Życie i myśl Jana Pawła II DIKS-SL>zycmys
Treści kształcenia:
1. Środowisko rodzinne i wychowawcze. Karol Wojtyła – ojciec papieża. Emilia Kaczorowska – matka. Edmund Wojtyła – starszy brat.
2. Młodość Karola Wojtyły. Dzieciństwo. Środowisko szkolne. Studia polonistyczne.
3. Droga do kapłaństwa. Trudny okres drugiej wojny światowej. Konspiracyjne studia teologiczne. Święcenia kapłańskie. Studia zagraniczne.
4. Posługa duszpasterska ks. dra Karola Wojtyły Wikary w Niegowici. Posługa duszpasterska w parafii Św. Floriana w Krakowie. Praca naukowa. Twórczość literacka. Turystyczne duszpasterstwo
5. Nominacja biskupia i posługa. Konsekracja biskupa pomocniczego. Ks. kard. A. S. Sapieha i ks. abp E. Baziak wzorem posługi biskupiej.
6. Ks. bp Karol Wojtyła metropolitą krakowskim. Posługa duszpasterska. Głoszenie słowa Bożego. Zaangażowanie charytatywne.
7. Pontyfikat Jana Pawła II. Znaczenie pontyfikatu. Nauczanie papieskie. Encykliki. Adhortacje. Listy apostolskie i konstytucje. Szafarz sakrament. Pielgrzymki zagraniczne. Beatyfikacje i kanonizacje. Inicjatywy dobroczynne.
8. Problematyka społeczna w nauczaniu Jana Pawła II. Miejsce zagadnień społecznych w nauczaniu papieskim. Godność osoby ludzkiej i jej prawa. Teologia miłosierdzia. Zasady życia społecznego. Podstawowe formy życia społecznego. Wychowanie i działanie. Pastoralny wymiar nauczania społecznego.
9. Prymat wartości duchowych i znaczenie kultury w życiu społecznym. Prymat ducha nad materią. Bardziej „być” niż więcej „mieć”. Znaczenie kultury dla człowieka. Prawo człowieka do tworzenia kultury i udziału w jej owocach. Prawo człowieka do wychowania. Prawo człowieka do wykształcenia.
W cyklu 2022/2023-L:
Treści kształcenia: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student zna historię życia Jana Pawła II. Charakteryzuje najważniejsze elementy nauczania Ojca Świętego. Definiuje zasady prawa rodzinnego. Opisuje problematykę społeczną i pastoralną zawartą w nauczaniu Jana Pawła II. Egzamin
UMIEJĘTNOŚCI:
Student analizuje życie Jana Pawła II. Stosuje wiedzę zdobytą podczas zajęć w życiu codziennym. Wykorzystuje zdobytą wiedzę w odniesieniu do innych zajęć prowadzonych na uczelni. Egzamin
KOMPETENCJE:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość wagi życia i myśli Jana Pawła II. Ma świadomość wagi papieskiego nauczania, na które jest wrażliwy.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
Dyskusja, praca z tekstem, prezentacje, metoda problemowa.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Wykład – egzamin (w formie online, jeśli sytuacja epidemiologiczna będzie tego wymagała), obecność na wykładach.
Literatura
Lektury podstawowe:
T. Borutka, „W życiu i śmierci Totus Tuus”. Sylwetka duchowa, działalność pastoralna i dorobek intelektualny papieża Jana Pawła II, Kraków 2010;
T. Borutka, Społeczne nauczanie Kościoła – teoria i zastosowanie. Podręcznik dla studentów teologii, Kraków 2008;
T. Borutka, Nauczanie społeczne papieża Jana Pawła II, Kraków 1994;
Jan Paweł II, Dar i tajemnica, Kraków 1996, ss. 8-20, 36-48, 69-78,
Jan Paweł II, Wstańcie chodźmy, Kraków 2004;
Jan Paweł II, Autobiografia (red. J. Kiliańczyk-Zięba), Wydawnictwo Literackie 2008;
Rozmowy z Janem Pawłem II. „Nie lękajcie się”, (A. Frossard), Rzym 1982;
Przekroczyć próg nadziei (V. Messori), Watykan 1994;
Pamięć i Tożsamość. Rozmowy na przełomie tysiącleci, Kraków 2005;
Tryptyk Rzymski, Rzym 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: