Historia mediów DIKS-SL>HisMed-w
Semestr I:
T_1. Zadania historii mediów, sposoby segmentacji procesu historycznego.
T_2. Cywilizacja medialna. Początki mediów w starożytności. Kształtowanie się pisma i alfabetów.
T_3. Historia komunikowania przez muzykę. Druk i książka– wynalazki, ludzie i funkcjonowanie.
T_4. Grecki dramat: nowy język przekazu.
T_5. Początki prasy światowej. Historia cenzury w mediach na świecie i w Polsce. T_6. Rozwój prasy angielskiej w XVIII wieku. Prasa francuska w XVIII wieku.
T_7. Prasa USA i pozostałych krajów europejskich w XVIII wieku. Rynek prasy francuskiej w XIX wieku. Historia prasy angielskiej w XIX wieku.
T_8. Rozwój amerykańskiego rynku prasy w XIX wieku: pierwsze tabloidy. Najważniejsze tendencje w prasie światowej XX wieku.
T_9. Rynek prasowy w systemach autorytarnych i totalitarnych oraz prasa trzeciego świata.
T_10. Propaganda – komunikowanie - informacja. Historia sondażu.
T_11. Prasa polska do 1795 roku. Prasa polska pod zaborami – najważniejsze różnice i podobieństwa pomiędzy rynkami w trzech zaborach, charakter cenzury.
T_12. „Wojna starej i nowej prasy warszawskiej”. Polskie czasopisma artystyczne, kulturalne i prasa gadzinowa na przestrzeni dziejów. Polska prasa emigracyjna. T_13. Rozwój polskiego rynku prasowego w dwudziestoleciu międzywojennym. Polska prasa w czasie II wojny światowej.
T_14. Prasa Lubelska, powojenny socrealizm i okres Gomułki w prasie.
T_15. Propaganda sukcesu w mediach w latach 70. Drugi obieg i prasa lat osiemdziesiątych. „Kultura Paryska” i Jerzy Giedroyć.
II semestr:
T_1. Prehistoria technologii wizualnych i początki fotografii.
T_2. Okoliczności powstania telegrafu i telefonu. Okoliczności powstania radia. T_3. Wynalazki a powstanie telewizji.
T_4. Rozwój polskiego radia. Radio „Wolna Europa”.
T_5. Rozwój polskiej telewizji.
T_6. Historia kina niemego. Początki kina dźwiękowego. Film i język kinematografii.
T_7. Kino amerykańskie: wielka piątka. Tendencje w kinematografii światowej po II wojnie.
T_8. Arcydzieła filmowe: od Chaplina do Lyncha. Festiwale i nagrody filmowe.
T_9. Arcydzieła polskiego filmu.
T_10. Wynalazki ery elektronicznej – telefonia komórkowa, satelity, sieci kablowe, magnetowidy, telewizja cyfrowa. Historia maszyn liczących, komputera i Internetu.
T_11. Świat reklamy. Instytucje regulujące rynek mediów w Polsce i na świecie.
T_12. Kształtowanie się zawodu dziennikarskiego na świecie i w Polsce. Ryszard Kapuściński: dlaczego dziennikarstwo jest pasją? Nagroda Pulitzera.
T_13. Dziennikarstwo śledcze: afera „Watergate”. Polskie dziennikarstwo śledcze. Afera Rywina.
T_14. Nowe media ery Internetu. Ku mediom społecznościowym.
T_15. Przegląd historyczny mediów wyznaniowych.
W cyklu 2022/2023-L:
jak wyżej |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA - W wyniku przeprowadzonych zajęć student identyfikuje fazy historyczne rozwoju mediów, nazywa i definiuje komunikaty i epoki historyczne związane z komunikowaniem się człowieka. Wylicza sposoby relacji zapośredniczonych przez media w kontekście społecznym. Definiuje poszczególne media i nazywa odpowiednio rodzaje gatunków przekazu w poszczególnych rodzajach medialnych.
UMIEJĘTNOŚCI - Student porządkuje wiedzę historii mediów w kontekście ogólnej historii, rozwija znajomość istotnych dla dziennikarza zmian cywilizacyjnych w kontekście medialnym. Umie krytycznie spojrzeć na proces wytwarzania komunikatów medialnych.
KOMPETENCJE i POSTAWY - Student nabywa wrażliwości na złożoność procesów medialnych i komunikacyjnych, staje się zdolnym do krytycznej analizy przekazów medialnych na przestrzeni historii. Postrzega media jako narzędzia budujące relacje społeczne. Staje się świadomym odbiorcą zdolnym do zastosowania etyki w ocenie przekazu medialnego.
Kryteria oceniania
W trakcie trwania zajęć semestru zimowego i letniego w sumie 4 prace pisemne lub kolokwia (test pisemny) cząstkowo sprawdzające stan wiedzy studenta. Zaliczenie po zimowym semestrze związane z dwiema pozytywnymi ocenami z eseju lub kolokwium. Egzamin końcowy w semestrze letnim ustny z całości materiału semestru zimowego i letniego - dopuszczenie do niego związane z dwiema pozytywnymi ocenami z eseju lub kolokwium w semestrze letnim.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Lektury podstawowe:
- Bajka Z., Historia mediów, ABCmedia, Kraków 2008.
- Grzelewska D., Habielski R., Kozieł A., Osica J., Piwońska-Pykało L., Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Elipsa, Warszawa 1999.
- Płażewski J., Historia filmu, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich Wrocław-Warszawa-Kraków 1995.
Lektury uzupełniające:
- Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów, Warszawa 2015.
- Goban-Klas T., Cywilizacja medialna, WSiP, Warszawa 2005.
- McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, WNT, Warszawa 2004.
W cyklu 2022/2023-L:
jak wyżej |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
3 ECTS, nakład pracy studenta w godz. 90, w tym aktywność studenta: udział w wykładzie 30, przygotowanie do ćwiczeń/kolokwium 30, konsultacje 5, przygotowanie do egzaminu 25. Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: