Metodologia badań mediów DIKS-SM>MetoBadMed
Program zajęć składa się z następujących bloków tematycznych:
1. Rozwój teorii i praktyki badań nad komunikowaniem masowym - główne obszary zainteresowań w badaniach nad mediami;
2. Metody i techniki badań odbioru środków masowej komunikacji:
– sondażowe techniki badania czytelnictwa prasy (ankietowe badania reprezentacyjne, sondaże na próbach celowych, techniczne sposoby realizacji wywiadów, ankiety prasowe, techniki badania czytelniczej selekcji zawartości prasy), – telemetria i radiometria;
3. Badania doświadczalne (eksperyment laboratoryjny, układy quasi-eksperymentalne, eksperymenty w terenie);
4. Analiza treści przekazów medialnych (ilościowa analiza zawartości, jakościowa analiza treści, analiza narracyjna);
5. Badania kulturowe nad mediami;
6. Wprowadzenie do problematyki wizualizacji danych;
7. Analiza przekazów wizualnych w mediach.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student samodzielnie planuje i realizuje oryginalne i innowacyjne projekty związane z wybraną sferą działalności medialnej lub/i promocyjno-reklamowej, jak również potrafi zaplanować działania służące do rozwiązania złożonych problemów związanych z wybraną sferą działalności medialnej lub/i promocyjno-reklamowej oraz ocenić ich skuteczność zastosowanych działań.
Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie prowadzenia badań społecznych, w tym także niezbędnych do opracowania diagnoz potrzeb odbiorców mediów, działań promocyjno-reklamowych.
Kryteria oceniania
Okresowa ocena i analiza wykonanych zespołowo małych projektów badawczych. Egzamin.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Earl Babbie: Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004.
Roger D. Wimmer, Joseph R. Dominick: Mass media. Metody badań. Wyd. UJ, Kraków 2008.
Agnieszka Szymańska, Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Agnieszka Hess, Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie Kraków 2018.
Zalecana literatura:
A.N. Oppenheim: Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Zysk i S-ka, Poznań 2004.
Walery Pisarek: Analiza zawartości prasy, OBP Kraków 1983.
Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów. UJ, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: