Wstęp do badań medioznawczych DIKS-NL>Wstbam
Problematyka kursu
BADANIA RYNKU MEDIÓW W POLSCE: oferta–rozpowszechnianie–odbiór prasy, radia, telewizji i Internetu.
MEDIOZNAWSTWO ZAGADNIENIA – OGÓLNOMETODOLOGICZNE: źródła wiedzy naukowej; logiczno-empiryczny charakter nauk społecznych; podstawowe podejścia w zakresie budowy teorii, gromadzenia danych oraz analizy danych; teorie a paradygmaty; logiczne elementy teorii.
ETAPY PROCESU BADAWCZEGO: strategiczne decyzje dotyczące celu badań i wymiaru czasowego badań; faza koncepcyjna badań – konceptualizacja i operacjonalizacja badań.
POMIAR: 4 poziomy pomiaru, kryteria oceny jakości pomiaru (trafność i rzetelność); mierniki złożone: indeksy, skale, typologie; typy skal i ich budowa.
DOBÓR PRÓBY: próby nieprobabilistyczne; próby losowe, typy prób losowych.
EKSPERYMENT w naukach społecznych: eksperyment klasyczny i jego warianty (schematy eksperymentalne, dobór uczestników); eksperyment naturalny.
BADANIA SONDAŻOWE: ogólna charakterystyka; budowa kwestionariusza; typy kwestionariuszy, organizacja badań; nowe technologie w badaniach sondażowych.
JAKOŚCIOWE BADANIA TERENOWE: typy – obserwacja, wywiad pogłębiony (intensywny), zogniskowany wywiad grupowy), organizacja, prowadzenie; wady i zalety.
ANALIZA ZAWARTOŚCI: procedura badawcza, dobór jednostki analizy i pomiaru, ogólna budowa klucza kategoryzacyjnego i in.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student samodzielnie planuje i realizuje oryginalne i innowacyjne projekty związane z wybraną sferą działalności medialnej lub/i promocyjno-reklamowej, jak również potrafi zaplanować działania służące do rozwiązania złożonych problemów związanych z wybraną sferą działalności medialnej lub/i promocyjno-reklamowej oraz ocenić ich skuteczność zastosowanych działań.
Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie prowadzenia badań społecznych, w tym także niezbędnych do opracowania diagnoz potrzeb odbiorców mediów, działań promocyjno-reklamowych.
Kryteria oceniania
Okresowa ocena i analiza wykonanych zespołowo małych projektów badawczych.
Praktyki zawodowe
—
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Earl Babbie: Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004.
Roger D. Wimmer, Joseph R. Dominick: Mass media. Metody badań. Wyd. UJ, Kraków 2008.
Agnieszka Szymańska, Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Agnieszka Hess, Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie Kraków 2018.
Zalecana literatura:
A.N. Oppenheim: Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Zysk i S-ka, Poznań 2004.
Walery Pisarek: Analiza zawartości prasy, OBP Kraków 1983.
Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów. UJ, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: