Komunikowanie międzykulturowe DIKS-SL>Kommie
Celem zajęć jest zapoznanie się z podstawową wiedzą dotyczącą problematyki związanej z komunikacją międzykulturową, z terminologią, proponowanymi zagadnieniami i praktycznymi wskazówkami umożliwiającymi nabycie interkulturowych kompetencji.
Treści merytoryczne przedmiotu obejmują:
- rodzaje nauk badających komunikację międzykulturową, historia komunikowania międzykulturowego
- przedstawienie i charakterystyka rodzajów komunikacji: komunikacji poprzezkulturowej, pomiędzykulturowej, międzynarodowej i globalnej
- podstawowe pojęcia z zakresu etniczności
- zagadnienie obcości i swojskości
- definicja i różne typy tożsamości kulturowej na przykładzie USA
- problemy i bariery w komunikowaniu (pojęcia etnocentryzmu, relatywizmu kulturowego)
- kręgi kulturowe, stereotypy, uprzedzenia historyczne i kulturowe w komunikowaniu międzykulturowym
- teoria migracji
- szok kulturowy - definicja, modele
- szok kulturowy - przyczyny i sposoby zapobiegania
- zjawiska: asymilacja, separacja, marginalizacja, wielokulturowość,
- język a kultura (typy języków: globalny, światowy, sztuczny itd.)
- bilingwizm
- konflikty społeczne i rola religii we współczesnym świecie
- komunikacja międzykulturowa a społeczeństwo informacyjne
W cyklu 2022/2023-Z:
Celem zajęć jest zapoznanie się z podstawową wiedzą dotyczącą problematyki związanej z komunikacją międzykulturową, z terminologią, proponowanymi zagadnieniami i praktycznymi wskazówkami umożliwiającymi nabycie interkulturowych kompetencji. Treści kształcenia Treści merytoryczne przedmiotu obejmują: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: W wyniku przeprowadzonych zajęć student charakteryzuje typy komunikowania międzykulturowego. Opisuje podstawowe zjawiska z zakresu etniczności. Wskazuje na wpływ czynników kulturowych na komunikowanie.
EKK: K_W01, K_W02, K_W03, K_W07,K_W08
UMIEJĘTNOŚCI: W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwija umiejętności odczytywania i kreowania komunikatów międzykulturowych oraz rozpoznaje i analizuje bariery w komunikowaniu międzykulturowym.
EKK: K_U02,K_U03, K_U04, K_U05
KOMPETENCJE (POSTAWY): W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega i praktycznie wdraża potrzebę uczenia się przez całe życie i doskonalenia umiejętności komunikowania międzykulturowego.
Student ma świadomość odpowiedzialności za skutki swoich działań komunikacyjnych.
Student jest wrażliwy na dylematy związane zaganieniami etnicznymi, postepuje zgodnie z zasadami relatywizmu kulturowego. Ma świadomość etycznej oceny uprzedzeń, stereotypów, marginalizacji.
EKK: K_K03, K_K07, K_010
Kryteria oceniania
Egzamin - test z pytaniami otwartymi
Literatura
Lektury podstawowe:
Krzysztofek K., Komunikowanie międzynarodowe, Warszawa 1983.
Mikułowski-Pomorski J., Komunikowanie międzykulturowe. Wprowadzenie, Kraków 1999.
Ociepka B., Komunikowanie międzynarodowe, Wrocław 2002.
Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.
Thomas, Znaniecki. CHLOP POLSKI W EUROPIE I AMERYCE, Warszawa 1976.
Walaszek A., Imigracja, Toruń 2008 [w:] Ameryka. Społeczeństwo, kultura, polityka, Tom 1, red. Tomasz Płudowski, Toruń: Adam Marszałek, ss. 97-127.
Walaszek A., Polonia amerykańska, Toruń 2008 [w:] Ameryka. Społeczeństwo, kultura, polityka, Tom 1, red. Tomasz Płudowski, Toruń: Adam Marszałek, ss. 219-250.
Lektury uzupełniające:
Benedyktowicz Z., Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000.
Błuszkowski J., Stereotypy a tożsamość narodowa, Warszawa 2005.
Hall E., Ukryty wymiar, Warszawa 2003.
Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa 2000.
Słownik etnologiczny, red. Z. Staszczak, Warszawa-Poznań 1987.
FILMY:
An American Tail - 1986
Bibi Aisha Unveils - 2010
Irlandczycy w USA
The Afghan Girl - 1985-2002
Woody Allen - Zelig - 1983
Z widokiem na Wawel: Zsekularyzowany świat - 2020
Lista Schindlera - 1993
W cyklu 2022/2023-Z:
Lektury podstawowe: Krzysztofek K., Komunikowanie międzynarodowe, Warszawa 1983. Lektury uzupełniające: Benedyktowicz Z., Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000. FILMY: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: