Katolicka nauka społeczna DIKS-SL>Katnau
Treści merytoryczne – pełny opis:
PROPEDEUTYKA KATOLICKIEJ NAUKI SPOŁECZNEJ
1. Analiza tekstu KDK 11-45,
2. Personalizm społeczny w nauczaniu Kościoła,
3. Prawa i obowiązki człowieka,
4. Zasady życia społecznego.
ETAPY ROZWOJU MYŚLI SPOŁECZNEJ
1. Analiza tekstu RN 1-35,
2. Nauczanie Ojców Kościoła,
3. Kwestia społeczna w czasach nowożytnych,
4. Nauczanie Jana Pawła II.
SPOŁECZNY WYMIAR ŻYCIA SPOŁECZNEGO
1. Analiza tekstu CA 53-62,
2. Rodzina specjalną troską Kościoła,
3. Zagrożenia współczesnej rodziny.
WYBRANE ZAGADNIENIA SPOŁECZNO-POLITYCZNE
1. Analiza tekstu: SRS 35-40, DC 27-39,
2. Prawa i obowiązki wiernych,
3. Uczestnictwo katolika w życiu społeczno-gospodarczym,
4. Własność prywatna i wspólna,
5. Wierni świeccy w Kościele.
WYBRANE ZAGADNIENIA SPOŁECZNO-EKONOMICZNE
1. Analiza tekstów: QA 15-147, MM 122-260, LE 16-27,
2. Ewolucja podejścia do relacji człowiek–praca,
3. Społeczno-etyczny wymiar pracy i jej braku,
4. Przedsiębiorczość zadaniem chrześcijanina,
5. Kościół a liberalizm.
W cyklu 2023/2024-L:
Zapoznanie ze społecznym nauczaniem Kościoła, które rozwijało się stopniowo, a w minionym stuleciu nabrało szczególnego tempa i znaczenia. Pojęcie, terminologia, metoda. Źródła biblijne katolickiej nauki społecznej. Moc wiążąca, niezmienność i rozwojowość nauki. Historyczny wymiar nauczania społecznego. Chrześcijańska wizja człowieka w społeczeństwie (człowiek istotą społeczną, godność i wartość osoby ludzkiej, prawa i obowiązki osoby ludzkiej). Podstawowe zasady życia społecznego. Społeczny wymiar życia rodzinnego, politycznego, ekonomicznego i kulturowego. Zagadnienie ochrony środowiska naturalnego i troska o pokój w świecie. Apostolat społeczny. Efekty uczenia się: Metody i kryteria oceniania Metody i narzędzia dydaktyczne: |
W cyklu 2024/2025-L:
Zapoznanie ze społecznym nauczaniem Kościoła, które rozwijało się stopniowo, a w minionym stuleciu nabrało szczególnego tempa i znaczenia. Pojęcie, terminologia, metoda. Źródła biblijne katolickiej nauki społecznej. Moc wiążąca, niezmienność i rozwojowość nauki. Historyczny wymiar nauczania społecznego. Chrześcijańska wizja człowieka w społeczeństwie (człowiek istotą społeczną, godność i wartość osoby ludzkiej, prawa i obowiązki osoby ludzkiej). Podstawowe zasady życia społecznego. Społeczny wymiar życia rodzinnego, politycznego, ekonomicznego i kulturowego. Zagadnienie ochrony środowiska naturalnego i troska o pokój w świecie. Apostolat społeczny. Efekty uczenia się: Metody i kryteria oceniania Metody i narzędzia dydaktyczne: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
WIEDZA
1. Student posiada wiedzę na temat istoty, celów i metody pracy socjalnej oraz jej podstaw ontologicznych. epistemologicznych i aksjologicznych, jak również usytuowaniu pracy socjalnej w systemie nauk społecznych i jej relacji do innych nauk.
2. Student posiada wiedzę na temat historii pomocy społecznej w Polsce i na świecie (w tym roli Kościoła katolickiego) oraz głównych podejść w historii pracy socjalnej.
3. Posiada uporządkowaną wiedzę o rodzajach dysfunkcji środowisk społecznych oraz współczesnych problemów i patologii społecznych.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student analizuje przebieg procesów społecznych istotnych dla rozumienia mechanizmów podtrzymujących marginalizację społeczną.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
1. Student umie formułować i uzasadniać własne opinie w kwestiach społecznych, wynikające m.in. z zachwiania prymatu osoby ludzkiej nad kapitałem.
Kryteria oceniania
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
WIEDZA
1. Student posiada wiedzę na temat istoty, celów i metody pracy socjalnej oraz jej podstaw ontologicznych. epistemologicznych i aksjologicznych, jak również usytuowaniu pracy socjalnej w systemie nauk społecznych i jej relacji do innych nauk – test pisemny,
2. Student posiada wiedzę na temat historii pomocy społecznej w Polsce i na świecie (w tym roli Kościoła katolickiego) oraz głównych podejść w historii pracy socjalnej – test pisemny,
3. Posiada uporządkowana wiedzę o rodzajach dysfunkcji środowisk społecznych oraz współczesnych problemów i patologii społecznych – egzamin w formie ustnej.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student analizuje przebieg procesów społecznych istotnych dla rozumienia mechanizmów podtrzymujących marginalizację społeczną - esej, dyskusja.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
1. Student umie formułować i uzasadniać własne opinie w kwestiach społecznych, wynikające m.in. z zachwiania prymatu osoby ludzkiej nad kapitałem – dyskusja.
Literatura
Lektury podstawowe:
T. BORUTKA, J. MAZUR, A. ZWOLIŃSKI, Katolicka nauka społeczna, Częstochowa 1999,
J. CZAJKOWSKI, Budujcie nowe społeczeństwo: Społeczeństwo, naród, państwo w myśli Jana Pawła II, Kraków 1991,
T. ADAMCZYK, J. MAZUR (red.), Caritas in veritate zasadą polityki społecznej, Lublin 2011,
A. ZWOLIŃSKI. Katolik i pieniądze. Częstochowa 2007.
Lektury uzupełniające:
M. DUDA, Bezdomny moim bratem: O polskiej bezdomności przełomu wieków w świetle społecznego nauczaniu Kościoła, Kraków 2011,
R. LISTER , Bieda, Warszawa 2007,
M. STĘPNIAK, Europu osób i narodów, Łódź 2002.
W cyklu 2023/2024-L:
Lektury podstawowe: |
W cyklu 2024/2025-L:
Lektury podstawowe: |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
Obecność na zajęciach oraz prezentacja wskazanego dokumentu. |
W cyklu 2024/2025-L:
Obecność na zajęciach oraz prezentacja wskazanego dokumentu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: