Kształtowanie zasobu archiwów kościelnych AZD-SL>kształkon
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom charakterystyki zasobów archiwów, jakie powstają w ramach funkcjonowania podstawowych struktur administracji kościelnej świeckiej (diecezjalnych, dekanalnych i parafialnych) oraz zakonnej (zakonów i zgromadzeń żeńskich). Informacje teoretyczne zostaną poparte praktycznym zapoznaniem się ze zbiorami archiwalnymi podczas planowych zajęć terenowych.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
[WIEDZA]
(Ew_1) wymienia akty prawne regulujące postępowanie z dokumentacją we współczesnych archiwach kościelnych
(Ew_2) omawia obowiązujące zasady organizacji archiwów parafialnych, dekanalnych, diecezjalnych i zakonnych
(Ew_3) wyjaśnia specyficzną terminologię związaną z zasobem poznanych archiwów kościelnych
[UMIEJĘTNOŚCI]
(Eu_1) analizuje różnice występujące pomiędzy zasobami poznanych archiwów kościelnych
(Eu_2) wyjaśnia sposób dostosowania organizacji archiwum kościelnego do specyfiki określonej instytucji kościelnej, przy której istnieje
(Eu_3) wykorzystuje dla pozyskania określonych informacji dokumentację dostępną we poznanych archiwach kościelnych
[KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE]
(Ek_1) ma świadomość różnorodności dokumentacji przechowywanej w archiwach instytucji kościelnych oraz konieczności ich ochrony jako świadectwa przeszłości
Kryteria oceniania
Postawą uzyskania zaliczenia z przedmiotu są:
(W_1) obecność na zajęciach w wymiarze określonym przez przepisy uczelniane (dopuszczalna jedna nieobecność, kolejne odrabiane poprzez lekturę zadanych artykułów w ilości proporcjonalnej do "nadprogramowych" absencji pod rygorem obniżenia oceny końcowej)
(W_2) znajomość omawianych zagadnień – weryfikacja za pomocą kolokwium sprawdzającego (test o zróżnicowanych rodzajach zadań)
Literatura
Literatura podstawowa:
Materiały opracowane przez prowadzącego w formie prezentacji
Literatura dodatkowa:
Dębowska M., Archiwa Kościoła Katolickiego w Polsce – informator, Kielce 2002
Dudała H., Archiwum zakonne in statu nascendi – studium przypadku, w: Archiwa kościelne w niepodległej Polsce, red. A. Laszuk, Warszawa 2020, s. 221-234
Jędrzejczak M. L., Jak powstało archiwum zakonne. Archiwum Zgromadzenia Sióstr Wspólnej Pracy od Niepokalanej Maryi, w: Archiwa kościelne w niepodległej Polsce, red. A. Laszuk, Warszawa 2020, s. 111-126
Kodeks Prawa Kanonicznego (1917, 1983)
Kufel R., Kancelaria, registratura i archiwum parafialne na ziemiach polskich od XII do początku XXI wieku, Zielona Góra 2005.
Librowski S., Archiwa, biblioteki i muzea kościelne – podobieństwa i różnice. Próba rozgraniczenia, Lublin 1968
Szczepanowska H., Archiwum Jezuitów kłodzkich – uratować, zabezpieczyć, udostępnić społecznie, czyli UZUS (praktyka w Kłodzku), w: red. A. Laszuk, Warszawa 2020, s. 286-298
Radwan M., Archiwa Diecezji Łucko-Żytomierskiej – repozytorium, Lublin 2003
Różański M., Projekt katalogu dobrych praktyka: opracowanie i udostępnianie archiwaliów w archiwach kościelnych, w: Archiwa kościelne w niepodległej Polsce, red. A. Laszuk, Warszawa 2020, s. 241-248
Wyczawski H., Przygotowanie do studiów w archiwach kościelnych, Kalwaria Zebrzydowska 1989
Zatroskani o ślady przeszłości. Archiwista kościelny we współczesnej rzeczywistości, red. J. Marecki, L. Rotter, Kraków 2005
Zmudziński M., Opracowanie akt parafialnych i dekanalnych na przykładzie Archiwum Akt Dawnych Diecezji Toruńskiej, w: Archiwa Polski i Europy. Wspólne dziedzictwo różne doświadczenia, red. A. Kulecka, Warszawa 2017, s. 265-279.
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
Do opanowania zagadnienia studentowi wystarcza w zupełności 30 godzin uczestnictwa w zajęciach. W ramach przygotowań do zaliczenia z oceną może poświęcić kolejne do 60 godzin czasu, poświęcając go na analizę, przemyślenia własne oraz literaturę. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: