Społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów DIKS-SM>Spokul
W trakcie zajęć student zdobywa wiedzę o kulturze, mediach oraz ich odbiorcach, zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze działalności społecznej i medialnej (omówienie i analiza case studies), poznaje normy i dobre praktyki stosowane w instytucjach medialnych i okołomedialnych, rozwija świadomość odpowiedzialności za skutki swoich działań, podejmowanych w sferze mediów i w innych obszarach okołomedialnej działalności zawodowej. Student zapoznaje się z doktrynami, dotyczącymi ewolucji i znaczenia mediów oraz procesów komunikacji społecznej w obrębie społeczeństwa, aby lepiej rozumieć siłę społeczno-kulturowego oddziaływania mediów, a także krytycznie oceniać funkcjonowanie instytucji związanych z wybraną sferą działalności (przygotowanie i analiza ćwiczeniowych projektów cząstkowych), w ramach istniejących uregulowań prawnych i kodeksów etycznych, normujących działania w sferze mediów i w innych zawodach okołomedialnych. Student uczy się dostrzegać i prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z wykonywaniem zawodu oraz dostrzega wszelkie przejawy manipulacji odbiorcą, tak w medialnej, jak i okołomedialnej działalności zawodowej.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
DKS_K1_W02
Absolwent zna i rozumie metody analizy i interpretacji faktów, obiektów, zjawisk i procesów w ramach wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych z obszarów dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna.
DKS_K1_W04 Absolwent zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji związane z rozwojem społeczeństwa informacyjnego oraz nowych mediów i technologii komunikowania.
DKS_K1_W05 Absolwent zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z pracą w instytucjach medialnych i okołomedialnych.
DKS_K1_U05 Absolwent potrafi brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich
DKS_K1_U09 Absolwent potrafi dokonywać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania rozwiązań technicznych charakterystycznych dla rynku mediów i oceniać te rozwiązania.
DKS_K1_K01
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści oraz posiadanej wiedzy z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej, ma świadomość jej znaczenia w rozwiązywani problemów poznawczych i praktycznych, jest także gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny oceniany jest
pod względem znajomości literatury, pomysłowości i nowatorstwa w
prezentacji problemu oraz umiejętności formułowania wniosków i
krytycznych sądów z użyciem merytorycznych argumentów, opartych na
własnych poglądach i wiedzy z zakresu społeczno-kulturowego oddziaływania mediów.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Briggs A., Burke P., „Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu”, Warszawa 2010.
Dayan D., Katz E., „Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo”, Warszawa 2008.
Kwiatkowski P., „Przedsiębiorstwo Apokalipsa. O etyce dziennikarskiej”, Poznań 2003.
Rutkiewicz I., „Jak być przyzwoitym w mediach?”, Warszawa 2003.
Zwoliński A., „Obraz w relacjach społecznych”, Kraków 2004.
Hodalska M., "Trauma dziennikarzy. Dziennikarstwo traumy", Kraków 2017.
Hodalska M., "Kataklizmy w mediach. Dziennikarskie relacje z klęsk żywiołowych", Kraków 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: