Warsztaty reportażu DIKS-SL>Warrep
Celem ćwiczeń jest przekazanie ich uczestnikom praktycznych umiejętności, koniecznych w pracy reportażysty. Po ukończeniu zajęć student powinien znać podstawy konstrukcji i formy reportażu pisanego, radiowego i telewizyjnego – ma znać jego budowę i zasady realizacji.
Sprawdzianem wiedzy są samodzielne zrealizowane reportaże: pisane, radiowe i telewizyjne (fakultatywnie, do czasu trwania pandemii) oraz kolokwium teoretyczne.
Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza teoretyczna i praktyczna na temat form i sposobów pracy dziennikarza we współczesnym świecie.
Cele: poznanie i zrozumienie zasad budowy i istoty reportażu. Praktyczne poznanie materii, formy i gatunku reportażu, w praktyce i teorii: chodzi o teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat realizacji reportażu.
Celem bezpośrednim ćwiczeń jest przekazanie ich uczestnikom praktycznych umiejętności, koniecznych w pracy reportażysty. Po ich ukończeniu student powinien znać podstawy konstrukcji i formy reportażu pisanego, radiowego i telewizyjnego – ma znać jego budowę i zasady realizacji. Sprawdzianem wiedzy są samodzielne zrealizowane reportaże: pisane, radiowe i telewizyjne.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - Student :
- rozumie profesjonalną terminologię wykorzystywaną w procesie tworzenia materiałów typu reportaż
- rozróżnia metody tworzenia reportażu radiowego, telewizyjnego, pisanego
- dobiera metody pracy do założonej koncepcji
- rozróżnia sposoby realizacji reportażu i dokumentu
- objaśnia różnice pomiędzy językiem pisanym a językiem telewizyjnym
- rozumie terminy związane z realizacją telewizyjną i radiową
Umiejętności - Student:
- komponuje scenariusz reportażu w mediach tradycyjnych, interetowych i mobilnych
- przygotowuje koncepcję realizacyjną reportażu
- posługuje się profesjonalną terminologią
- uzyskuje zamierzone komunikaty obrazowe na bazie wiedzy o języku filmu, telewizji i radia ( plany informacyjne, plany komunikujące emocje)
Kompetencje - Student:
- kreatywnie tworzy projekty związane z reportażem
- jest otwarty na eksperymenty w poszukiwaniu nowych jakości
- inicjuje temat materiału telewizyjnego radiowego pisanego
- angażuje się
- jest odpowiedzialny
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia związane z sytuacją „stanu epidemii”:
A. samodzielna praca – napisanie konspektu reportażu na wybrany temat
B. recenzja wybranego reportażu telewizyjnego
C. uczestnictwo w wykładach prowadzonych w formie audio oraz „online” (teams/Microsoft, zoom.us)
D. analiza pisemna reportaży filmowych: reportaży wybranych polskich autorów i twórców telewizyjnych; reportaży ARTE, wybranych reportaży „wojennych
H. realizacja reportażu „audio” jako praca w grupie w ”stanie epidemii” – jeżeli warunki epidemiologiczne ograniczą ryzyko z tym związane, do MINIMUM.
Wszystkie realizacje reportaży będą musiały być realizowane przy zachowaniu szczególnych zasad bezpieczeństwa i ograniczeń związanych ze „stanem epidemii” (dotyczy reportaży pisanych). Studenci zostaną o tym dokładnie i szczegółowo poinformowani, przed realizacją zadań. Należy się ograniczyć do instrumentów komunikacji telefonicznej i internetowej i oraz do grona bliskich przyjaciół lub rodziny.
Literatura
1."Język reportażu telewizyjnego" . Monika Skarżyńska
rok wydania 2011, wydawnictwo SEMPER
2.Przewodnik dokumentalisty-podstawy warsztatu". Grażyna Kędzielawska
Warszawa 2012, wyd Biblioteki PWSFTViT
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: