Źródła informacji dziennikarskiej DIKS-SL>zroinf
TREŚCI KSZTAŁCENIA
T. 1. Pięć doktryn medialnych (1. autorytarna, 2. sowiecka, 3. liberalna, 4. odpowiedzialności społecznej, 5. katolicka)
T. 2. Osoba (vs obiekt) podstawowym źródłem informacji
T. 3. Systematyka źródeł informacji
T. 4. IPN – źródło informacji historycznej
T. 5. Dziennikarstwo śledcze – źródło informacji o współczesności
T. 6. Tajemnica i prowokacja dziennikarska – dwa sposoby pozyskiwania informacji
T. 7. Nauka – źródłem informacji i inspiracji medialnych
T. 8. Sztuka – źródłem informacji i inspiracji medialnych
T. 9. Literatura – źródłem informacji i inspiracji medialnych
T. 10. Biblioteki on-line – jako źródła informacji
T. 11. Polskie, europejskie (unijne) oraz międzynarodowe źródła dot. deontologii
T. 12. Źródła informacji naukowej – Bibliografia
T. 13. „Info-etyka” w infosferze – na podstawie 42.orędzie na ŚDŚSP
T. 14. Kościół – źródłem informacji i inspiracji medialnych
T. 15. Public relations jako źródło informacji
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
E_1.
KW2pK_W01 ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu komunikacji społecznej i mediów w zakresie teorii i praktyki w aspekcie poznawczym i badawczym w dziedzinie nauk społecznych w korelacji do innych dyscyplin i dziedzin naukowych P7S_WG
E_2.
KW2pK_W11 ma pogłębioną wiedzę na temat budowania wizerunku, uwarunkowań identyfikacji wizualnej i działań komunikacyjnych określających i promujących tożsamość podmiotów zlecających P7S_WK
Umiejętności:
E 3.
KW2pK_U01 potrafi dokonać pogłębionej analizy przemian i zjawisk zachodzących we współczesnym świecie w oparciu o poznane koncepcje teoretyczne w zakresie interdyscyplinarnym, bazując na wynikach badań z dziedziny nauk społecznych P7S_UW
E 4.
KW2pK_U12 potrafi ocenić i wskazać zasadność wdrażania zasad etycznych w komunikowaniu wizerunkowym oraz potrafi prowadzić działalność reklamową, brandingową i PR w oparciu o obowiązujące przepisy prawne oraz zasady etyki zawodowej P7S_UU
Kompetencje społeczne:
E 5.
KW2pK_K06 docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe regionu, kraju i Europy oraz uczestniczy w działaniach na rzecz jego zachowania
i rozwoju, oraz potrafi dostosować narzędzia i strategie komunikacyjne dla określonych instytucji z uwzględnieniem ich tożsamości kulturowej oraz ich otoczenia społecznego P7S_KO
E 6.
KW2pK_K08 posiada dojrzałe kompetencje etyczne w zakresie komunikowania promocyjno-wizerunkowego oparte na szacunku dla wartości każdego człowieka oraz troski o dobro wspólne P7S_KR
Kryteria oceniania
1. Obecność na wykładzie
2. Oprac. wybranego przykładu w celu omówienia na następnych zajęciach
3. Prezentacja 15 slajdów (plus strona tytułowa)
1 ECTS:
10 godzin - udział w wykładzie
20 godzin - prezentacja jako forma egzaminu
Literatura
LEKTURY PODSTAWOWE
Bertrand C.-J., Deontologia mediów, przeł. T. Szymański, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 2007.
Drożdż M., Osoba i media. Personalistyczny paradygmat etyki mediów, Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos, cop. 2005.
Dziennikarski etos. Z wybranych zagadnień deontologii dziennikarskiej, red. Z. Kobylińska, R. Dominik Grabowski, Olsztyn : „Lux Mundi”, cop. 1996
Ihnatowicz I., Człowiek, informacja, społeczeństwo, wyd. 1. red. nowej ed., dobór il. i indeksy M. Zwoliński, Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, 2013.
Lewek A., Podstawy edukacji medialnej i dziennikarskiej, Warszawa: Wydaw. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2003.
Merecki J., Osoba i dobro. Szkice o filozofii i teologii osoby Karola Wojtyły - Jana Pawła II, Lublin : Instytut Jana Pawła II KUL: Wydawnictwo KUL, copyright 2019.
Pawlik K., Zenderowski R., Dyplom z internetu. Jak korzystać z internetu pisząc prace dyplomowe?, wyd. 4, Warszawa: CeDeWu, 2018.
Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek; aut. R. Bartoszcze [et al.], Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2006.
Świerczyńska-Głownia W., Dostęp do informacji ustawowo chronionych, zarządzanie informacją. Zagadnienia podstawowe dla dziennikarzy, Bogdan Fischer, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006.
Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Pokorna-Ignatowicz K., Źródła informacji dla dziennikarza, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, copyright 2008.
LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE
M. Miller, Katechizm reportera, Warszawa: „Volumen” 2020.
D. Narewska, „Dziennikarstwo jak kapłaństwo…” z perspektywy teologii mediów Jana Pawła II, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie 2019.
D. Narewska, Karola Wojtyły wizja dziennikarstwa (1949-1978), Warszawa: Wydawnictwo „Iota Unum” 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: