Warsztaty reportażu DIKS-NL>Warrep
Poznajemy formę reportażu: audiowizualnego, pisanego i radiowego. Celem ćwiczeń jest przekazanie studentom praktycznych umiejętności, koniecznych w pracy reportażysty, które są podparte analizą oraz wiedzą teoretyczną. Zajęcia obejmują 75% praktyki (analiza, realizacja, warsztaty) i ok. 25% teorii. Ich uzupełnieniem będą rozmowy z reportażystami, którzy dzielą się swym doświadczeniem i wiedzą. Treści prezentowane w ramach zajęć mają nie tylko kłaść nacisk na przekazanie wiedzy, ale przede wszystkim na ukształtowanie umiejętności analitycznego postrzegania formy reportażu, jego specyfiki i związanej z tym oceny.
Cele (rozwiniecie): poznanie i zrozumienie zasad budowy i istoty reportażu. Praktyczne poznanie materii, formy i gatunku reportażu - w praktyce i teorii: chodzi o teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat realizacji reportażu. Po ich ukończeniu student powinien znać podstawy konstrukcji i formy reportażu pisanego, radiowego i telewizyjnego – jego budowę i zasady realizacji. Sprawdzianem wiedzy są samodzielnie zrealizowane reportaże: pisane, radiowe i telewizyjne.
Zajęcia mają charakter autorski - zakładają interaktywność uczestników - studentów. Oparte są o wiedzę teoretyczną i doświadczenie prowadzącego oraz o rozmowy/wywiady z innymi twórcami.
Studenci, pod okiem prowadzącego, analizują reportaże oraz sami piszą scenariusze reportaży i je realizują, a następnie powstałe prace są poddawane wspólnej ocenie i krytyce - omówieniu.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
poznanie teoretyczne formy reportażu, praktyczna wiedza:
- student rozumie profesjonalną terminologię wykorzystywaną w procesie tworzenia materiałów typu reportaż
- rozróżnia metody tworzenia reportażu radiowego, telewizyjnego, pisanego
- dobiera metody pracy do założonej koncepcji
- rozróżnia sposoby realizacji reportażu i dokumentu
- objaśnia różnice pomiędzy językiem pisanym a językiem telewizyjnym
- rozumie terminy związane z realizacją telewizyjną i radiową
Umiejętności - Student:
- komponuje scenariusz reportażu w mediach tradycyjnych, internetowych i mobilnych
- przygotowuje koncepcję realizacyjną reportażu
- posługuje się profesjonalną terminologią
- uzyskuje zamierzone komunikaty obrazowe na bazie wiedzy o języku filmu, telewizji i radia ( plany informacyjne, plany komunikujące emocje)
Kompetencje - Student:
- kreatywnie tworzy projekty związane z reportażem
- jest otwarty na eksperymenty w poszukiwaniu nowych jakości
- inicjuje temat materiału telewizyjnego radiowego pisanego
- angażuje się
- jest odpowiedzialny
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
A. samodzielna praca – napisanie reportażu literackiego na wybrany temat
B. analiza reportaży literackich, radiowych i audiowizualnych (na zajęciach i prace domowe)
C. aktywny udział w zajęciach: warsztatach, ćwiczeniach, pracach domowych
D. wybrana własna lektura jednego z „klasyków” reportażu
F. zapoznanie się z wywiadami/podcastami, nagranymi na potrzeby zajęć z reportażystami
G. rozmowa oceniająca stan wiedzy oraz ocena prac studentów
H. samodzielna realizacja reportażu „audio”(radiowego), realizacja reportażu audiowizualnego (filmowego), jako praca w grupie
Studenci muszą się wykazać znajomością podstaw wiedzy teoretycznej oraz mają zrealizować kilka reportaży:
A. Reportaż literacki/pisany: własny tekst reportażu
B. Reportaż radiowy
C. reportaż audiowizualny
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: