Ekonomika mediów DIKS-SM>Ekomed
1) Ekonomia a ekonomika. Ekonomika mediów - przegląd definicji. 2) Rynek medialny / Rynek prasowy. 3) Przedsiębiorstwo medialne. 4) Zarządzanie przedsiębiorstwem medialnym (z uwzględnieniem aspektu finansowego). 5) Reklama jako źródło przychodów przedsiębiorstw medialnych. 6) Rynek reklamy w Polsce i na świecie. 7. Konkurencja na rynku mediów. 8. Zjawisko koncentracji na rynku mediów. 9. Najważniejsze teorie z zakresu ekonomiki mediów. 10. Zasoby medialne. 11. Ekonomika nowych mediów. 12. Zarządzanie mediami - aspekt strategiczny.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: K_W01 - Zna i rozumie światowy dorobek naukowy i twórczy związany z dyscyplinami, w których odbywa się kształcenie w szkole doktorskiej: nauki teologiczne, historia, filozofia, nauki o komunikacji społecznej i mediach, nauki socjologiczne, a także wynikające z niego implikacje dla praktyki. K_W02 - Zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek obejmujący podstawy teoretyczne i zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia ogólne i szczegółowe, w tym metodologię nauk, właściwe nauk społecznych (dyscyplina nauki o komunikacji społecznej i mediach K_W04 - Zna i rozumie fundamentalne dylematy społeczne i ekonomiczne współczesnej cywilizacji. UMIEJĘTNOŚCI: K_U01 - Potrafi dokonywać analizy i twórczej syntezy dorobku naukowego i twórczego w celu identyfikowania i rozwiązywania problemów badawczych oraz związanych z działalnością innowacyjną i twórczą; tworzyć nowe elementy tego dorobku, w tym - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezy badawcze, twórczo stosować i rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze, właściwe dla prowadzonych badań, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych. K_U02 - Potrafi samodzielnie planować własny rozwój oraz inspirować rozwój innych osób. K_U03 - Potrafi uczestniczyć w wymianie doświadczeń i idei, także w środowisku międzynarodowym. K_U04 - Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań. K_U06 - Potrafi upowszechniać wyniki badań, inicjować debatę, uczestniczyć w dyskursie naukowym również w środowisku międzynarodowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K_K02 - Jest gotów do krytycznej oceny dorobku uprawianej dyscypliny naukowej oraz do krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój tej dyscypliny. K_K03 - Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.K_K04 - Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców oraz do inicjowania działania na rzecz interesu publicznego.. K_K05 - Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
T. Kowalski, Bohdan Jung, Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006.
B. Nierenberg, Publiczne przedsiębiorstwo medialne. Determinanty, systemy, modele, Kraków 2007.
M. Romanowska, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Warszawa 2004.
M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: