Warsztaty telewizyjne II: reportaż i media valor DIKS-SM>Wartv2
Warsztaty łączą teorię i praktykę, rozwijając kompetencje dziennikarskie oraz techniczne związane z pracą w mediach audiowizualnych. Podczas zajęć studenci nauczą się tworzenia reportaży – od pomysłu, przez realizację, aż po montaż i analizę wartości etycznych w przekazie medialnym. Podkreślony zostanie wpływ mediów na społeczeństwo oraz odpowiedzialność dziennikarzy.
Zakres tematyczny:
1. Wprowadzenie do reportażu telewizyjnego:
- Rola reportażu w mediach – od informowania do kreowania opinii.
- Przegląd gatunków reportażu: informacyjny, dokumentalny, interwencyjny, śledczy.
2. Analiza reportaży telewizyjnych:
- Oglądanie i szczegółowa analiza reportaży z różnych stacji telewizyjnych (np. TVN, TVP, Polsat, ARTE).
- Rozkładanie reportażu na elementy składowe: narracja, obraz, dźwięk.
- Omówienie kwestii etycznych przy realizacji reportaży.
3 Planowanie własnego reportażu:
- Wybór tematu: identyfikacja problemu lub zjawiska społecznego wartego nagłośnienia.
- Pisanie scenariusza i konspektu: cel, narracja i kluczowe elementy treści.
- Tworzenie storyboardu: planowanie ujęć dostosowanych do możliwości sprzętowych (smartfony, aparaty fotograficzne).
4. Praktyczne podstawy techniczne:
Praca ze smartfonem:
- Stabilizacja obrazu: użycie statywów, gimbali lub innych akcesoriów.
- Zastosowanie aplikacji do nagrywania i edycji (np. Filmic Pro, Adobe Premiere Rush).
- Podstawy kompozycji obrazu i pracy z ograniczoną optyką.
5. Realizacja materiału – nagrania w terenie:
- Przygotowanie logistyczne do pracy w terenie: organizacja pracy w warunkach realnych.
- Nagrywanie ujęć głównych (interwencje, wywiady) i materiałów dodatkowych (B-roll / przebitki).
- Sposoby na radzenie sobie z nieprzewidzianymi trudnościami (np. warunki atmosferyczne, hałas w tle).
6. Edycja i postprodukcja:
- Selekcja materiału: jak wybrać kluczowe ujęcia z uwzględnieniem narracji.
- Montaż w narzędziach przystosowanych do smartfonów/aparatów (np. CapCut, Adobe Premiere Rush, DaVinci Resolve).
- Dodawanie napisów, muzyki i efektów wizualnych – minimalizm kontra efektywność.
7. Wartości (media valor) w reportażu:
- Jak wartości społeczne i etyka dziennikarska wpływają na treść reportażu?
- Studium przypadków reportaży o dużym znaczeniu społecznym (np. ochrona środowiska, prawa człowieka).
- Jak unikać stronniczości i manipulacji przy ograniczonych zasobach technicznych?
8. Prezentacja i analiza wykonanych reportaży:
- Pokaz gotowych prac i omówienie przez prowadzącego oraz grupę.
- Analiza narracji i aspektów technicznych – co można poprawić?
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (40%):
Aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, praca w grupach).
Zaangażowanie w realizację zadań praktycznych.
Projekt grupowy – reportaż telewizyjny (40%):
Oceniane będą: kreatywność, zgodność z założeniami, jakość techniczna i wartość merytoryczna.
Analiza krytyczna (20%):
Esej lub prezentacja na temat analizy wartości społecznych w wybranym reportażu.
Warunki zaliczenia: Uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć oraz zaliczenie wszystkich elementów praktycznych.
Literatura
1. B. Block, Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Wydanie 4, Wyd. Wojciech Marzec, Warszawa 2020.
2. M. Skarżyńska, Język reportażu telewizyjnego
(na przykładzie „Magazynu Ekspresu Reporterów” w TVP2)", Warszawa 2011.
3. S. C. Bernard, Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie, Warszawa 2011;
4. M. Górska, Visual storytelling. Jak opowiadać językiem video, PWN, Warszawa 2024.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: