Duchowe dziedzictwo chrześcijaństwa DM-SL>DuDziedzChrze
T_1. Definiowanie dziedzictwa i jego obszarów. Heritologia. Specyfika komunikacji dziedzictwa materialnego i niematerialnego w XXI wieku.
T_2. Czym jest zabytek? Doktryny dziedzictwa UNESCO. Denkmal jako znak-monument pamięci.
T_3. Społeczne (glokalne) postrzeganie, oddziaływanie i komunikowanie dziedzictwa.
T_4. Biblia. Początek.Trzy języki: hebrajski, greka, łacina. Komunikacja christianitas.
T_5. Dlaczego Kraków? Legendarium "krakoskie".
T_6. Jak powstał nowoczesny Kraków. Fazy materialnego rozwoju miasta.
T_7. Geopolityka dziedzictwa lokalnego. Europa Środka czyli Kraków.
T_8. Oznaki dziedzictwa lokalnego w mediosferze. Filmoteka, biblioteka, dziedzictwo digitalne.
T_9. Korzenie Europy: religia hebrajska, filozofia grecka, prawo rzymskie. Warstwy dziejów dziedzictwa Krakowa.
T_10 i T_11. Polskość, niemieckość, ruskość, żydowskość Galicji według Andrzeja Romanowskiego i Normana Davisa.
T_12. Ludowość i akademickość dziedzictwa. Pierwiastek etno. Universitas - początki i rozwój idei w Bolonii (1088 r.), Paryżu (około 1100), Oksfordzie (1167), Modenie (1175), Salamance (1218). Kraków (1364) -"czterowydziałowość" komunikacji miasta: teologia, „filozofia przyrody”, medycyna oraz prawo cywilne i kanoniczne.
T_13. "Trzy elity" Jacquesa Attali ( https://wszystkoconajwazniejsze.pl/jacques-attali-trzy-elity/).
T_14. Dziedzictwo podstawowe i kumulatywne chrześcijan: Słowo, modlitwa, sakramenty, credo, przykazania.
T_15. Kulturowe jutro ludzkości. Zachód, czy Wschód? Cywilizacje po 2050 roku, czyli w erze AI. Specyfika komunikacji dziedzictwa w XXI wieku.
W cyklu 2022/2023-L:
jak wyżej |
W cyklu 2023/2024-L:
jak wyżej |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem przedmiotu jest zapoznanie z horyzontami dziedzictwa materialnego i niematerialnego w lokalnym środowisku życia studenta. Efektem uczenia jest nabycie wiedzy i postaw komunikacyjnej odpowiedzialności za dziedzictwo w wymiarze, tak lokalnym jak i Europy Środka.
Kryteria oceniania
Obecność i uczestnictwo aktywne w zajęciach. Eseje na zadany temat. Egzamin ustny w sesji.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
- Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio, 14 IX 1998.
- Korpowicz L., Komunikowanie dziedzictwa kulturowego, Kraków 2024.
- Purchla J. (red.), Kraków. Dzieje i sztuka, Kraków 2019.
- Romanowski A., Polska Kalejdoskop Kultur, MCK, Kraków 2024.
Literatura uzupełniająca:
- Attali J., Trzy elity, https://wszystkoconajwazniejsze.pl/jacques-attali-trzy-elity.
- Davis N., Galicja, Znak Horyzont, Kraków 2023.
- Grodziska K., Gdzie miasto zaczarowane. Księga cytatów o Krakowie, Kraków 2003.
- Purchla J., Miasto i polityka. Przypadki Krakowa, Kraków 2018.
- Zając R., Biblia. Początek, Znak, Kraków 2016.
W cyklu 2022/2023-L:
Benke Ch., Historia duchowości chrześcijańskiej w zarysie, Kielce 2009. |
W cyklu 2023/2024-L:
Benke Ch., Historia duchowości chrześcijańskiej w zarysie, Kielce 2009. |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Przedmiot zakłada znajomość podstaw z zakresu dziedzictwa chrześcijaństwa i nauk społecznych. |
W cyklu 2023/2024-L:
Przedmiot zakłada znajomość podstaw z zakresu historii chrześcijaństwa i nauk społecznych. Warto zapoznać się z myślą prof. M. Hellera i ją przemyśleć: "Nauka, która pozbawia świat tajemniczości, to nauka XIX-wieczna, gdy wydawało się, że wszystko da się wyjaśnić za pomocą korbek, śrubek, pasów transmisyjnych i kół zębatych. A tak nie jest. Współczesna nauka wprowadza człowieka w świat tajemnic". (Znamy tylko małą cząstkę wieczności, Z ks. Michałem Hellerem rozmawia Michał Jędrzejek, "ZNAK" WRZESIEŃ 2018) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: