Redakcja, korekta, edytorstwo DIKS-SL>ReKoEd
Zajęcia będą miały charakter przede wszystkim praktyczny. Po dwóch pierwszych spotkaniach, na których zostaną zdefiniowane główne pojęcia, wyjaśniona będzie terminologia wydawnicza i określony charakter pracy w redakcji, rozpocznie się cykl ćwiczeń, na których studenci będą doskonalić swoją umiejętność poprawnego tworzenia i redagowania tekstów. Na konkretnych przykładach będą rozpoznawać różne typy błędów i poprawiać je. Poznają znaki korektorskie, będą pracować na tekstach zarówno przed składem, jak i po nim. Wprowadzeni zostaną także w najważniejsze zasady pracy w edytorze WORD.
W cyklu 2022/2023-L:
1. Struktura wydawnictwa – miejsce i rola działu redakcji; proces przygotowania książki/czasopisma od dostarczenia tekstu do oddania plików do drukarni. |
W cyklu 2023/2024-L:
1. Struktura wydawnictwa – miejsce i rola działu redakcji; proces przygotowania książki/czasopisma od dostarczenia tekstu do oddania plików do drukarni. Założenia redakcyjne, cele redakcji. Redakcja, korekta i adiustacja – etapy pracy redaktora. |
W cyklu 2024/2025-L:
1. Struktura wydawnictwa – miejsce i rola działu redakcji; proces przygotowania książki/czasopisma od dostarczenia tekstu do oddania plików do drukarni. Założenia redakcyjne, cele redakcji. Redakcja, korekta i adiustacja – etapy pracy redaktora. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
1. 1. Student zna podstawowe pojęcia z zakresu edytorstwa, korekty i redakcji.
2. Student zna podstawowe błędy językowe oraz ich typologizację;
3. Student umie prawidłowo posługiwać się międzynarodowymi znakami korektorskimi;
4. Student zna zasady praktycznej adiustacji i korekty zredagowanego tekstu;
5. Student zna podstawowe zasady typograficzne;
6. Student umie poszerzać wiedzę o współczesnej normie językowej
w literaturze;
7. Student kształtuje swój warsztat edytorski.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach. Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności.
Na ocenę końcową będą się składać: oceny z dwóch kolokwiów cząstkowych, oceny za wykonane prezentacje (dla chętnych), aktywny udział w zajęciach, frekwencja.
Literatura
W cyklu 2022/2023-L:
Bibliografia obowiązkowa: Korpus PWN (http://sjp.pwn.pl). Normy językowe: Bibliografia uzupełniająca: |
W cyklu 2023/2024-L:
Bibliografia obowiązkowa: |
W cyklu 2024/2025-L:
Bibliografia obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Nakład pracy studenta w godz. 60 (2 punkty x 30 godzin), w tym aktywność studenta: udział w ćwiczeniach: 30 godzin, przygotowanie do zaliczenia końcowego: 10 godzin, konsultacje: 5 godzin, opracowanie materiałów dodatkowych: 5 godzin, przygotowanie do zajęć: 10 godzin |
W cyklu 2023/2024-L:
Nakład pracy studenta w godz. 60 (2 punkty x 30 godzin), w tym aktywność studenta: udział w ćwiczeniach: 30 godzin, przygotowanie do zaliczenia końcowego: 10 godzin, konsultacje: 5 godzin, opracowanie materiałów dodatkowych: 5 godzin, przygotowanie do zajęć: 10 godzin |
W cyklu 2024/2025-L:
Nakład pracy studenta w godz. 60 (2 punkty x 30 godzin), w tym aktywność studenta: udział w ćwiczeniach: 30 godzin, przygotowanie do zaliczenia końcowego: 10 godzin, konsultacje: 5 godzin, opracowanie materiałów dodatkowych: 5 godzin, przygotowanie do zajęć: 10 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: