Teorie komunikowania masowego DIKS-SM>Teokom
Podczas wykładów zostaną omówione następujące zagadnienia:
1. Podstawowe pojęcia: teoria, komunikowanie masowa, odbiorca masowy, media masowe.
2. Media masowe: zarys historyczny, typologia i charakterystyka rodzajów.
3. Początek i rozwój badań nad komunikowaniem masowym (Europa, USA i Polska).
4. Główne paradygmaty badawcze w komunikowaniu masowym: marksistowski, dominujący (orientacja empiryczno-funkcjonalna), alternatywny (orientacja krytyczna).
5. Modele komunikowania masowego (I): modele transmisji.
6. Modele komunikowania masowego (II): model rytualny, model rozgłosu, model recepcji.
7. Mass media a społeczeństwo (I): komunikowanie masowe jako proces społeczny; teoria społeczeństwa masowego; funkcjonalistyczna teoria mediów; krytyczna teoria polityczno-ekonomiczna.
8. Mass media a społeczeństwo (II): konstruktywizm społeczny; determinizm technologiczny; społeczeństwo informacyjne.
9. Normatywna doktryna mediów: cztery teorie (autorytarna, liberalna, komunistyczna i odpowiedzialności społecznej); katolicka doktryna środków społecznego przekazu; cztery modele (rynkowy, interesu publicznego, profesjonalny, mediów alternatywnych).
10. Komunikowanie masowe a kultura
11. Oddziaływanie mass mediów (I) - media a jednostka: ewolucja poglądów dotyczących siły mediów (4 fazy); socjalizacyjna i demoralizująca funkcja mediów.
12. Oddziaływanie mass mediów (II) - media a społeczeństwo: media a przemoc; dysproporcja poinformowania odbiorców; teoria edukacji społecznej; teoria kultywacji głównego nurtu (mainstream).
13. Oddziaływanie mass mediów (III) - media a polityka: hipoteza porządku dziennego (aggenda setting); hipoteza „spirali milczenia”; wpływ mediów na instytucje i procesy polityczne; mediatyzacja polityki; media jako instrument marketingu politycznego;
14. Rama interpretacyjna/znaczenia (frame), topos i wartości społeczne.
15. Nowe media: dlaczego nowe? Czy na pewno masowe? Szanse czy zagrożenia?
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna, rozumie i definiuje podstawowe terminy, schematy, modele i teorie opisujące złożony proces komunikowania masowego.
Kryteria oceniania
Udział w wykładach.
Pisemne zaliczenie treści wybranej lektury.
Egzamin ustny.
Literatura
Lektury podstawowe
Podręczniki:
GOBAN-KLAS T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2015.
MAIGRET E., Socjologia komunikacji i mediów, Warszawa 2012.
McQUAIL D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012.
PISAREK W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.
Lektury (do wyboru jedna z trzech):
CARR N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Gliwice 2013.
JENKINS H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.
SPADARO A., Cyberteologia. Chrześcijaństwo w dobie Internetu, Kraków 2013.
Lektury uzupełniające
DOBEK-OSTROWSKA B. (red.), Studia z teorii komunikowania masowego, Wrocław 1999.
DOBEK-OSTROWSKA B. (red.), Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2006.
FISKE J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 2008.
MERSCH D., Teorie mediów, Warszawa 2010.
MROZOWSKI M., Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Zasady zaliczenia i kryteria oceny w semestrze 2022/23: |
W cyklu 2023/2024-Z:
Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. obecność i aktywność na zajęciach (20% oceny) 2. terminowe oddanie eseju do 9 listopada br. (10% oceny): 3. zaliczenie lektury na zajęciach 15 grudnia br. (20% oceny): 4. egzamin ustny na zakończenie semestru (50% oceny) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: