Modele biznesowe w digital media DM-DB-NL>ModeleBiz
Model biznesowy to wielopoziomowy plan opłacalnego prowadzenia działalności na określonym rynku. Ze względu na transformację cyfrową jedne przedsiębiorstwa poszukują możliwości rozszerzenia swoich działań, inne powstają w digitalu. Ważnym elementem modelu biznesowego jest propozycja wartości. Jakie wartości odnaleźć można w przestrzeni cyfrowej? Jakie modele są wykorzystywane, a jakie poszukiwane?
Wprowadzając w temat ćwiczeń pojawi się dyskusja na temat mediów cyfrowych będących przestrzenią codzienności i przestrzenią biznesu, a także na temat tego, jak transformacja cyfrowa wpłynęła i nadal wpływa na perspektywę biznesową.
W toku zajęć zostaną omówione: narzędzia biznesu (analiza i planistyka), cztery (i więcej) funkcje zarządzania i ewaluacja, wybrane modele biznesowe na przykładach, znaczenie idei i pomysłu, a także droga od pomysłu do realizacji, wartości (idea wartości, propozycja wartości, analiza wartości), finansowanie, komunikacja z odbiorcą i nie tylko oraz atypowe strategie w digital mediach.
Poszukiwane będą odpowiedzi na pytania: po co tworzyć model biznesowy? co się stało z infrastrukturą dystrybucyjną? do kogo jest kierowany model biznesowy? czym jest digital mindset?
Poczas zajęć studenci i studentki będą przygotować zespołowy projekt modelu biznesowego, zdobywając wiedzę na temat modeli biznesowych i wybranej przez siebie organizacji cyfrowo-medialnej.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W_1 Student zna związki twórczego myślenia z naukami o komunikacji społecznej i mediach, wskazuje na ich przydatność w praktyce tworzenia produktu medialnego
W_2 Student zna określony zakres problematyki związanej z technologiami stosowanymi w komunikacji społecznej i mediach (w ujęciu całościowym) i jest świadom rozwoju technologicznego związanego ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością
W_3 Student zna podstawową terminologię z zakresu komunikacji społecznej i mediów oraz związaną z wybraną sferą działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej w mediach cyfrowych
W_4 Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu komunikacji społecznej i mediów, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej w mediach cyfrowych
W_5 Student zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
UMIEJĘTNOŚCI:
U_1 Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z wybraną sferą działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej w mediach cyfrowych
U_2 Student samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z wybraną sferą działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej w mediach cyfrowych
U_3 Student posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji twórczych
U_4 Student posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych z wybraną sferą działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej w mediach cyfrowych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K_1 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy uwzględniając w swojej wizji pracy potrzeby materialne i duchowe własne i innych
K_2 Student potrafi pracować w zespole, przyjmować i wyznaczać zadania, jest świadomy odpowiedzialności za uczestników realizowanego przez siebie przedsięwzięcia
K_3 Student jest świadomym uczestnikiem procesów społeczeństwa informacyjnego wykorzystując nowe technologie medialne dla własnego rozwoju i troski o dobro innych
Literatura
Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Warszawa 2012.
Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2008.
Gassmann O., Frankenberger K., Csik M., Nawigator modelu biznesowego. 55 modeli, które zrewolucjonizują Twój biznes, Warszawa 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: