Realizacja filmu dokumentalnego i reportażu telewizyjnego DIKS-PRT-SM>RealFilm
Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje następujące zagadnienia:
- definicja i analiza pojęcia reportażu i dokumentu, wyznaczniki gatunkowe, metody analizy dzieł dokumentalnych,
- historia filmu dokumentalnego,
- najważniejsi polscy i światowi twórcy i ich warsztaty,
- trening obrazowania, język filmu, metody kreatywne wizualizacji storytellingu,
- visual story - stylistyka i estetyka, metody realizacji założonej stylistyki,
- budowanie bohatera, sytuacje i zadania na planie realizacyjnym,
- techniki kompozycji linii narracyjnej, koncepcyjne próby praktyczne,
- granice etyczne w obrazowaniu,
- analiza wybranych filmów, m.in. “Siedem kobiet”, “Odnaleziony walc”,” "German Sterlingow”, “Czasem śnię, że latam”,
- warstwy dokumentu i reportażu, budowanie nowych jakości estetycznych koncepcyjny trening praktyczny,
- Kreowanie koncepcji autorskich,
- przygotowanie konspektu realizacyjnego.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- znajomość i umiejętność zastosowania technik warsztatu filmu dokumentalnego i reportażu
- umiejętność rozróżniania poetyk filmu dokumentalnego
- umiejętność pracy nad filmem dokumentalnym i reportażem (dokumentacja, scenariusz, montaż)
- umiejętność analizy działa filmowego
- znajomość historii i przemian stylistycznych filmu dokumentalnego
- pogłębienie refleksji etycznej w procesie realizacji materiałów z gatunków faktu
Kryteria oceniania
Wykonanie kreatywnych zadań z treningu obrazowania i tworzenia narracji.
Prezentacja analizy wybranego działa filmowego.
Prezentacja autorskiej koncepcji filmu dokumentalnego w schemacie konspektu realizacyjnego.
Literatura
1."Polski film dokumentalny w XXI wieku", pod.red. : Małgorzata Kozubek, 2.Tadeusz Szczepański, Łódź 2016.
3.Jacek Bławut, "Bohater w filmie dokumentalnym. Koncepcja autorska", 4.Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi, Łódź 2010
5.Sheila Curran Bernard, "Documentary Storytelling, Second Edition: Making Stronger and More Dramatic Nonfiction Films",
6.Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014), redakcja naukowa 7.Małgorzata Hendrykowska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Seria Filmoznawcza nr 14, Wydawnictwo Naukowe UAM, ISBN 978-83-232-
2806-6, ISSN 1642-8595, Poznań 2015,
8.Mirosław Przylipiak, "Poetyka kina dokumentalnego", Gdańsk 2006.
9. Bernard, S.C. (2011). Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.
10.Krzysztof Kopczyński, "Kreatywny punkt widzenia w polskim fi lmie
dokumentalnym (2000–2018)", Kultura i Edukacja 2019
nr 3 (125), s. 124–139.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: