Digital media - technologie i produkty DM-SL>DigMedTechProd
Student/ka zostanie wprowadzony w obszar digital media.
Student/ka pozna historię rozwoju technologicznego, który przyczynił się do powstania świata, którego doświadczamy z całym jego cyfrowym bogactwem i niebezpieczeństwami. Przedstawiona zostanie historia rozwoju sieci od etapu desktop ery po spekulacje dotyczące Web 6.0. Omówione zostaną także pomysły rozwoju/przemiany sieci np. projekt Xanadu, Web3 czy mirrorwold.
Zostaną wyjaśnione fundamentalne dla digital media zjawiska, tj.: konwergencja, cyfryzacja i globalizacja wraz z teorią i krytyką, a także cała idea, jaka stoi za rzeczywistością cyfrową: wikinomia, paradygmat dostępu, partycypacja, interakcyjność, grupowanie i inne.
Student/ka dowie się, jakie są naukowe podstawy dla digital mediów oraz przykłady ekspresji artystycznej w przestrzeni cyfrowej, a także kompetencje i umiejętności cyfrowe, ponieważ ich poznanie i zrozumienie, jest niezbędne nie tylko zawodowo, ale także w codziennym kontakcie z digital media.
Zostaną także przedstawione fenomeny i istotne zjawiska takie jak: data smog, digital paradox czy data desert; a także próby regulacji przestrzeni cyfrowej i idea odpowiedzialności społecznej. Na koniec student pozna trendy i prognozy dotyczące przyszłości cyfrowej.
W cyklu 2022/2023-L:
Student zostanie wprowadzony w obszar digital media. Student pozna historię rozwoju technologicznego, który przyczynił się do powstania świata, którego doświadczamy z całym jego cyfrowym bogactwem i niebezpieczeństwami. Zostaną wyjaśnione fundamentalne dla digital media zjawiska, tj.: konwergencja, cyfryzacja i globalizacja wraz z teorią i krytyką, a także cała idea, jaka stoi za rzeczywistością cyfrową: wikinomia, paradygmat dostępu, partycypacja, interakcyjność, grupowanie i inne. Student dowie się, jakie są naukowe podstawy dla digital mediów., a także kompetencje i umiejętności cyfrowe, ponieważ ich poznanie i zrozumienie, jest niezbędne nie tylko zawodowo, ale także w codziennym kontakcie z digital media. Zostaną także przedstawione fenomeny i istotne zjawiska takie jak: data smog, digital paradox czy data desert; a także próby regulacji przestrzeni cyfrowej i idea odpowiedzialności społecznej. Na koniec student pozna trendy i prognozy dotyczące przyszłości cyfrowej. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student/ka potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia, hasła, koncepcja z obszaru digital media, opisać związki oraz wskazać ich wpływ na poziomy: indywidulany, biznesowy i rządowy
2. Student/ka umie objaśnić działanie digital mediów oraz zależności pomiędzy podmiotami, które na nim funkcjonują
3. Student/ka potrafi zadawać pytania, szukać odpowiedzi i myśleć krytycznie w odniesieniu do digital mediów
4. Student/ka zna, rozumie i rozwija kompetencje cyfrowe
Kryteria oceniania
wykład z elementami konwersatorium
analiza filmu dokumentalnego
dyskusja nad zadanymi materiałami (teksty, wystąpienia konferencyjne będą zamieszczane na teamsie)
dopuszczalne i przewidziane są zdalne formy nauczania
***
obecność i aktywność
prace pisemne
wynik testu
4etcs = 100 h pracy studenta
wykład - 30 godzin
przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godzin
przygotowanie prac pisemnych
przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin
Literatura
Henry Jenkins, Kultura konwergencji, Warszawa 2007.
Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze, (red.) Henry Jenkins, Sam Ford, Joshua Green, tłum. Michał Wróblewski, Łódź 2018.
Don Tapscott, Anthony Williams, Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko,
Paul Levinson, Nowe nowe media, Kraków 2010.
Manuel Castells, Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Internetu, tłum. Olga Siara, Warszawa 2013.
Kevin Kelly, Nieuniknione. Jak inteligentne technologie zmienią naszą przyszłość, tłum. Piotr Cypryański, Warszawa 2018.
Natalia Hatalska, Wiek paradoksów. Czy technologia nas ocali? Kraków 2021.
Literatura dodatkowa:
Don Tapscott, Anthony Williams, Makrowikinomia. Reset świata i biznesu, przeł. Dariusz Bakalarz, Warszawa 2011.
infuture.institute: www.infuture.institute
magazyn Wired: www.wired.com
www.magdalenaszpunar.com, m.in.:
Magdalena Szpunar, Otwartość, partnerstwo i wspólnota zasobów jako podstawowe wartości w świecie wikinomii, w: M. Uliński (red.) Wartości podstawowe w kontekstach współczesnych, Kraków, 2010, s.118-132.
Magdalena Szpunar, Nowe media a paradygmat kultury uczestnictwa, w: M. Graszewicz i J. Jastrzębski (red.) Teorie komunikacji i mediów 2, Wrocław, ATUT, 2010, s. 251-262.
Magdalena Szpunar, Bogactwo informacji a ubóstwo uwagi w cyfrowej kulturze nadmiaru, w: M. Kaczmarczyk, D. Rott (red.) Problemy konwergencji mediów, Praga, Verbum, 2013, s. 293-302.
Magdalena Szpunar, Humanistyka cyfrowa a socjologia cyfrowa. Nowy paradygmat badań naukowych, w: Zarządzanie w Kulturze, Kraków, WUJ, 2016/4, s. 355-369.
Magdalena Szpunar, Nowe media - nowe metody badawcze? Metodologia pracy cyfrowego humanisty, w: A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess (red.) Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, Kraków, 2018, s. 325-339.
W cyklu 2022/2023-L:
Henry Jenkins, Kultura konwergencji, Warszawa 2007. Literatura dodatkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: