Duchowe dziedzictwo chrześcijaństwa DM-SL>DuDziedzChrze
Przedmiot bada komunikację dziedzictwa materialnego i niematerialnego, jego rolę w kształtowaniu tożsamości i kultury w cywilizacji zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem Polski i Krakowa. Analizuje historyczne teksty, dziedzictwo lokalne, media i technologie, podkreślając wpływ na wspólnotę i misję życiową. Traktuje heritologię jako interdyscyplinarne badania nad dziedzictwem (heritage studies), które obejmują jego recepcję, ochronę, konserwację, zarządzanie, interpretację, komunikację.
Tematyka szczegółowa:
T_1. Definiowanie dziedzictwa i jego obszarów. Heritologia.
T_2. Specyfika komunikacji dziedzictwa materialnego i niematerialnego w XXI wieku.
T_3. Czym jest zabytek? Doktryna dziedzictwa UNESCO. Denkmal jako znak-monument pamięci. Społeczne (glokalne) postrzeganie, oddziaływanie i komunikowanie dziedzictwa.
T_4. Biblia jako tekst dziedzictwa. Początek. Trzy języki: hebrajski, greka, łacina. Komunikacja christianitas.
T_5. "Trzy elity" Jacquesa Attali ( https://wszystkoconajwazniejsze.pl/jacques-attali-trzy-elity/). Dziedzictwo podstawowe i kumulatywne chrześcijan: słowo, przykazania, sakramenty, credo, modlitwa.
T_6. Geopolityka dziedzictwa lokalnego. Europa Środka. Kraków. Oznaki dziedzictwa lokalnego w mediosferze lokalnej. Filmoteka, biblioteka, dziedzictwo.
T_7. Korzenie Europy: religia hebrajska, filozofia grecka, prawo rzymskie. Warstwy dziejów dziedzictwa Krakowa.
T_8. Polskość, niemieckość, ruskość, żydowskość Krakowa i Galicji według Andrzeja Romanowskiego i Normana Davisa. Ślady Węgier i Włoch na szlakach miasta.
T_9. Ludowość. Pierwiastek etno, folk dziedzictwa niematerialnego i materialnego.
T_10. Dziedzictwo uniwersytetu. Universitas - początki i rozwój idei w Bolonii (1088 r.), Paryżu (około 1100), Oksfordzie (1167), (Modenie (1175), Cambridge (1209), Salamance (1218), Krakowie (1364) -"czterowydziałowość" teologia, „filozofia przyrody”, medycyna oraz prawo cywilne i kanoniczne. Komunikacja miasta uniwersyteckiego.
T_11. Dlaczego Kraków? Legendarium krakowskie. Jak powstawał Kraków. Fazy materialnego rozwoju miasta.
T_12. Muzea i muzealia w dziedzictwie miejsca.
T_13. Wizyta w muzeum I.
T_14. Wizyta w muzeum II.
T_15. Kulturowe jutro ludzkości. Kraków po 2050 roku.
|
W cyklu 2022/2023-L:
jak wyżej |
W cyklu 2023/2024-L:
jak wyżej |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Cele przedmiotu: zapoznanie z horyzontami dziedzictwa materialnego i niematerialnego w Krakowie - lokalnym środowisku życia studenta.
Efektem uczenia: nabycie wiedzy i umiejętności komunikacyjnej, postaw odpowiedzialności za dziedzictwo w wymiarze, tak lokalnym jak i europejskim.
Kryteria oceniania
4 ECTS, nakład pracy studenta w godzinach: 100, w tym aktywność studenta: udział w wykładzie 30, przygotowanie do zajęć/kolokwium 35, konsultacje 5, przygotowanie do egzaminu 30.
Metody kształcenia: wykład, e-learning oraz analiza źródeł drukowanych, cyfrowych, dzieł audiowizualnych oraz pokaz np. slajdów, audycji, filmów. Dyskusja przypadków. Wizyta w muzeum.
Oceniane jest uczestnictwo aktywne i obecność w zajęciach. Pisanie esejów na zadany temat. Egzamin ustny w sesji.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
- Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, 2005.
- Korpowicz L., Komunikowanie dziedzictwa kulturowego, Kraków 2024.
- Purchla J. (red.), Kraków. Dzieje i sztuka, Kraków 2019.
- Romanowski A., Polska Kalejdoskop Kultur, MCK, Kraków 2024.
Literatura uzupełniająca:
- Attali J., Trzy elity, w: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/jacques-attali-trzy-elity.
- Davis N., Galicja, Znak Horyzont, Kraków 2023.
- Grodziska K., Gdzie miasto zaczarowane. Księga cytatów o Krakowie, Kraków 2003.
- Purchla J., Miasto i polityka. Przypadki Krakowa, Kraków 2018.
- Zając R., Biblia. Początek, Znak, Kraków 2016.
|
W cyklu 2022/2023-L:
Benke Ch., Historia duchowości chrześcijańskiej w zarysie, Kielce 2009. |
W cyklu 2023/2024-L:
Benke Ch., Historia duchowości chrześcijańskiej w zarysie, Kielce 2009. |
Uwagi
|
W cyklu 2022/2023-L:
Przedmiot zakłada znajomość podstaw z zakresu dziedzictwa chrześcijaństwa i nauk społecznych. |
W cyklu 2023/2024-L:
Przedmiot zakłada znajomość podstaw z zakresu historii chrześcijaństwa i nauk społecznych. Warto zapoznać się z myślą prof. M. Hellera i ją przemyśleć: "Nauka, która pozbawia świat tajemniczości, to nauka XIX-wieczna, gdy wydawało się, że wszystko da się wyjaśnić za pomocą korbek, śrubek, pasów transmisyjnych i kół zębatych. A tak nie jest. Współczesna nauka wprowadza człowieka w świat tajemnic". (Znamy tylko małą cząstkę wieczności, Z ks. Michałem Hellerem rozmawia Michał Jędrzejek, "ZNAK" WRZESIEŃ 2018) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: