł na potrzeby archiwum oraz podstaw tworzenia archiwów źródeł mówionych. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ew_1 posiada wiedzę dotyczącą człowieka i społeczeństwa jako twórców i odbiorców informacji
Ew_2 posiada uporządkowaną wiedzę o metodach wyszukiwania, analizy i wizualizacji informacji
Umiejętności:
Eu_1 posiada umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy, wyszukiwania literatury i poszerzania umiejętności badawczych w zakresie archiwistyki, zarządzania dokumentacją, infobrokerstwa, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych
Kompetencje:
Ek_1 rozumie i stosuje zasady etyki zawodowej kancelisty, archiwisty i infobrokera
Ek_2 rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego, dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego. Ma świadomość swojej wiedzy i kompetencji oraz dokonuje ich ewaluacji. Wyznacza kierunki dalszego rozwoju zawodowego
Literatura
Opowiedziane. Historia mówiona w praktykach humanistycznych, red. A. Karpowicz, M. Litwinowicz, M. Rakoczy, Warszawa 2019;
Aleksijewicz S., Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, Wołowiec 2010;
Filipkowski P., Historia mówiona i wojna. Doświadczenie obozu koncentracyjnego w perspektywie narracji biograficznych, Wrocław 2010;
Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010;
Brasse W., Fotograf 3444 Auschwitz 1940-1945, Kraków 2011;
Gocół D., Historia mówiona. Geneza - rozwój - koncepcje, Lublin 2023;
Modelski Ł., Dziewczyny wojenne. Prawdziwe historie, Kraków 2011;
Klich-Kluczewska B., Przez dziurkę od klucza. Życie prywatne w Krakowie (1945-1989), Warszawa 2005;
Księżna. Wspomnienia o polskich Habsburgach. Z Marią Krystyną Habsburg rozmawiali Adam Tracz i Krzysztof Błecha, Żywiec 2009;
Pałka J., Venken M., Zalewski K. M., Żołnierze generała Maczka. Doświadczenie i pamięć wojny, Gdańsk 2013.
Pokolenie, które goniło czas, Kraków 2010;
Polski Wrocław jako metropolia europejska. Pamięć i polityka historyczna z punktu widzenia oral history, red. Ph. Ther, T. Królik, L. Henke, Wrocław 2005;
Relacje wojenne ziemian. Perspektywa dwóch pokoleń, red. i oprac. M. Chorązki, Kraków 2013;
Rodzina - Prywatność - Intymność. Dzieje rodziny polskiej w kontekście europejskim, red. D. Kałwa, A. Walaszek, A. Żarnowska, Warszawa 2005;
Thompson P., Bornat J., Głos przeszłości. Wprowadzenie do historii mówionej, Warszawa 2021;
Wojenne rozstania, Warszawa 2009.
W cyklu 2024/2025-Z:
Gocół D., Historia mówiona. Geneza - rozwój - koncepcje, Lublin 2023. |
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
Nakład pracy studenta: udział w ćwiczeniach 30 godz., przygotowanie wywiadu 5 godz., lektura na zaliczenie - 10 godz., przygotowanie do ćwiczeń 10 godzin., konsultacje 5 godz. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: