Historia mediów DM-NL>HistMed1
Semestr I:
T_1. Początki mediów. Kształtowanie się języka, pisma i alfabetów. Przekaz sacrum: mitologie, Tora, Biblia, Koran.
T_2. Teatralne novum komunikacyjne
T_3. Rewolucja Gutenberga. Druk, książka i mechanizmy kontroli dyskursu (cenzura)
T_4. Początki prasy światowej. Rozwój prasy angielskiej. Prasa w Europie kontynentalnej.
T_5. Ewolucja prasy amerykańskiej i globalne tendencje medialne w XIX–XX wieku
T_6. Prasa polska w różnych okresach historycznych do zakończenia I wojny światowej.
T_7. Prasa polska od II RP do okresu Gomułki.
T_8. Prasa w Polsce Ludowej i transformacja do współczesnego pejzażu medialnego
T_9. Media jako czwarta władza.
Semestr II:
T_1. Od camera obscura do fotografii: prehistoria technologii wizualnych oraz narodziny telegrafu i telefonu
T_2. Radio jako medium masowe: rozwój polskiej radiofonii, II wojna światowa i misja „Radia Wolna Europa”
T_3. Telewizja jako nowa przestrzeń komunikacyjna: geneza i ewolucja polskiej telewizji
T_4. Ewolucja reklamy od starożytności do XXI wieku. Krótka historia sondażu.
T_5. Język kina. Historia kina niemego i dźwiękowego.
T_6. Kinematografie światowe: amerykańska dominacja, europejskie szkoły, azjatyckie tradycje i Bollywood; system nagród i festiwali filmowych.
T_7. Kino polskie: od II Rzeczypospolitej do współczesności. Instytucje, szkoły artystyczne i twórcy arcydzieł filmowych
T_8. Historia cyfrowej rewolucji: od maszyn liczących do komputera i internetu
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
W_1 – zna główne etapy rozwoju komunikacji społecznej od starożytności po współczesność cyfrową.
W_2 – rozumie znaczenie języka, pisma, druku, prasy, radia, telewizji, kina, reklamy i internetu w procesach kulturowych.
U_1 – potrafi analizować zjawiska medialne w ujęciu historycznym i porównawczym.
U_2 – potrafi wskazać najważniejsze wydarzenia wpływające na rozwój mediów na przestrzeni wieków
K_1 – rozumie znaczenie mediów dla kształtowania świadomości historycznej i tożsamości społecznej.
K_2 – potrafi uczestniczyć w debacie dotyczącej przemian komunikacji, argumentując w sposób oparty na faktach historycznych.
Kryteria oceniania
Kolokwium po każdej części tematycznej (protomedia; prasa; radio, telewizja; film). Na ocenę śródroczną składa się średnia ocen ze zdanych kolokwiów (2 w semestrze).
Po semestrze letnim: końcowy egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Z. Bajka, Historia mediów, Kraków 2008.
A. Briggs, P. Burke, Społeczna historia mediów, Warszawa 2015.
T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna, Warszawa 2005.
M. McLuhan, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004.
W. Władyka, J. Łojek, J. Myśliński, Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988.
K. Thompson, D. Bordwell, Film Art. Sztuka Filmowa. Wprowadzenie, Warszawa 2024.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: