Biblijne archetypy w popkulturze DM-SL>BibArchPop
Biblia stanowi fundamentalne dzieło kultury. Przetłumaczona jest na największą liczbę języków, ma najwięcej wydań, przez co stanowi najważniejszą księgę w historii ludzkości. XXI wiek to czas szybkich zmian w dostępie do kultury, wiedzy, biznesu... W ramach wykładu ukazane zostaną wzajemne połączenia między światem popkultury i Biblii. Pierwszym z motywów, które wyraźnie dominują w świecie kultury i w Piśmie Świętym jest archetyp walki dobra ze złem, ciemności ze światłem, prawdy z fałszem. Liczne filmy a zwłaszcza gry, ukazują w nowatorski sposób, często przy zastosowaniu efektów specjalnych, wielką wojnę dobrych ze złymi. Często od decyzji i postawy jednego człowieka – głównego bohatera – zależy triumf, albo porażka. Następny archetyp biblijny obecny w popkulturze to budowanie – stwarzanie nowych światów, lądów, fabryk, wiosek, miast, sieci kolejowych itp., który odnosi się do dzieła stworzenia oraz kreatywności człowieka, stworzonego na obraz boży. Tworzenie społeczności i wzajemnych relacji międzyludzkich, to kolejny motyw biblijny w grach i filmach. Poświęcenie się dla innych, przypłacone często oddaniem życia, aby ocalić świat, ludzkość czy rodzinę. Inwestowanie i pomnażanie kapitału – bogactwa duchowego, to motyw biblijnych talentów. Zazdrość, złość, podstęp, zdrada, może stanowić echo biblijnych postaw Kaina, Labana, Koracha czy Judasza. Szlachetność i honor widać wyraźnie w postawie Dawida, pokonującego Goliata i ocalającego Saula. Jednym z ważniejszych archetypów biblijnych jest obraz mędrców i proroków, którzy potrafią rozwiązać każdą tajemnicę. Koniecznie trzeba także zauważyć biblijny archetyp procesu przejścia od niewolnika w Egipcie lub Babilonii do wolnego obywatela Izraela. Owa transformacja może mieć też wektor przeciwny, gdy Saul z przyjaciela Dawida zmienia się w jego śmiertelnego wroga. Końcowym akordem motywów biblijnych jest ostateczna walka o ziemię – o człowieka. Biblia, filmy i gry prezentują zwycięstwo dobra, miłości i szlachetności, zakorzenionych w ludzkich sercach. Widać więc, że biblijne archetypy są nie tylko obecne w kulturze masowej, ale w wielu miejscach stanowią bazę dla fabuły, postaci czy tła świata multimediów.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza o współzależności motywów biblijnych w szeroko rozumianej kulturze. Kompetencje w zakresie odszukiwania archetypów biblijnych w grach, filmach, komiksach... Umiejętność merytorycznej dyskusji o wzajemnych relacjach Biblii i kultury XXI w.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach.
Opracowanie pisemne (1-2 strony A4) wybranego archetypu biblijnego obecnego w popkulturze.
Literatura
Biblia Tysiąclecia, Poznań: Pallotinum, wyd. 5, 2006.
Naukowe komentarze do poszczególnych perykop biblijnych (seria: Nowy Komentarz Biblijny), stanowiących inspiracje do filmów, gier, komiksów, utworów muzycznych.
J. Pungente – M. Williams, Jak znaleźć Boga w Hollywood?, Kraków: Salwator, 2008.
Strony internetowe o Biblii: biblia.wiara.pl; biblista.pl; twojabiblia.pl; kerygma.pl.
Strony internetowe prezentujące oceny filmów, gier... (filmweb.pl; film.org.pl; filmomaniak.pl; planetagracza.pl; gry-online.pl; gamezilla.pl; gram.pl).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: