Komunikowanie i marketing polityczny DIKS-SM>KomMarPol
Zajęcia będą prowadzone w blokach tematycznych obejmujących następujące zagadnienia:
1. Pojęcie komunikowania i jego rodzaje. Kompetencje komunikacyjne (językowa, kulturowa, medialna, artystyczna). Funkcje komunikowania. Arystotelesowska triada komunikacji: mówca (nadawca), mowa (komunikat), audytorium (odbiorca);
2. Pojęcie komunikowania politycznego, jego uczestnicy i formy. Narzędzia komunikowania politycznego;
3. Pojęcia: marketing, marketing polityczny, propaganda. Cechy szczególne marketingu politycznego. Przyczyny powstania i rozwoju marketingu politycznego. Podstawowe zasady koncepcji marketingowych;
4. Strategie partii politycznych. Ewolucja koncepcji marketingu w kampaniach wyborczych (koncepcja partyjna, koncepcja produktu, koncepcja sprzedaży, koncepcja marketingowa);
5. Uwarunkowania zachowań wyborczych. Podejście socjologiczne, psychologiczne, ekonomiczne. Wielozmiennowe modele zachowań wyborczych (teoria zaplanowanego działania, marketingowy model zachowań wyborczych, przyczynowo-skutkowy model zachowań wyborczych). Podstawowe mechanizmy podejmowania decyzji wyborczych;
6. Analiza rynku wyborczego. Źródła wiedzy o rynku wyborczym. Badania ilościowe
i jakościowe. Segmentacja, targeting, pozycjonowanie;
7. Wizerunek kandydata. Komponenty wizerunku. Konstruowanie wizerunku kandydata. Podstawowe uwarunkowania i zasady tworzenia wizerunku kandydata. Komunikacja werbalna i niewerbalna;
8. Analiza środków stosowanych w kampanii wyborczej. Uwarunkowania skutecznej komunikacji z wyborcami. Kampania bezpośrednia (odwiedziny u wyborcy, spotkania z wyborcami, listy do wyborców). Kampania pośrednia (mass media, slogan i symbol wyborczy, materiały wyborcze). Kampania wyborcza w Internecie. Kampania negatywna;
9. Zarządzanie kampanią wyborczą. Określenie celu, stworzenie sztabu wyborczego, dobór strategii i instrumentów, limity finansowe, kontrola i ewaluacja;
10. Analiza kampanii wyborczych na przykładzie wyborów na urząd prezydenta RP.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada poszerzoną wiedzę na temat najważniejszych struktur i instytucji społecznych biorących udział w procesach komunikowania i marketingu politycznego, a także o zachodzących między nimi relacjach (D2aK_W02, D2aK_W03).
Student posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako aktywnym uczestniku procesów komunikowania i marketingu politycznego (D2aK_W05).
Student posiada poszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania podstawowych mechanizmów komunikowania politycznego (D2aK_W12).
Umiejętności:
Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska i procesy społeczne związane z komunikowaniem i marketingiem politycznym (D2aK_U01).
Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania zjawisk i procesów społecznych związanych z komunikowaniem i marketingiem politycznym (D2aK_U02).
Student rozumie i ceni potrzebę uczenia się przez całe życie, a także potrafi inspirować i organizować własny proces uczenia się w zakresie zagadnień dotyczących komunikowania i marketingu politycznego (D2aK_U24).
Kompetencje społeczne:
Student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać oraz pogłębiać wiedzę i umiejętności związane z komunikowaniem i marketingiem politycznym, a także systematycznie gromadzić, analizować i w świadomy oraz etyczny sposób interpretować potrzebne informacje dotyczące tych obszarów (D2aK_K05).
Student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w zakresie zagadnień dotyczących komunikowania i marketingu politycznego (D2aK_K06).
Kryteria oceniania
Podstawa wystawienia oceny:
Obecność na zajęciach;
Egzamin pisemny (test).
Literatura
Bibliografia podstawowa:
B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2012;
W. Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008;
A. Jabłoński i L. Sobkowiak (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2002;
M. Mazur, Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i Polsce, Warszawa 2006.
Bibliografia uzupełniająca:
E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003;
W. Szalkiewicz, Kandydat. Jak wygrać wybory, Bydgoszcz 2006;
S. Trzeciak, Marketing polityczny w Internecie, Warszawa 2010;
W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2006.
W cyklu 2022/2023-Z:
Bibliografia podstawowa |
W cyklu 2023/2024-Z:
Bibliografia podstawowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: