Warsztaty redakcyjne DIKS-SM>Warred
Na warsztatach redakcyjnych tworzymy z zespołem studentów redakcję magazynu z wszystkimi jego komórkami organizacyjnymi.
Tworzenie redakcji odbywa się równolegle z praktycznym zdobywaniem przez studentów wiedzy koniecznej w tej pracy:
- pracy w zespole i podzespołach,
- koordynacji działań,
- zmawiania i przyjmowania tekstów,
- wyszukiwania tematów,
- tworzenia numerów tematycznych
- promocji, marketingu i rozwoju tytułu, w tym organizacji eventów oraz akcji redakcyjnych,
- tworzeniu logicznej i czytelnej formy pisma,
- doboru ilustracji,
- formy graficznej pisma,
- redakcji tekstów, tu: oryginalność ujęcia tematu, weryfikacja zawartości merytorycznej tekstu, wybór gatunku i formy dziennikarskiej, kompozycja, tytuł, lead, śródtytuły,
- współpracy z autorami zewnętrznymi
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
Ma podstawową wiedzę na temat procedur redakcyjnych od pomysłu i zamówienia tekstu, poprzez współpracę redakcyjną, redakcję tekstu, korektę po powstanie tekstu wraz z jego formą kompozycyjną i oprawą graficzną. Zna i rozumie zasady funkcjonowania redakcji i podziału ról w zespole. Zna sposoby skutecznej promocji redakcyjnej tekstu.
W zakresie umiejętności student:
Potrafi świadomie rozpoznać i wybrać adekwatną strategię komunikacyjną i zastosować ją w pracy zespołu. Praktycznie posługuje się powszechnie obowiązującymi regułami pracy redakcyjnej i potrafi je przystosować do pracy konkretnej redakcji, umie zastosować elementarne strategie komunikacyjne w mediach tradycyjnych i elektronicznych, Potrafi zorganizować pracę zespołu i uczestniczyć na wszystkich etapach - od idei powstania pisma, poprzez określenie jego misji, wyboru adekwatnych środków do jej wypełnienia po powstanie konkretnych tekstów oraz wydania pisma wraz z jego układem jako logicznym zbiorowym komunikatem adresowanym do odbiorcy.
W zakresie kompetencji społecznych student:
Dostrzega konieczność i sens pracy w zespole oraz ustawicznego kształcenia kompetencji w tym obszarze. Widzi konieczność budowania pracy redakcji i wypełniania misji medialnej wobec odbiorców na jasno określonym fundamencie etycznym. Nabiera praktycznego przekonania o dbałości o formę i estetykę wypowiedzi jako koniecznych warunkach komunikacji społecznej.
Stosuje poprawną argumentację podczas dyskusji na zajęciach, korzysta z doświadczenia innych zespołów, praktyków i badaczy.
Umie zastosować środki komunikacji werbalnej i niewerbalnej w celu osiągnięcia zamierzonych celów redakcyjnych. Potrafi komunikować z innymi członkami grupy oraz właściwie definiować oraz wykonywać stawiane zadania.
Kryteria oceniania
Na ocenę 3 student: wykonał i zaliczył pozytywnie wszystkie zadania jako redaktor i autor tekstów;
Na 3,5 student: wykonał i zaliczył pozytywnie wszystkie zadania jako redaktor i autor tekstów, brał czynny udział w dyskusjach na zajęciach i poza nimi - w utworzonych wirtualnych grupach konwersacyjnych;
Na ocenę 4,0 student: wykonał i zaliczył ponadpozytywnie wszystkie zadania, brał twórczy udział w dyskusjach na zajęciach i w utworzonych wirtualnych grupach konwersacyjnych;
Na ocenę 4,5 student: spełnił wszystkie wymogi na 4,0, ponadto wykazał się szczególnym wkładem w tworzenie ostatecznej formy wydania pisma;
Na ocenę 5,0 student: spełnił wszystkie wymogi na 4,5, ponadto samodzielnie rozwijał swoje praktyczne kompetencje redakcyjne oraz wiedzę teoretyczną z dziedziny pracy redakcyjnej w jej poszczególnych etapach.
Literatura
1. Marek Chyliński, Stephan Russ-Mohl, Dziennikarstwo, Toruń 2019. Tu: Część III. Dziennikarskie procesy pracy w cyklu 24/7 i Część IV. Zarządzanie redakcją;
2. Media a wyzwania XXI wieku, pod red. Małgorzaty Bonikowskiej, Warszawa 2009;
3. Walery Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002;
4. Małgorzata Lisowska - Magdziarz, Media powszednie Kraków 2008;
5. Współczesne media. Medialny obraz świata, tom 1, Zagadnienia teoretyczne, red. Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura, Lublin 2015;
6. Język a media. Wzory komunikacji we współczesnych mediach, Kraków 2015;
7. Andrzej Baczyński, Michał Drożdż, Nie lękajcie się. Jan Paweł II i media, Kraków 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: