Twórcze myślenie DM-NL>TwórczMyśl
Podczas zajęć zostaną zrealizowane następujące tematy, których rozwinięcia znajduje się w podanej literaturze :
1. Spór o myślenie. Czym jest, jak je rozpoznać?
2. Problem świadomości i myślenia świadomego.
3. Gdzie zaczyna się myślenie: prezentacja wybranych ujęć (m.in. Rene Descartesa, empirystów brytyjskich, fenomenologów oraz realistów metafizycznych).
4. Na ile wolne jest myślenie (problem determinizmu i indeterminizmu w myśleniu).
5. Myślenie twórcze - czym różni się od zwykłego myślenia.
6. Myślenie a język - nierozwiązany problem relatywizmu lub determinizmu językowego.
7. Myślenia a wiedza tła - czyli problem tzw. ciemnej materii umysłu.
8. Jak myśleć twórczo? Warunki wstępne i przygotowanie się do twórczego myślenia.
9. Myśleć poza językiem.
10. Myśleć poza kulturą.
11. Myśleć poza sobą.
12. Pułapki i dźwignie wyobraźni.
13. Jak przestać myśleć, aby być bardziej twórczym.
14. BHP twórczego myślenia - czyli jak nie zatracić się we własnych myślach.
15. Z powrotem na ziemię - czyli kto, kiedy i po co powinien twórczo myśleć.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Student zna w zarysie wybrane podejścia teoretyczne wyjaśniające powstawanie myśli/myślenia. Potrafi wskazać czym myślenie jest lub może być uwarunkowane. Potrafi zdiagnozować w konkretnych przypadkach, od czego dane myślenie jest uzależnione. Rozumie różnice między myśleniem a myśleniem twórczym. Zna techniki pozwalające mu rozpocząć i do pewnego stopnia prowadzić samodzielnie twórcze myślenie. Rozumie wagę bezpieczeństwa w myśleniu twórczym.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny składający się z dwóch części:
1. dwa pytania z treści wykładu;
2. prezentacja wyników własnego "twórczego myślenia" - na dowolnie wybrany temat po uprzedniej konsultacji z prowadzącym.
Pod uwagę będą brane: znajomość treści wykładu (poziom ich opanowania), wykazanie się umiejętnością samodzielnego i twórczego myślenia. logiczność i poziom językowy odpowiedzi.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. II-III, różne wydania;
2. K. Popper, Wszechświat otwarty. Argument na rzecz indeterminizmu, Kraków 1996, rozdz. 1-3;
3. J. Searle, Umysł, język, społeczeństwo, Warszawa 1999;
4. D. Everett, Dark Matter of the Mind, Chicago i Londyn 2016;
5. J. Peterson, Mapy sensu. Architektura przekonań, Wrocław 2021;
6. Mózg a zachowanie, pod red. T. Górskiej, A. Grabowskiej i J. Zagrodzkiej, Warszawa 2012, rozdz. 14-15, 20-21;
7. D. Everett, Język narzędzie kultury, Kraków 2018;
8. D. Dennett, Świadomość, Kraków 2018;
9. D. Dennett, Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia, Kraków 2017;
10. M. Tomasello, Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, Warszawa 2002;
11. K. Petryszak, Ontologia kultury. Badania nad kulturą w oparciu o zmodyfikowaną ontologię Romana Ingardena, Kraków 2021, rozdz. III.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: