Warsztaty fotografii użytkowej DIKS-SM>WarFotUz
Celem kształcenia jest wypracowanie kreatywnego podejścia do tematów związanych ze sztuką i z życiem codziennym. Zostanie to osiągnięte poprzez zdobycie umiejętności z zakresu kompozycji tj. świadomego budowania obrazu, który jest jednocześnie przekazem idei, informacji, ale także emocji. Z tego względu ważne jest aby studenci używali aparatów fotograficznych nie modyfikując obrazu po jego zrobieniu. Od studentów na tym etapie pracy wymaga się przede wszystkim zdjęć tzw. niekadrowanych, tj. świadomego wyboru kadru w momencie fotografowania, nie w czasie obróbki cyfrowej. Kolejnym ważnym elementem procesu zdobywania umiejętności fotograficznych jest nie używanie filtrów, dotyczy to głównie tych studentów, którzy w swojej pracy zdecydują się wybrać aparat fotograficzny wbudowany w telefon komórkowy. Dlatego bardzo ważny jest temat i jego adekwatne przedstawienie za pomocą świadomie wybranego obrazu bez dodatkowych "ulepszaczy" w postaci filtrów i presetów. Student musi zdobyć przekonanie, że fotografia artystyczna nie może być dziełem przypadku, ale zaplanowanym, świadomym działaniem i wyborem fotografującego a nie osoby, która zaprojektowała dany aparat fotograficzny i wgrała jego ustawienia.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu warsztatów student zdobędzie umiejętności pozwalające mu samodzielnie fotografować i wykorzystywać fotografię w konkretnym celu. Student w toku nauki zdobędzie niezbędną wiedzę oraz umiejętności na temat sprzętu fotograficznego i jego obsługi w studio fotograficznym, kompozycji obrazu fotograficznego, prawa autorskiego związanego z wykorzystaniem cudzych fotografii czy inspiracji. Student zdobędzie również umiejętności związane z budowaniem konkretnego przekazu i znaczenia za pomocą obrazu fotograficznego, potrzebnego w pracy zawodowej.
Kryteria oceniania
– obecność na zajęciach (minimum 70%),
– wykonanie ćwiczenia semestralnego i jego prezentacja na forum grupy,
– zdjęcia z wydarzenia uczelnianego (w formie krótkiego reportażu 8–12
fotografii), do omówienia z prowadzącym,
– wiedza z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach,
Literatura
Lektury podstawowe:
— W. DEDERKO, (wybrane fragmenty) O kompozycji w fotografii, PWF, Warszawa 2017.
— S. SONTAG, O fotografii, tłum. S. Magala, Karakter, Kraków 2009.
– R. BARTHES, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Aletheia, Warszawa 2008.
Lektury uzupełniające:
— T. BARRET, Krytyka fotografii. Jak rozumieć obrazy, tłum. J. Jedliński, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2014.
— J. BERGER, Sposoby widzenia. tłum. E. Bryl, Aletheia, Warszawa 2008.
— W. DEDERKO,
Sztuka Fotografowania, PWF, Warszawa 2009.
Oświetlenie w fotografii, WAiF, Warszawa 1969.
— U. ECO, Semiologia życia codziennego, tłum. J. Ugniewska, P. Salwa; Czytelnik, Warszawa 1999.
— V. FLUSSER, Ku filozofii fotografii, tłum. J. Maniecki, Aletheia, Warszawa 2015.
— N. MIRZOEFF, Jak zobaczyć świat, tłum. Ł. Zaremba; Wydawnictwo Karakter, Kraków – Warszawa 2016.
— J. MŁODKOWSKI, Aktywność wizualna człowieka; PWN, Warszawa, Łódź 1998.
— N. ROSENBLUM, Historia Fotografii światowej, tłum. I. Baturo, Baturo: Grafis Projekt, Bielsko-Biała 2005.
— S. SONTAG,
Przeciw interpretacji, tłum. M. Pasicka, A. Skucińska, D. Żukowski, Karakter, Kraków 2012.
Widok cudzego cierpienia, tłum. S. Magala, Karakter, Kraków 2010.
— S. WALDEN, (red.), Fotografia i Filozofia. Szkice o pędzlu natury, tłum. I. Zwiech; TAiWPN UNIVERSITAS,
Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: