Media literacy - użytkowanie mediów DIKS-SL>MediaLit
Celem wykładu jest wprowadzenie w tematykę media literacy i edukacji medialnej. Studenci zostaną zapoznani z wybranymi
zagadnieniami z zakresu historii edukacji medialnej, działaniami upowszechniającymi oraz różnymi ścieżkami jej wdrażania. Część zajęć
poświęcona zostanie omówieniu przykładów dobrych praktyk zrealizowanych na drodze edukacji formalnej i nieformalnej.
1. Spotkanie wprowadzające w tematykę kursu. Podstawowe pojęcia związane z media literacy.
2. Początki i rozwój edukacji medialnej. Cele edukacji medialnej.
3. Historia edukacji medialnej na świecie.
4. Historia edukacji medialnej w Polsce.
5. Alfabetyzacja medialna na świecie – przykłady rozwiązań edukacyjnych.
6. Działania upowszechniające edukację medialną (UNESCO, KE, UNESCO instytucje krajowe).
7. Kompetencje medialne i cyfrowe. Pokolenia medialne.
8. Ujęcia modelowe kompetencji medialnych. Katalogi kompetencji. Europejskie Ramy Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli (DigComp).
9. Psychologiczne aspekty użytkowania mediów.
10. Analiza krytyczna przekazu medialnego. Dezinformacja. Narzędzia weryfikacji.
11. Przeciwdziałanie dezinformacji – prezentacja przykładów projektów i metod dydaktycznych (np. prowadzonych przez Stowarzyszenie Demagog, NASK)
12. Edukacja medialna najmłodszych – uwarunkowania i potrzeby. Przykłady działań edukacyjnych.
13. Edukacja medialna młodzieży. Sposoby realizacji edukacji medialnej w szkole. Kompetencje medialne nastolatków w świetle ostatnich badań i raportów (np. „Nastolatki 3.0)
14. Kompetencje cyfrowe i medialne seniorów.
15. Przykłady dobrych praktyk w zakresie edukacji medialnej zrealizowanych na drodze edukacji formalnej i nieformalnej.
W cyklu 2022/2023-Z:
T_1. Zajęcia wprowadzające. Pojęcia związane z media literacy |
W cyklu 2023/2024-Z:
Celem wykładu jest wprowadzenie w tematykę media literacy i edukacji medialnej. Studenci zostaną zapoznani z wybranymi zagadnieniami z zakresu historii edukacji medialnej, działaniami upowszechniającymi oraz różnymi ścieżkami jej wdrażania. Część zajęć poświęcona zostanie omówieniu przykładów dobrych praktyk zrealizowanych na drodze edukacji formalnej i nieformalnej. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Kryteria oceniania
Kurs zakończony egzaminem.
Egzamin złożony z dwóch części: testu sprawdzającego wiedzę oraz zadania polegającego na przedstawienie autorskiej propozycji zajęć dla określonej grupy wiekowej.
Literatura
Edukacja medialna – zasady funkcjonowania w świecie nowych mediów, pod red. K. Cymanow-Sosin, Kraków 2023
Ogonowska A., Walecka – Rynduch, Młodzi dorośli wobec dezinformacji. Katalogi i rzeczywiste profile kompetencji cyfrowych, Kraków 2024.
Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Kraków 2013.
Pacewicz A., Ptaszek G., (Red.), Model Edukacji Medialnej, Informacyjnej i Cyfrowej (MEMIC) https://fina.gov.pl/wp-content/uploads/2019/12/memic_publikacja.pdf
Ptaszek G., Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków 2019.
Wrońska M., Funkcjonowanie seniorów w przestrzeni medialnej. Między ideą a praktyką, Rzeszów 2021.
W cyklu 2022/2023-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2023/2024-Z:
Lektury podstawowe: Ptaszek G., Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków 2019. Ogonowska A., Ptaszek G. (red.), Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Kraków 2015. Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Kraków 2013. Lektury uzupełniające: Drzewiecki P., MEDIA AKTYWNI. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej? Program nauczania edukacji medialnej dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z opracowaniem metodycznym, Otwock – Warszawa 2010. Fedorowicz F., Ratajski S. (red.), O potrzebie edukacji medialnej w Polsce, Warszawa 2015. Wrońska M., Funkcjonowanie seniorów w przestrzeni medialnej. Między ideą a praktyką, Rzeszów 2021 |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Metody dydaktyczne: Metody i kryteria oceniania: zaliczenie pisemne nakład pracy: 35 h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: