Wstęp do archiwistyki AZD-SL>Wstdar-w
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z podstawowymi terminami i pojęciami z dziedziny archiwistyki oraz ogólnymi zasadami teoretycznymi, na których opiera się funkcjonowanie poszczególnych archiwów oraz państwowej sieci archiwalnej, również w zakresie ochrony dóbr kultury i promocji wiedzy o archiwach. Służą też prezentacji wytycznych obowiązujących przy inwentaryzacji zespołu archiwalnego oraz opracowywaniu edycji źródłowej.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
[WIEDZA]
(Ew_1) charakteryzuje miejsce archiwistyki w systemie nauk i jej powiązania z naukami humanistycznymi, w szczególności historycznymi
(Ew_2) definiuje podstawowe terminy archiwalne
(Ew_3) wymienia rodzaje dokumentacji archiwalnej
(Ew_4) objaśnia strukturę i zadania państwowej sieci archiwalnej
(Ew_5) wymienia podstawowe normatywy prawne i zasady obowiązujące w archiwistyce
(Ew_6) omawia etapy właściwego porządkowania zespołu archiwalnego
(Ew_7) wylicza zadania archiwów jako instytucji ochrony dóbr kultury
[UMIEJĘTNOŚCI]
(Eu_1) interpretuje zastosowanie archiwalnych zasad pertynencji i proweniencji w odniesieniu do wybranych przykładów dokumentacji archiwalnej
(Eu_2) nakreśla możliwe kierunki rozwoju archiwistyki
(Eu_3) prezentuje sposoby wykorzystania informatyki w pracy archiwisty
(Eu_4) dostosowuje zalecane usprawnienia procesu porządkowania zespołu archiwalnego do konkretnego przypadku
(Eu_5) poprawnie wypełnia karty inwentarzowe jednostek i zespołów archiwalnych oraz konstruuje wstęp do inwentarza archiwalnego
(Eu_6) dostosowuje metody edycji do posiadanego materiału archiwalnego
(Eu_7) Wykorzystuje zdobytą wiedzę teoretyczną na temat strategii promocji dziedzictwa kulturowego w odniesieniu do konkretnego archiwum
[KOMPETENCJE SPOŁECZNE]
(Ek_1) jest przygotowany do stosowania teoretycznych zasad archiwalnych w pracy zawodowej
(Ek_2) ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie narodowego dziedzictwa archiwalnego i rozumie rolę archiwów dla ochrony dób kultury
(Ek_3) w ramach obowiązków zawodowych podejmuje współdziałanie z pracownikami instytucji powołanych do ochrony i promocji dziedzictwa kulturowego (m.in. muzeami)
Kryteria oceniania
Postawą uzyskania zaliczenia z przedmiotu są:
(W_1) obecność na zajęciach w wymiarze określonym przez przepisy uczelniane (dopuszczalne dwie nieobecności, kolejne odrabiane poprzez lekturę zadanych artykułów w ilości proporcjonalnej do "nadprogramowych" absencji pod rygorem obniżenia oceny końcowej)
(W_2) aktywny udział w dyskusji
(W_3) znajomość omawianych zagadnień – weryfikacja za pomocą kolokwium sprawdzającego (test o zróżnicowanych rodzajach zadań)
Literatura
Lektury podstawowe:
Materiały własne prowadzącego, a ponadto:
Robótka H., Ryszewski B., Tomczak A., Archiwistyka, Warszawa 1989
Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, Dz. U. 1983 nr 38 poz. 173
Lektury uzupełniające:
Archiwa w Polsce. Informator adresowy, Warszawa 2004
Gaweł Ł. (red.), Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym, Kraków 2016
Ihnatowicz I., Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i początku XX wieku, „Studia Źródłoznawcze” 7:1962, s. 99-124
Instrukcja wydawnicza dla źródeł historycznych od XVI do połowy XIX wieku, red. K. Lepszy, Wrocław 1953
Kwiatkowska W., Dorobek polskiej archiwistyki w zakresie metodyki opracowania zasobu archiwalnego, Warszawa 2014
Kwiatkowska W., Metodyka opracowania zasobu archiwalnego ze szczególnym uwzględnieniem akt sprawy, Toruń 2016
Matassa F., Organizacja wystaw. Podręcznik dla muzeów, bibliotek i archiwów, Kraków 2015
Pańków S., Archiwa, Warszawa 1975
Polski słownik archiwalny, red. Wanda Maciejewska, Warszawa 1974 (wybrane hasła)
Robótka H., Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2002 (2003)
Ryszewski B., Archiwistyka. Przedmiot, zakres, podział, Warszawa-Toruń 1972
Szmygin B. (red.), Nauczanie i popularyzacja ochrony dziedzictwa, Warszawa 2014
Wolff A., Projekt instrukcji wydawniczej dla pisanych źródeł historycznych do połowy XVI w., „Studia Źródłoznawcze” 1:1957, s. 155-184
Zarzycka K., Rozgryźć dziedzictwo – podręcznik dobrych praktyk upowszechniania dziedzictwa i edukacji o dziedzictwie kulturowym, Warszawa 2016
artykuły zamieszczone w „Archeionie” i „Archiwiście Polskim” (wybór)
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
30 godz. - uczestnictwo w zajęciach |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: