System medialny w Polsce i na świecie DIKS-SM>Sysmed
Treści kształcenia:
T_1. Przemiany systemu medialnego - ogólna charakterystyka kierunku przekształceń.
T_2. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji – charakterystyka organu zajmującego się nadzorem nad systemem mediów elektronicznych w Polsce oraz jej upolitycznienie.
T_3. Mechanizm upolityczniania mediów publicznych – opis zjawiska na przestrzeni 20 lat istnienia Telewizji Polskiej i Polskiego Radia.
T_4. Abonament radiowo-telewizyjny. Przyczyny niskiej efektywności poboru publicznej daniny z zaznaczeniem skutków, jakie to zjawisko niesie dla mediów publicznych.
T_5. Zanik radia lokalnego jako skutek rozwoju sieci radiowych.
T_6. Media społeczne. Brak wystarczających regulacji wspierających rozwój tego sektora mediów.
T_7. Rozwój telewizji naziemnej cyfrowej – ocena oferty programów dostępnych w tym systemie.
T_8. Telewizja przyszłości (telewizja mobilna, telewizja hybrydowa, wideo na żądanie).
T_9. Najnowsze tendencje na rynku dzienników.
T_10. Najnowsze tendencje na rynku czasopism.
T_11. System medialny w Stanach Zjednoczonych – najnowsze tendencje.
T_12. System medialny w Wielkiej Brytanii - najnowsze tendencje.
T_13. System medialny w Niemczech – najnowsze tendencje.
T_14. System medialny we Francji – najnowsze tendencje.
T_15. System medialny we Włoszech – najnowsze tendencje.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
- identyfikuje trudności w prawidłowym funkcjonowaniu mediów publicznych;
- charakteryzuje problemy w rozwoju mediów społecznych i rozgłośni lokalnych;
- wylicza najnowsze tendencje doświadczane przez telewizję i prasę drukowaną;
- opisuje przyczyny i skutki kryzysu w obrębie prasy drukowanej.
Umiejętności
Student:
- interpretuje aktualne wydarzenia dziejące się na rynku medialnym w Polsce i na świecie w kontekście zmian wywołanych rozwojem nowych mediów.
Kompetencje:
Student:
- prezentuje gotowość do zmierzenia się z przemianami , które doświadcza sfera mediów, a które będą miały wpływ także na niego, jako przyszłego reprezentanta tej sfery.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
M_1 metoda podająca – objaśnienie, wykład
M_2 prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Sprawdzanie osiągnięcia efektów kształcenia oraz zaliczenie odbywa się w drodze egzaminu pisemnego (w jego trakcie student ma za zadanie przedstawić także własne opnie na tematy poruszane w czasie zajęć, co dodatkowo pozwala ocenić, czy udało się zrealizować zakładane efekty kształcenia).
Literatura
Lektury podstawowe:
T. Mielczarek, Monopol pluralizm koncentracja. Środki komunikowania masowego w latach 1989 - 2006, Warszawa 2007.
T. Kowalski, B. Jung, Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006.
R. Filas, Dwadzieścia lat przemian polskich mediów (1989 – 2009) w ujęciu periodycznym, „Zeszyty Prasoznawcze” 2010, nr 3-4.
M. Mrozowski, System medialny. Struktura i zasady działania, (w:) Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2010.
R. Żabiński, Zarządzanie dziennikiem wobec dominacji mediów elektronicznych, „Studia Medioznawcze” 2012, nr 1.
R. Filas, Polskie czasopisma w XXI wieku – rozwój czy kryzys, „Zeszyty Prasoznawcze” 2007, nr 1-2.
U. Doliwa, Elektroniczne media społeczne w Polsce – stan obecny i perspektyw rozwoju, „Studia Medioznawcze” 2010, nr 4.
K. Pokorna-Ignatowicz, Polska telewizja publiczna jako „łup polityczny”, „Studia Medioznawcze” 2010, nr 2.
R. Filas, Polski rynek prasy codziennej w I dekadzie XXI wieku, „Zeszyty Prasoznawcze” 2008, nr 3-4.
Systemy medialne w XXI wieku. Wspólne czy różne drogi rozwoju?, red. J. W. Adamowski, A. Jaskiernia, Warszawa 2012.
Wybrane zagraniczne systemy medialne, red. J. W. Adamowski, Warszawa 2008.
Lektury uzupełniające:
O. Dąbrowska-Cedrowa, Dwadzieścia lat minęło. Działalność wydawnicza koncernów: Burda, Polska, H. Bauer, Gruner + Jahr Polska i Axel Springer Polska na polskim rynku prasowym, „Studia Medioznawcze” 2010, nr 2.
J. Dzierżyńska-Mielczarek, Rynek prasowy w Polsce w latach 1990 – 2010, „Studia Medioznawcze” 2012, nr 2.
M. Kaczmarczyk, Nowe technologie w „starych” mediach. Kilka uwag o transformacji technologicznej prasy po 1989 roku, (w:) Transformacja polskiego systemu medialnego, red. M. Sokołowski, Toruń 2011.
A. Jaskiernia, Na papierze i na tablecie. Zmiany w sektorze czasopism w Stanach Zjednoczonych, „Studia Medioznawcze” 2012, nr 1.
A. Jaskiernia, Dziennikarstwo w Stanach Zjednoczonych w epoce cyfrowej – stan dyskusji, „Studia Medioznawcze” 2012, nr 4.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: