Kodeks etyki zawodowej infobrokera AZD-SL>Kodety
Treści kształcenia:
T_1 Pojęcie i wybrane nurty etyki współczesnej
T_2 etyka biznesu pojecie i geneza
T_3 etyka bisnesu w codziennej praktyce
T_4 Etyka bisnesu infobrokeriingu
T_5 Cechy, powinności i zadania infobrokera
T_6 Zasady etyczne odnoszace się do klienta - zasada poufności, tajemnica służbowa
T_7 Kwestia interesu społecznego w etyce działalności infobrokerskiej
T_8 Ograniczenia narzędzi wyszukiwawczych oraz zbiorów informacyjnych w kontekście działalności infobrokerskiej
T_9 Manipulowania informacją a działalność infobrokerska
T_10 Odpowiedizalność infobrokera
T_11 Infobroker a inni profesjonalisci informacji
W cyklu 2022/2023-Z:
Zapoznanie z zasadami etyki zawodowej, przedstawienie cech, powinności i obowiązków niezależnych profesjonalistów informacji, dążenia do standaryzacji etyki zawodu, uświadomienie ograniczeń narzędzi i zbiorów informacji |
W cyklu 2023/2024-Z:
Zapoznanie z zasadami etyki zawodowej, przedstawienie cech, powinności i obowiązków niezależnych profesjonalistów informacji, dążenia do standaryzacji etyki zawodu, uświadomienie ograniczeń narzędzi i zbiorów informacji |
W cyklu 2024/2025-Z:
Treści kształcenia: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Ew_1 wskazuje normy prawne regulujące działalność archiwów, kancelarii, postępowanie z dokumentacją oraz dostęp do informacji.
Ew_2 posiada uporządkowaną wiedzę o metodach wyszukiwania, analizy i wizualizacji informacji.
Ew_3 posiada wiedzę dotyczącą człowieka i społeczeństwa jako twórców i odbiorców informacji.
UMIEJĘTNOŚCI:
Eu_1 potrafi przedstawiać wyniki badań i porozumiewać się za pomocą kanałów komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu archiwistyki, zarządzania dokumentacją, infobrokerstwa, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych.
Eu_2 Potrafi wykorzystywać portale internetowe, bazy danych, media oraz zasoby internetowe w celu pozyskiwania i przetwarzania informacji.
KOMPETENCJE:
Ek_1 rozumie i stosuje zasady etyki zawodowej infobrokera.
Ek_2 rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego, dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego.
Ek_3 ma świadomość swojej wiedzy i kompetencji oraz dokonuje ich ewaluacji.
Ek_4 wyznacza kierunki dalszego rozwoju zawodowego.
Literatura
Anna Pengal-Irlik, Etyka w firmie inforbrokerskiej, [w]: Zawód inforbroker, red. S. Cisek, A. Januszko-Szakiel, [Warszawa] 2021, s. 29-46.
J. Woleński, J. Hartman, Wiedza o etyce, Warszawa - Bielsko-Biała 2009.
L. Floridi, Zagadnienie moralności informacji [w:] Ethos nr 69–70, 2005, s. 269–307.
B. Sosińka-Kalata, Etyka w nauce o informacji [w:] Bibliotekarz nr 9, 2003, s. 3–10.
Sosińka-Kalata B., Internet i nowoczesna technologia komputerowa a etyka pracownika informacji naukowej [w:] Profesjonalna informacja w Internecie, red. M. Kocójowa, Kraków 2005, s. 138–143.
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
Nakład pracy studenta: obecność na zjciach 30 godzin, przygotowanie do zajęć 10 godzin, zlecone zalecane lektury 5 godzin. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: