Główne nurty kultury współczesnej DIKS-SM>Glonur
Program T_01 - T_10: Filozofia kultury i dziedziny kultury: theoria, praksis, poiesis, religio. W kręgu teorii kultury - definicje. Przegląd nurtów kultury w XX i początków XXI wieku w filozofii, literaturze, sztuce, architekturze, muzyce, teatrze, kinie. Państwowe systemy prawne a ideologie. Totalitaryzmy. Kultura medialna, radio, telewizja, komputer, Internet. Popkultura. Konsumeryzm. Rewolucja seksualna. Kontestacja kultury. Postmodernizm. New Age. Antyglobalizm. Klucze interpretacyjne kultury. Chrześcijaństwo w epoce Franciszka. Powrót do „kultury wartości”.
W cyklu 2022/2023-Z:
Jak w powyższym opisie ogólnym. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Jak wyżej, w opisie ogólnym. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Jak wyżej, w opisie ogólnym. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA - Student ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych. Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi. Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury w przestrzeni medialnej i komunikacji społecznej. W wyniku przeprowadzonych zajęć student identyfikuje fazy historyczne rozwoju współczesnej kultury, nazywa i definiuje prądy kultury. Definiuje poszczególne klucze interpretacji kultury.
UMIEJĘTNOŚCI - Student potrafi prognozować i modelować procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi właściwych dla dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Umie samodzielnie i krytyczne wykorzystywać i rozwijać zdobyte kompetencje komunikacyjne i dziennikarskie w obszarze prasy, radia, telewizji, Internetu i rzecznictwa prasowego i public relations; potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą wiedzę językoznawczą, medialną i dziennikarską oraz podejmować działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową na bazie wykształcenia kierunkowego i specjalnościowego. Umie krytycznie spojrzeć na proces pojawiania się nowych trendów kulturowych.
KOMPETENCJE i POSTAWY - Student rozumie i ceni potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować własny proces uczenia się oraz proces uczenia się innych osób. Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać oraz pogłębiać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny, a także formułować pytania służące pogłębianiu wiedzy; postępuje etycznie, żywi szacunek wobec religii i tradycji; aktywnie uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych, społecznych, politycznych i religijnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym; umie systematycznie gromadzić, analizować i w świadomy oraz etyczny sposób interpretować potrzebne informacje. Rozumie potrzebę rozwoju, kształcenia i doskonalenia się w obiektywizacji przekazu postrzeganej rzeczywistości; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie kompetencji komunikacyjnych i odpowiedzialnego odbioru mediów. Staje się świadomym twórcą zdolnym do komunikowania w świecie wielu kultur i zróżnicowanych wewnętrznie społeczności.
Kryteria oceniania
1/ W kryteriach oceny przedmiotu ważna obecność na wykładach
2/ Przedstawienie przez studenta wybranego prądu kultury (17 slajdów)
3/ Znajomość lektur obowiązkowych (testy)
4/ Egzamin końcowy ustny, esej na 8000 znaków
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Lektury podstawowe:
- Fukuyama F., Koniec historii i ostatni człowiek, Znak, Kraków 2017.
- Kaliszewski A., Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku, Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Poltext, Warszawa 2012.
- Koneczny F., O wielości cywilizacji, CBMN - Gebethner i Wolff, Kraków 1935.
- Le Bon G., Psychologia tłumu, Antyk 2004.
- Markiewicz E., Kultura ludzka – substrat wychowania człowieka,
Pedagogika Rodziny 3/4, 45-54, 2013.
- Ossendowski F.A., Lenin, Wyd. Wegnera, Poznań 1930.
- Winter R., Nuda w kulturze rozrywki, WAM, Kraków 2012.
Lektury uzupełniające:
- Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, przeł. J. Zychowicz, Kraków 2003,
- Epoki i kierunki w kulturze. Sztuka, literatura, muzyka, teatr, film. Leksykon PWN, Warszawa 2008. [Część: Współczesność];
- Goban-Klas T., Cywilizacja medialna, WSiP, Warszawa 2005;
- Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005. (Rozdziały: Myśląc ojczyzna..., Myśląc Europa..., Demokracja: możliwości i zagrożenia);
- Keen A., Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę, Warszawa 2007;
- Kultura masowa, wyb. Cz. Miłosz, Kraków 2002;
- Klein N., No logo, Warszawa 2004
- Kozielecki J., Transgresje i kultura, Warszawa 1997
- Kroeber A.L., Istota kultura, Warszawa 1989
- Mencel A., Jerzy Giedroyć: kultura, polityka, wiek XX, Warszawa 2006.
- Nowicka E., Świat człowieka – Świat kultury, Warszawa 2009 [nr 2 i 11]
- Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998
- Wilkoszewska K., Wariacje na postmodernizm, Kraków 1997
- Włodarczyk-Kulak B., Wiedza o kulturze, Bielsko-Biała 2006. (Rozdz. XX wiek... oraz Ku nowym horyzontom]
- wszystkoconajwazniejsze.pl [miesięcznik cyfrowy]
W cyklu 2022/2023-Z:
LEKTURY OBOWIĄZUJĄCE STUDENTA 22/33: - Fukuyama F., Koniec historii i ostatni człowiek, Znak, Kraków 2017. |
W cyklu 2023/2024-Z:
LEKTURY OBOWIĄZUJĄCE STUDENTA - 2023/24: - Kaliszewski A., Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku, Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Poltext, Warszawa 2012. |
W cyklu 2024/2025-Z:
2024/25: - Kaliszewski A., Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku, Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Poltext, Warszawa 2012 (PODRĘCZNIK). lektura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: