Creative writing DIKS-SL>CreWri
Kreator jest jeden: Bóg, nazwa przedmiotu jest zatem może przesadzona, ale ogólnie przyjęta. Ćwiczenia Creative Writing mają obudzić i rozwinąć w studentach sprawność twórczego pisania. Uczestnicy zajęć poznają podstawowe kategorie i wymiary dzieła literackiego, jednak przede wszystkim tworzą własne dzieła (dzieło) literackie. Pomaga to im nie tylko w obudzeniu w sobie potencjału pisarskiego, ale i daje narzędzia przydatne w tworzeniu przekazów medialnych, które coraz częściej mają formę synkretyczną.
Na tych zajęciach nie robi się z nikogo na siłę artysty. Studenci ćwiczą się w pisaniu tekstów literackich, bo choć zapewne dla niektórych z nich nawet krępujące i obce jest zakładanie maski pisarza, to przecież warto wzbogacić arsenał środków wyrazu.
Wyrazu dziennikarskiego - bo przecież są gatunki i formaty synkretyczne, w których stosowanie metafor i zindywidualizowanego, nacechowanego artystycznie języka jest normą.
Wyrazu form i działań towarzyszących aktywności dziennikarza, którego praca od dawna już nie sprowadza się do zbierania materiałów, pisania tekstów oraz biernej roli lektora, czy spikera dającego swój głos cudzej mowie.
Kurs Creative Writing zamyka powstanie tworzonego przez cały semestr dzieła (dzieł) literackiego.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
Ma podstawową wiedzę z dziedziny poetyki i zasad tworzenia form literackiego oraz procesu twórczego; zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu genologii literackiej; ma uporządkowaną wiedzę w zakresie tworzenia form literackich; zna techniki tworzenia dziennikarskich form synkretycznych i rozumie ich rolę w komunikacji medialnej
W zakresie umiejętności student:
Potrafi odczytać podstawowe wymiary dzieła literackiego, wskazuje warunki udanej i skutecznej realizacji zamierzonych celów pisarskich; posługuje się środkami językowymi oraz formami gatunkowymi adekwatnymi do sytuacji komunikacyjnej oraz celu wypowiedzi; umie – w sytuacji komunikacyjnej – formułować celowe, poprawne, skuteczne i stosowne wypowiedzi; umie świadomie zastosować elementarne strategie pisarskie; umie opracować, podczas przygotowywania wystąpienia potrafi twórczo wykorzystać zdobyte wiadomości teoretyczne; stosuje środki językowe adekwatne do tematu, odbiorcy, rodzaju i celu wypowiedzi;
umie rozpoznać i nazwać różne typy wypowiedzi artystycznej, potrafi dokonać ich analizy pod kątem wykorzystanych w nich technik pisarskich; podczas analizy stosuje poznane metody; umie określić zasięg i sposób społecznego oddziaływania tekstu; umie zastosować odpowiednią argumentację, poprawną pod względem retorycznym i merytorycznym, z wykorzystaniem literatury przedmiotu oraz własnych wniosków, w ustnych wystąpieniach dotyczących dowolnego problemu;
W zakresie kompetencji społecznych student:
dostrzega konieczność kształcenia ustawicznego, rozszerzania i pogłębiania swej wiedzy i umiejętności w zakresie stosownego i skutecznego porozumiewania się; rozumie konieczność dbania o odpowiednie ukształtowanie językowe wypowiedzi, a także o etykę i estetykę, jak również skuteczność stosowania adekwatnych zabiegów literackich ze względu na specyfikę przyszłej pracy w mediach;
rozpoznaje ewentualne problemy związane ze specyfiką przyszłego zawodu i przygotowuje się do ich rozwiązywania opartego na wiedzy z zakresu poetyki; stosuje poprawną argumentację podczas dyskusji na zajęciach, przytacza poglądy badaczy, autorytetów naukowych i publicznych jako ilustrację swoich sądów; potrafi dotrzeć do różnych źródeł wiedzy na temat technik pisarskich, umie wykorzystać je podczas przygotowania własnego tekstu literackiego lub przekazu medialnego, gromadzenia materiałów do zajęć oraz w różnych sy-tuacjach życiowych oraz podczas rozwiązywania problemów badawczych;
umiejętnie wykorzystuje wszelkie narzędzia komunikacji międzyludzkiej (zwłaszcza szeroko rozumiane media) – posługuje się gatunkami mowy oraz środkami językowymi charakterystycznymi dla danego medium i formy prze-kazu;
potrafi współdziałać i pracować w grupie podczas zajęć na terenie uczelni oraz poza nią; potrafi komunikować się z innymi członkami grupy; dobiera środki językowe odpowiednie do danego typu kontaktu międzyludzkiego; umie wykorzystać środki literackie w celu osiągnięcia zamierzonych efektów medialnych lub estetycznych.
Kryteria oceniania
Na ocenę 3 student: wykonał i zaliczył pozytywnie wszystkie zadania;
Na ocenę 3,5 student: wykonał i zaliczył pozytywnie wszystkie zadania, brał czynny udział w dyskusjach na zajęciach;
Na ocenę 4,0 student: wykonał i zaliczył ponadpozytywnie wszystkie zadania, brał twórczy udział w dyskusjach na zajęciach;
Na ocenę 4,5 student: spełnił wszystkie wymogi na 4,0, ponadto wykazał się szczególną umiejętnością budowania argumentacji oraz umiejętnością przedstawienia jej w atrakcyjnej czytelniczo formie;
Na ocenę 5 student: spełnił wszystkie wymogi na 4,5, ponadto samodzielnie rozwijał swoje praktyczne kompetencje literaturoznawcze oraz wiedzę teoretyczną z dziedziny poetyki.
Literatura
1. Henryk Markiewicz, Wymiary dzieła literackiego, Kraków - Wrocław 1984 i wyd. nast.,
2. Ewa Miodońska - Brookes, Adam Kulawik, Marian Tatara, Zarys poetyki, Warszawa 1972 i wyd. nast.,
3. Władysław Stróżewski, Dialektyka twórczości, Kraków, 2007,
4. Jan Parandowski, Alchemia słowa, Warszawa 1951 i wyd. nast.,
5. Michał Montaigne, Próby, tłum. Tadeusz Boy - Żeleński, Warszawa 1985,
6. Stanisław Barańczak, Etyka i poetyka, Kraków 2009,
7. Jerzy Stempowski, O czernieniu papieru, w tegoż: Szkice literackie, tom II, Klimat życia i klimat literatury, Warszawa 1988
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: