Wstęp do archiwistyki AZD-SL>Wstdar-k
Zajęcia mają na celu ukazanie archiwistyki jako powiązanej z innymi dziedzinami i dyscyplinami nauki, a także rozważenie perspektyw zawodowych archiwisty. W dalszej zaś kolejności - zapoznanie studenta z podstawami metodyki pracy naukowej archiwisty. Przybliżone będą również podstawowe praktyczne zasady zabezpieczania zasobu archiwalnego poprzez digitalizację, kopiowanie i wykonywanie mikrofilmów, a także jego ochrony przed mikroorganizmami i gryzoniami oraz ratowania zasobów zniszczonych w skutek zalania. W związku z powyższym archiwa przedstawione zostaną jako placówki odgrywające istotną rolę w zakresie ochrony dóbr kultury i promocji wiedzy o archiwaliach. A wreszcie – omówione będą główne wytyczne obowiązujące przy opracowywaniu edycji źródłowej dokumentów archiwalnych.
W cyklu 2022/2023-Z:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z podstawowymi terminami i pojęciami z dziedziny archiwistyki, etapami kształtowania się archiwistyki jako nauki oraz perspektywami jej rozwoju, a także budową państwowej sieci archiwalnej. Omówiona zostanie również rola informatyki w pracy współczesnego archiwisty oraz miejsce, jakie archiwa zajmują w państwowym planie ochrony dziedzictwa kulturowego. Zarysowane będą wreszcie podstawowe zasady konserwacji i profilaktyki stosowane w odniesieniu do zasobów archiwalnych.
|
W cyklu 2022/2023-L:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z periodyzacją dziejów archiwów europejskich i polskich oraz wykorzystaniem nauk pomocniczych historii dla potrzeb archiwistyki (chronologii, sfragistyki, paleografii, neografii, semiologii, prasoznawstwa oraz genealogia). Przybliżone zostaną ponadto podstawowe metody badawcze stosowane w archiwistyce oraz zasady prezentacji wyników badań. |
W cyklu 2023/2024-L:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z periodyzacją dziejów archiwów europejskich i polskich oraz wykorzystaniem nauk pomocniczych historii dla potrzeb archiwistyki (sfragistyki, paleografii, neografii, semiologii, prasoznawstwa ). Przybliżone zostaną ponadto podstawowe wiadomości z zakresu bibliotekoznawstwa oraz kwestia funkcjonowania archiwów jako instytucji ochrony i promocji dóbr kultury. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Zajęcia mają na celu ukazanie archiwistyki jako dziedziny powiązanej z naukami pomocniczymi historii (genealogią, dyplomatyką, chronologią, paleografią, neografią, sfragistyką, heraldyką, prasoznawstwem, antroponomastyką i historią mówioną) oraz z przykładami praktycznego wykorzystania dostarczanych przez nie wiadomości. W dalszej kolejności - zapoznanie studenta z periodyzacją dziejów archiwów europejskich i polskich oraz rolą, jaką instytucje te odgrywały na przestrzeni wieków. Przybliżone będą również dzieje książki, jako istotnej formy archiwalium. A wreszcie - podstawowe praktyczne zasady zabezpieczania zasobu archiwalnego poprzez digitalizację, kopiowanie i wykonywanie mikrofilmów, a także jego ochronę przed mikroorganizmami i gryzoniami oraz ratowanie zasobów zniszczonych w skutek zalania. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
[WIEDZA]
(Ew_1) charakteryzuje miejsce archiwistyki w systemie nauk i jej powiązania z naukami humanistycznymi, w szczególności historycznymi
(Ew_2) wymienia i charakteryzuje podstawowe metody oraz narzędzia badań naukowych stosowane przez archiwistów
(Ew_3) wylicza zadania archiwów jako instytucji ochrony dóbr kultury
[UMIEJĘTNOŚCI]
(Eu_1) nakreśla możliwe kierunki rozwoju archiwistyki
(Eu_2) stawia hipotezy naukowe dotyczące problemów archiwistycznych, a następnie weryfikuje je przy wykorzystaniu właściwie dobranych narzędzi badawczych
(Eu_3) prezentuje sposoby wykorzystania informatyki w pracy archiwisty
(Eu_4) dobiera teoretyczne metody postępowania z archiwaliami do ich charakteru ze względu na zalecenia konserwatorskie
(Eu_5) dostosowuje metody edycji do posiadanego materiału archiwalnego
(Eu_6) wykorzystuje zdobytą wiedzę teoretyczną na temat strategii promocji dziedzictwa kulturowego w odniesieniu do konkretnego archiwum
[KOMPETENCJE SPOŁECZNE]
(Ek_1) jest świadom konieczności przestrzegania zasad etyki pracy naukowej w zawodzie archiwisty
(Ek_2) ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie narodowego dziedzictwa archiwalnego i rozumie rolę archiwów dla ochrony dób kultury
(Ek_3) w ramach obowiązków zawodowych podejmuje współdziałanie z pracownikami instytucji powołanych do ochrony i promocji dziedzictwa kulturowego (m.in. muzeami)
Kryteria oceniania
Postawą uzyskania zaliczenia z przedmiotu są:
(W_1) obecność na zajęciach w wymiarze określonym przez przepisy uczelniane (dopuszczalne dwie nieobecności, kolejne odrabiane poprzez lekturę zadanych artykułów w ilości proporcjonalnej do "nadprogramowych" absencji pod rygorem obniżenia oceny końcowej)
(W_2) punktacja uzyskana za wykonanie zadań przewidzianych w programie zajęć
(W_3) aktywny udział w dyskusji
(W_4) ocena z referatu poświęconego wybranemu archiwiście lub krytycznej prezentacji przykładu nawiązania do pracy archiwisty w literaturze czy filmie
Literatura
Lektury podstawowe:
Materiały własne prowadzącego, a ponadto:
Kwaśniewicz K., Rzecz o konserwacji archiwaliów w Polsce w XX i XXI wieku, Warszawa 2022
Robótka H., Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2002 (2003)
Lektury uzupełniające:
Archiwistyka na studiach historycznych, red. W. K. Roman, Toruń 2003
Gaweł Ł. (red.), Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym, Kraków 2016
Ihnatowicz I., Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i początku XX wieku, „Studia Źródłoznawcze” 7:1962, s. 99-124
Instrukcja wydawnicza dla źródeł historycznych od XVI do połowy XIX wieku, red. K. Lepszy, Wrocław 1953
Matassa F., Organizacja wystaw. Podręcznik dla muzeów, bibliotek i archiwów, Kraków 2015
Ryszewski B., Problemy i metody badawcze archiwistyki, Toruń 1985
Słownik biograficzny archiwistów polskich, T. 3: 1835-2015, red. E. Rosowska, Warszawa 2017 (wybrane biografie)
Szmygin B. (red.), Nauczanie i popularyzacja ochrony dziedzictwa, Warszawa 2014
Wolff A., Projekt instrukcji wydawniczej dla pisanych źródeł historycznych do połowy XVI w., „Studia Źródłoznawcze” 1:1957, s. 155-184
Zarzycka K., Rozgryźć dziedzictwo – podręcznik dobrych praktyk upowszechniania dziedzictwa i edukacji o dziedzictwie kulturowym, Warszawa 2016
Artykuły zamieszczone w „Archeionie” i „Archiwiście Polskim” (wybór)
W cyklu 2022/2023-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2022/2023-L:
Lektury podstawowe: |
W cyklu 2023/2024-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2023/2024-L:
Lektury podstawowe: |
W cyklu 2024/2025-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2025/2026-Z:
Lektury podstawowe: |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
30 godz. - uczestnictwo w zajęciach |
W cyklu 2022/2023-L:
30 godz. - uczestnictwo w zajęciach |
W cyklu 2023/2024-Z:
30 godz. - uczestnictwo w zajęciach |
W cyklu 2023/2024-L:
30 godz. - uczestnictwo w zajęciach |
W cyklu 2024/2025-Z:
30 godz. - uczestnictwo w zajęciach |
W cyklu 2025/2026-Z:
30 godz. - uczestnictwo w zajęciach |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: