Kościół i media - nauczanie i praktyka DM-NL>KościółMedia
Cele:
Zdobycie poszerzonej wiedzy w zakresie nauki Kościoła o mass mediach, tzw. teologii mediów. Zdobycie kompetencji w tym zakresie jest niezbędne w przypadku dziennikarzy pracujących w mediach katolickich lub instytucjach świeckich relacjonujących życie Kościoła katolickiego.
Treści kształcenia:
T 1. Wpływ otoczenia technicznego na ludzi wg M. McLuhana
T 2. Historia relacji Kościoła z mediami
T 3. Przedsoborowe nauczanie o prasie, filmie, radiu i telewizji
T 4. Soborowy dekret o środkach społecznego przekazu
T 5. Orędzia na Światowe Dni Środków Społecznego Przekazu
T 6. Posoborowa teologia mass mediów
T 7. Jan Paweł II - dziennikarz w Krakowie i medialny papież w Rzymie
T 8. Papieska Rada ds. Środków Przekazu na rzecz przekazu wiary przez media
T 9. "Infoetyka" Benedykta XVI w 42. orędziu na ŚDŚSP
T 10. Papież Franciszek o roli mediów w dokumencie z Aparecidy
T 11. Papież Franciszek o mediach w orędziach na ŚDŚSP
T 12. Kodeks Prawa Kanonicznego o medialnych obowiązkach duchowieństwa
T 13. Natura mediów według Katechizmu Kościoła Katolickiego (pkt. 2493–2499)
T 14. Misja mediów katolickich: "dziennikarstwo jak kapłaństwo..."
T 15. Święci patronowie prasy, radia, telewizji i Internetu w świetle ich biografii
W cyklu 2022/2023-Z:
Celem przedmiotu jest poznanie nauczania Kościoła o mediach oraz poznanie obszarów aktywności eklezjalnej w e-świecie. Różnorodność form i sposobów prezentowania wartości wyznacza współcześnie wiele kierunków działań społecznych. Aktywność Kościoła poprzez prasę, radio, telewizję czy internet nie może być niezauważona. Dokumenty Kościoła i nauczanie Papieży ukazują ponadczasowy charakter wskazań kształtujących oblicze nowych mediów. Celem przedmiotu jest ukazanie w jaki sposób areopag medialny jest zagospodarowany przez Kościół. Usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy w tym zakresie pozwoli lepiej rozumieć nauczanie Kościoła o mediach. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Celem przedmiotu jest poznanie nauczania Kościoła o mediach oraz poznanie obszarów aktywności eklezjalnej w e-świecie. Różnorodność form i sposobów prezentowania wartości wyznacza współcześnie wiele kierunków działań społecznych. Aktywność Kościoła poprzez prasę, radio, telewizję czy internet nie może być niezauważona. Dokumenty Kościoła i nauczanie Papieży ukazują ponadczasowy charakter wskazań kształtujących oblicze nowych mediów. Celem przedmiotu jest ukazanie w jaki sposób areopag medialny jest zagospodarowany przez Kościół. Usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy w tym zakresie pozwoli lepiej rozumieć nauczanie Kościoła o mediach. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Celem przedmiotu jest poznanie nauczania Kościoła o mediach oraz poznanie obszarów aktywności eklezjalnej w e-świecie. Różnorodność form i sposobów prezentowania wartości wyznacza współcześnie wiele kierunków działań społecznych. Aktywność Kościoła poprzez prasę, radio, telewizję czy internet nie może być niezauważona. Wideo, grafiki, posty, podcasty, ewangelizacja poprzez storytelling, transmisje wydarzeń religijnych online, eksperymentowanie z nowymi technologiami – VR, AR, działalność katolickich platform streamingowych, są dziś nieodłączną formą komunikacji nauczania Kościoła w mediach. Dokumenty Kościoła i nauczanie Papieży ukazują ponadczasowy charakter wskazań kształtujących oblicze nowych mediów. Celem przedmiotu jest ukazanie w jaki sposób areopag medialny jest zagospodarowany przez Kościół. Usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy w tym zakresie pozwoli lepiej rozumieć nauczanie Kościoła o mediach. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
E 1. Ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury
społeczne, w tym medialne, i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach.
E 2. Ma wiedzę o człowieku jako podmiocie działań komunikacyjnych, mających na celu tworzenie więzi
społecznych, budowania wspólnoty, organizowanie struktur komunikowania społecznego; ma wiedzę w
zakresie podstawowych społecznych struktur komunikowania oraz zna działania i funkcjonowanie
człowieka w instytucjach komunikowania społecznego.
E 3. Ma podstawową wiedzę dotyczącą oddziaływania mediów na dzieci i młodzież w różnych aspektach
funkcjonowania mediów oraz zna zasady i normy odpowiedzialnego korzystania z mediów celem ich
zastosowania w praktycznej edukacji medialnej i w wychowaniu do odbioru mediów.
E 4. Ma wiedzę o różnych uczestnikach komunikowania społecznego oraz o metodach diagnozowania i
ewaluacji ich komunikacyjnych i informacyjnych potrzeb, szczególnie w szkole i w rodzinie; ma wiedzę o
normach, regułach i kryteriach odpowiedzialnego i krytycznego korzystania z mediów do praktycznego jej
wykorzystania w wychowaniu i samowychowaniu medialnym.
E 5. Ma podstawową wiedzę dotyczącą etycznego wymiaru mediów oraz podstawowych kategorii
komunikowania społecznego; zna podstawowe zasady i kryteria wartościowania etycznego w różnych
obszarach komunikowania społecznego.
Umiejętności:
E 6. Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne)
w zakresie nauk o mediach.
E 7. Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych
(kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziennikarstwa i komunikacji
społecznej.
E 8. Potrafi prognozować (uwzględniając także praktyczne aspekty tych prognoz) procesy i zjawiska
społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne), z wykorzystaniem standardowych metod i
narzędzi właściwych dla dziennikarstwa i komunikacji społecznej.
E 9. Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi,
zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu nauk o mediach.
E 10. Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy, z uwzględnieniem umiejętności nabytych
podczas praktyki zawodowej, do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
E 11. Potrafi samodzielnie i prawidłowo oceniać etycznie własne działania i zachowania w obszarze
komunikacji społecznej; potrafi rozwiązywać dylematy etyczne w pracy dziennikarskiej w oparciu o
nabyte i wyćwiczone kompetencje etyczne i prawne; potrafi kompetentnie korzystać z prawa do tajemnicy
dziennikarskiej oraz repliki i sprostowania; potrafi odpowiedzialnie działać w aspekcie etycznym i
prawnym.
Kompetencje społeczne:
E 12. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, dokształcania się i rozwoju zawodowego.
E 13. Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, wyszukiwać informacje, także w
językach obcych, dba o staranność wykonywanej pracy, dba o terminowe wykonywanie zobowiązań (prac,
zadań, projektów).
E 14. Ma kompetencje podmiotowe do prawidłowego wartościowania poszukiwanych, zdobywanych i
przekazywanych informacji i treści medialnych w aspekcie etycznym, prawnym, psychologicznym,
społecznym; wykazuje dbałość o wysoką jakość swoich działań i przekazywanych wartości.
E 15. Jest świadomym uczestnikiem procesów społeczeństwa informacyjnego wykorzystując nowe
technologie medialne dla własnego rozwoju i troski o dobro innych.
E 16. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy uwzględniając w swojej wizji pracy potrzeby
duchowe własne i innych; potrafi postrzegać swoją pracę dziennikarską w uwarunkowaniach rynkowych
jako misję publiczną dla dobra człowieka i społeczności.
Kryteria oceniania
M 1. wykład informacyjno-problemowy
M 2. praca studenta interaktywna z tekstem
M. 3. praktyczne przykłady obecności Kościoła w sieci
Sposoby sprawdzania wiedzy i warunki egzaminacyjne:
1. obecność na zajęciach (1 nieobecność nieusprawiedliwiona na ocenę BDB)
2. aktywność na zajęciach (podniesiona "łapka", udział w kolokwiach ma BDB)
3. rozmowa - kwadrans face to face na TEAMS (w przypadku oceny BDB)
Praktyki zawodowe
LINK do zespołu na TEAMS:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4815d411b83847cea8463e410990270b%40thread.tacv2/conversations?groupId=d87d3b72-2869-46d9-aefa-f1ed51bc09e0&tenantId=b56a9750-68b6-4a2f-a65c-26c5f7a27bbe
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Kościół o środkach komunikowania myśli, red. J. Góral, K. Klauza, Częstochowa 1997.
2. Pius XII, Encyklika o środkach masowego przekazu: filmie, radiu i telewizji, Miranda prorsus (8 IX 1957).
3. Jan XXIII, Encyklika o współczesnych przemianach społecznych w świetle zasad nauki chrześcijańskiej, Mater et Magistra (15 V 1961).
4. Sobór Watykański [Paweł VI], Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli, Inter mirifica (4XII 1963).
5. Papieska Komisja ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska, Communio et progressio (23 V 1971).
6. Paweł VI, Adhortacja apostolska o ewangelizacji w świecie współczesnym, Evangelii nuntiandi (8 XII 1975).
7. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o katechizacji w naszych czasach, Cathechesi tradendae (16 X 1979).
8. Kodeks Prawa Kanonicznego (23 I 1983).
9. Papieska Komisja ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska o przekazie społecznym, Aetatis novae (22 II 1992).
10. Katechizm Kościoła Katolickiego (1992), rozdz. V. pt. "Posługiwanie się środkami społecznego przekazu".
11. Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w reklamie (22 II 1997).
12. Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w środkach przekazu (4 VI 2000).
13. Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w internecie (22 II 2002).
14. Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Kościół a internet (22 II 2002).
15. Baczyński A., Drożdż M., Nie lękajcie się. Jan Paweł II i media, Kraków cop. 2011.
16. Jan Paweł II, List apostolski do odpowiedzialnych za środki społecznego przekazu, Szybki rozwój (24 I 2005).
17. Dziennikarstwo według Jana Pawła II, oprac. M. Miller, Warszawa 2008.
18. Jan Paweł II. Orędzia na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. Konkordancja, Lublin-Olsztyn 2015.19. Lewek A., Media i dziennikarstwo w nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa 2008.
20. Narewska D., Karola Wojtyły wizja dziennikarstwa (1949-1978), Warszawa 2013.
21. D. Narewska, "Dziennikarstwo jak kapłaństwo..." z perspektywy teologii mediów Jana Pawła II, Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II. Wydawnictwo Naukowe, 2019.
22. Laskowska M., Marcyński K., Komunikacja społeczna według Benedykta XVI, Kraków cop. 2016.
23. Papieskie Orędzia na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, red. M. Lis, Częstochowa 2002.
24. Pokorna-Ignatowicz K., Kościół w świecie mediów. Historia. Dokumenty. Dylematy, Kraków 2002.
25. Media wyznaniowe w Polsce 1989-2004, red. E. Kossewska, J. Adamowski, Warszawa 2004.
Lektury uzupełniające:
Komentarze do Magisterium Kościoła na temat środków społecznego przekazu:
1.Inter mirifica. Dziedzictwo i perspektywy. Tom jubileuszowy w 50. rocznicę ogłoszenia soborowego Dekretu o środkach społecznego przekazywania myśli, red. nauk. A. Baczyński, M. Drożdż, M. Legan, Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II. Wydawnictwo Naukowe, 2013.
2. Ambrogetti A., Rozmowy w samolocie z Janem Pawłem II, Kraków 2011.
3. Baczyński A., Telewizja a świat wartości, Kraków 2003.
4. Filipiak M., Jan Paweł II o środkach społecznego przekazu (1978-1993) [Bibliografia], „Ethos” 1993, nr 4, s. 277-286.
5. Górka T., Jan Paweł II o środkach społecznego przekazu. Bibliografia wypowiedzi Jana Pawła II z lat 1993-2005, „Ethos” 2005, nr 1/2, s. 587-593 [brak wypowiedzi 1.01-1.04.2005].
6. Stefan kardynał Wyszyński Prymas Polski. Kościół i media, Warszawa 2002.
W cyklu 2022/2023-Z:
Lektury podstawowe: Benedykt XVI, Orędzia na Światowe Dni Środków Społecznego Przekazu (są dostępne różne wydania, w tym internetowe) Lektury uzupełniające: K. Pokorna-Ignatowicz, Kościół w świecie mediów. Historia. Dokumenty. Dylematy, Kraków 2002. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Lektury podstawowe: Benedykt XVI, Orędzia na Światowe Dni Środków Społecznego Przekazu (są dostępne różne wydania, w tym internetowe) Lektury uzupełniające: K. Pokorna-Ignatowicz, Kościół w świecie mediów. Historia. Dokumenty. Dylematy, Kraków 2002. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Lektury podstawowe: Benedykt XVI, Orędzia na Światowe Dni Środków Społecznego Przekazu (są dostępne różne wydania, w tym internetowe) Lektury uzupełniające: K. Pokorna-Ignatowicz, Kościół w świecie mediów. Historia. Dokumenty. Dylematy, Kraków 2002. |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Godziny kontaktowe np. konwersatorium, wykład 20 godzin |
W cyklu 2023/2024-Z:
Godziny kontaktowe np. konwersatorium, wykład 20 godzin |
W cyklu 2024/2025-Z:
Godziny kontaktowe np. konwersatorium, wykład 20 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: