Creative writing DM-SL>CreatWriting
Przedmiot ma na celu przekazanie studentkom i studentom praktycznej, elementarnej wiedzy na temat kreatywnego pisania. Uczestnicy kursu zapoznają się z różnorodnymi technikami twórczymi, zarówno związanymi z konstruowaniem fabuły (budowanie narracji, struktura opowieści, rozwój postaci), jak i z tworzeniem angażujących tekstów (styl, język, metaforyka). Kurs umożliwia studentom zdobycie umiejętności niezbędnych do samodzielnej analizy i tworzenia tekstów literackich z punktu widzenia twórcy, co pozwoli na głębsze zrozumienie mechanizmów narracyjnych stosowanych w różnych formach literackich w celu wywołania określonych emocji u czytelników.
1. Narracja jako proces budowania konfliktu: Konflikt jako podstawowy mechanizm narracyjny w literaturze i jego rola w angażowaniu czytelnika.
2. Struktura narracyjna: Podstawowe schematy konstrukcji fabuły w twórczym pisaniu, takie jak wprowadzenie, rozwinięcie i kulminacja.
3. Informacja vs. narracja: Różnica między przekazywaniem faktów a tworzeniem opowieści, która angażuje i inspiruje czytelnika.
4. Sekwencje narracyjne: Zastosowanie struktury sekwencji w literaturze – porządkowanie i organizacja wydarzeń.
5. Podróż bohatera: Klasyczny schemat monomitu jako narzędzie do budowania uniwersalnych opowieści.
6. Formaty zapisu narracji: Planowanie historii w różnych formach, takich jak konspekt, streszczenie, fragmenty czy pełen tekst literacki.
7. Tworzenie postaci: Różnice między protagonistą, bohaterem a antagonistą oraz ich rola w budowaniu dynamicznych relacji i napięcia w tekście.
8. Analiza tekstów literackich: Studium krótkich form literackich – analiza utworów studentów oraz klasycznych przykładów literatury.
9. Dialog w literaturze: Tworzenie dialogów – różnice między językiem mówionym a literackim; nadawanie dialogowi indywidualnego charakteru.
10.Idiom dialogu literackiego: Jak nadać dialogom autentyczność, unikając klisz i sztuczności w relacjach między postaciami.
11. Narracja a poznanie: Jak opowieści kształtują sposób, w jaki ludzie rozumieją świat; narracje jako narzędzia komunikacji i interpretacji.
12. Elementy opowieści: Struktura utworu literackiego – podział na akty, sceny, momenty kulminacyjne i punkty zwrotne.
13. Emocje w literaturze: Jak wywoływać emocje u czytelnika poprzez opisy, dialogi i konstrukcję fabuły.
14. Gatunek literacki: Rola gatunków w kreatywnym pisaniu – ich konwencje, oczekiwania czytelnika i możliwości subwersji.
15. Forma jako narzędzie wyrazu: Eksperymenty z formatem i stylem – wykorzystanie różnych technik literackich do wzmocnienia narracji.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Wykłady
Praca w grupach
Dyskusja
Warsztaty
praca nad samodzielnymi projektami - film krótkometrażowy
Ocena podsumowująca:
1. Aktywność na zajęciach
2. Obecności studenta na zajęciach.
3. Praca zaliczeniowa: do wyboru film krótkometrażowy - lub - stworzenie cyklu rolek filmowych pod tematyczny kanał filmowy
Warunki zaliczenia przedmiotu:
Oddanie pracy zaliczeniowej; ocena aktywności studenta podczas zajęć; obecność na zajęciach – student nie może mieć więcej niż trzy nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu semestru.
Literatura
1. Vogler, Ch., (2010), Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy. Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa.
2. Russin R., Missouri Downs W., (2007), Jak napisać scenariusz filmowy, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa.
3. Bernard, C., S., (2011), Film dokumentalny. Kreatywne opowiadania, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa.
4. Karpiński, M., (1995), Niedoskonałe odbicie, Wydawnictwo Instytucja Filmowa Agencja Scenariuszowa, Warszawa.
5. Field S., Rilla R., (1998), Pisanie scenariusza filmowego, Wydawnictwo Art-Program, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: