Wstęp do zarządzania mediami DIKS-SL>Wstzam
T1. Zarządzanie mediami czy zarządzanie w mediach.
Geneza i pojęcie zarządzania
T2. Rewolucje przemysłowe, początki zarządzania naukowego i zmiany myślenia o zarządzaniu. Zarządzanie systemowe, strategiczne, operacyjne i inne
T3-5. Istota zarządzania mediami. Dualna natura przedsiębiorstw medialnych:
cz. 1. rynek,
cz. 2. produkt, waluty;
cz. 3. przedsiębiorstwa komercyjne i publiczne
T6-7. Ludzie mediów, ludzie w mediach
cz. 1. ludzie mediów (motywowanie, talent, twórczość)
cz. 2. zarządzający mediami
T8. Władza i wizja. Przywództwo vs kierownictwo
T9. Innowacje w mediach i zarządzanie innowacjami
T10. Etyczny aspekt zarządzania mediami (CSR)
[kolejność może ulec zmianie]
W cyklu 2024/2025-Z:
Celem wykładów jest zapoznanie studentów i studentek z istotą, znaczeniem zarządzania mediamia w kontekście społecznym i ekonomicznym. Ważne są cele i funkcje zarządzania w dynamicznie zmieniających się warunkach rynku medialnego. Przedstawione zostaną różne metody i koncepcje zarządzania organizacjami medialnymi oraz przekazana zostanie wiedza na temat: planowania, organizowania, kierowania i kontroli w przedsiębiorstwach rynku medialnego. Zarządzanie mediami jest specyficzne, a wynika to m.in. natury przedsiębiorstw medialnych. Omówiony zostanie podwójny a nawet potrójny rynek produktowy, dualna natura produktów medialnych i wielość walut medialnych, a także specyfika przedsiębiorstwa komercyjnego i publicznego w kontekście finansów i misji społecznej. Studenci i studentki zdobędą wiedzę na temat znaczenia: kreatywności, wiedzy, autonomii, relacji w zarządzaniu mediami (gdyż media to biznes oparty na ludziach). Przedstawione zostaną także sylwetki najważniejszych osób zarządzających mediami wraz z wyjaśnieniem teorii przywództwa i kierowanictwa w zarządzaniu. Organizacje medialne to często zakładnicy nowości - przykładem innowacyjnego podejścia i dostarczania nowości będzie CNN. Wreszcie organizacje medialne to organizacje typu dual-purpose. Realizują bowiem nietylko cele ekonomiczne, ale także są wyróżnione zobowiązaniami społecznymi. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
K_W02, Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych);
K_W12, Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w mediach
K_K07, Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
K_K10, Potrafi pracować w zespole przyjmować i wyznaczać zadania, jest świadomy odpowiedzialności za uczestników realizowanego przez siebie przedsięwzięcia
K_K16 Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w kontekście postępu technologicznego i rozwoju społeczeństwa informacyjnego
K_K17 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy uwzględniając w swojej wizji pracy potrzeby własne i innych
Kryteria oceniania
Wykład z niewielkimi elementami konwersatorium
Zajęcia zdalne w razie potrzeby
Mile widziana aktywność w trakcie zajęć
Egzamin w formie testu
Literatura
Lucy Küng, Strategie zarządzania na rynku mediów, Wydawnictwo: Wolters Kluwer SA, Warszawa 2012.
Tadeusz Kowalski, Bohdan Jung, Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Wydawnictwo: WAiP, Warszawa, 2006.
Bogusław Nierenberg, Zarządzanie mediami. Ujęcie systemowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2011.
Anna Jupowicz-Ginalska, Marketing medialny, Wydawnictwa Difin, Warszawa 2010.
literatura dodatkowa [dla osób zainteresowanych]:
Deuze Mark, Media work, Polity Press, Cambridge 2007.
Dimmick John W., Media Competition and Coexistence. The Theory of the Niche, Law-rence Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersey–London 2003.
Doyle Gillian, Understanding Media Economics, SAGE, London 2002.
Handbook of Media Management and Economics, (red .) Alan B . Albarran, Sylvia M. Chan-Olmsted, Michael O. Wirth, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, New Jersey–London 2006.
Managing Media Firms and Industries. What’s So Special About Media Mana-gement?, (red .) Gregory Ferrell Lowe, Charles Brown, Springer, Heidelberg 2016.
Handbook of Media Management and Economics, (red .) Alan B . Albarran, Sylvia M . Chan--Olmsted, Michael O. Wirth, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, New Jer-sey–London 2006.
Philip M. Napoli, Audience Evolution: New Technologies and the Transformation of Media Audiences, Columbia University Press, 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: