Stylistyka dziennikarska DIKS-SL>Stydzi
Celem zajęć jest rozwój umiejętności tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów o charakterze dziennikarskim. Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi pojęciami z zakresu stylistyki, nabędą świadomość stylistycznego zróżnicowania języka wypowiedzi i umiejętność sprawnego posługiwania się różnymi odmianami stylowymi.
Część zajęć zostanie poświęcona kwestii poprawności stylistycznej, fleksyjnej, składniowej i słowotwórczej oraz pracy nad budowaniem własnego języka wypowiedzi.
Tematyka zajęć:
1. Styl, stylistyka, stylizacja – podstawowe terminy i zagadnienia. Style funkcjonalne.
2. Cechy dobrego stylu. Pojęcie błędu stylistycznego.
3. Stylistyczna wartość składników języka. Zajęcia warsztatowe.
4. Fonetyczne, słowotwórcze i składniowe środki stylistyczne a gatunki dziennikarskie.
5. Fleksyjne środki wyrazu i sposoby ich wykorzystywania w pracy dziennikarza.
6. Środki leksykalne w pracy dziennikarza. Redagowanie krótkich wypowiedzi (opis, definicja, porównanie)
7. Stylistyka gatunków dziennikarskich. Tytuł – sposoby formułowania i funkcje.
8. Stylistyka gatunków dziennikarskich. Redagowanie i skracanie tekstów.
9. Kreatywność stylistyczna w pracy dziennikarza. Zajęcia warsztatowe.
10. Poprawność językowa i jej kryteria.
11. Etyka i estetyka przekazów medialnych. Nadużycia językowe. Wartościowanie w języku.
12. Język tekstów publicystycznych (analiza przykładów, redagowanie tekstów własnych).
13. Język polityki dawniej i współcześnie. Zjawisko nowomowy.
14. Analiza i redagowanie wybranych gatunków ( np. notatka prasowa, felieton, reportaż).
15. Analiza i redagowanie wybranych gatunków ( np. notatka prasowa, felieton, reportaż).
W cyklu 2023/2024-Z:
Celem zajęć jest rozwój umiejętności tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów o charakterze dziennikarskim. Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi pojęciami z zakresu stylistyki, nabędą świadomość stylistycznego zróżnicowania polszczyzny i umiejętność sprawnego posługiwania się różnymi odmianami stylowymi. Część zajęć poświęcona zostanie kwestii poprawności stylistycznej, fleksyjnej, składniowej i słowotwórczej oraz pracy nad budowaniem własnego języka wypowiedzi. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Celem zajęć jest rozwój umiejętności tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów o charakterze dziennikarskim. Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi pojęciami z zakresu stylistyki, nabędą świadomość stylistycznego zróżnicowania polszczyzny i umiejętność sprawnego posługiwania się różnymi odmianami stylowymi. Część zajęć poświęcona zostanie kwestii poprawności stylistycznej, fleksyjnej, składniowej i słowotwórczej oraz pracy nad budowaniem własnego języka wypowiedzi. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Kryteria oceniania
- metody poszukujące (problemowe; ćwiczeniowo-praktyczna; dyskusji)
elementy wykładu
- obecność i aktywny udział w zajęciach
- zadania ustne i pisemne (na zajęciach oraz domowe)
- pozytywny wynik cząstkowych testów pisemnych
Literatura
Lektury podstawowe:
Batko A., Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji, Gliwice 2006.
Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005.
Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów 2000.
Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
Lektury uzupełniające:
Bolińska M., Na papierze i w eterze, Kraków 2006.
Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.
Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.
W cyklu 2023/2024-Z:
Lektury podstawowe: Batko A., Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji, Gliwice 2006. Lektury uzupełniające: Bolińska M., Na papierze i w eterze, Kraków 2006. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Lektury podstawowe: Batko A., Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji, Gliwice 2006. Lektury uzupełniające: Bolińska M., Na papierze i w eterze, Kraków 2006. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: