Dokument elektroniczny AZD-SL>Dokele
1. Społeczeństwow informacyjne i e-administracja
2. Podstawy prawne e-Dokumentu
4. Dokument elektroniczny – zdefiniowanie problemu
5. Struktura dokumntu elektronicznego i metadane
6. Podpis elektroniczny – definicja i podstawy prawne podpisu
7. Rodzaje podpisu elektronicznego
8. Rozwiązania techniczne podpisów elektronicznych
9. Bezpieczeństwo podpisu elektronicznego
10. Pieczęć elektrorniczna i inne formy weryfikacji tożsamości
11. Dokument elektroniczny w postępowaniu administracyjnym
12. Dokument elektroniczny w postępowaniu karnym
13. Wnoszenie oraz doręczanie dokumntu elektornicznego
14. Akta sprawy a dokument elektorniczny
15. e-Dokumnet a kształtowanie zasobu archiwalnego
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ew_1 student posiada usystematyzowaną wiedzę na temat typów, form i nośników informacji, dokumntacji archiwalnej i niearchiwalnej oraz sposobów ich powstawania.
Ew_2 student posiada wiedzę z zakresu genezy i roli dokumentu elektronicznego w e-administracji
Ew_3 student posiada wiedzę na temat struktury e-dokumentu oraz bezpieczeństwa stosowania e-podpisu i e-pieczęci oraz innych metod potwierdzania tożsamości.
Eu_1 student potrafi poprawnie wnieść i doręczyć e-dokument
Eu_2 student potrafi korzytać z nowoczesnych metod potwiedzania tożsamości i uwierzytelaniania dokumnetów
Eu_3 student potrafi obsługiwać sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie użytkowe służące do zarzadzani e-dokumentem
Ek_1 student rozumie i rozróżnia elementy struktury e-dokumentu
Ek_2 student rozumie wartość i rolę e-dokumntu w postępowaniu administarcyjnym oraz karnym.
Ek_3 rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego, dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego. Ma świadomość swojej wiedzy i kompetencji oraz dokonuje ich ewaluacji. Wyznacza kierunki dalszego rozwoju zawodowego.
Literatura
Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. 2001, nr 130, poz 1450).
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2012 poz. 267).
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych z dnia 12 kwietnia 2012 r. (Dz.U. z 2012 r., poz. 526).
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. 2005, nr 64, poz. 565 z póź. zm.).
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych z dnia 12 kwietnia 2012 r. (Dz.U. z 2012 r., poz. 526).
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 września 2011 r. w sprawie sporządzania i doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych (Dz.U.2018.180).
Rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych z dnia 16 września 2002 r. (Dz.U.2002, nr 167, poz. 1375).
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych z dnia 18 stycznia 2011 r. (Dz.U. nr 14, poz. 67).
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wymagań technicznych formatów zapisu i informatycznych nośników danych, na których utrwalono materiały archiwalne przekazywane do archiwów państwowych z dnia 2 listopada 2006 r. (Dz.U. nr 206, poz. 1519).
Marucha-Jaworska, M., Podpisy elektroniczne, biometria, identyfikacja elektroniczna, Warszawa 2015
Proces informatyzacji administracji publicznej i jego wpływ na kształtowanie narodowego zasobu archiwalnego stanowiącego dziedzictwo kulturowe ludzkości
Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych, pod red. Grażyny Szpor, Warszawa 2013.
Banasikowska Janina, Stan realizacji i perspektywy rozwoju e-Administracji w Polsce, Katowice 2011.
Janowski Jacek, Definicja podpisu elektronicznego w dyrektywie o podpisie elektronicznym [w:] Podpis elektroniczny w obrocie prawnym, Warszawa 2007.
Robótka H., Współczesna biurowość. Zagadnienia ogólne, Toruń 2010.
Monarcha-Matlak A., Obowiązki administracji w komunikacji elektronicznej, Warszawa 2011.
B. Kwiatek, Dokumenet elektorniczny w ogólnym postepowaniu administracyjnym, Warszawa 2020.
Uwagi
W cyklu 2024/2025-L:
Nakład pracy studenta: udział w zajęciach 30 godzin; przygotowanie się do zajęć 20 godzin, przygotowanie do testu 10 godzin. Łącznie: 60 godzin = 2 pkt ECTS |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: