Dziennikarstwo w świecie cyfrowym DM-SL>DzieŚwieCyf
Zajęcia praktyczne i teoretyczne, których podmiotem są media cyfrowe oraz wynikające z procesu konwergencji mediów konsekwencje:
Co określa pozycję, status i zawód dziennikarza we współczesnym świecie cyfrowym?
Prawne i praktyczne aspekty pracy w mediach, przy wykorzystaniu nowych technologii "digital"
Analiza form wypowiedzi, transmisji danych oraz sposoby komunikacji, związanych z nowoczesną technologią cyfrowa, wykorzystywaną dzisiaj w komunikowaniu – przykłady europejskie i polskie
Poligon doświadczalny: praktyczne zastosowanie nowych technologii w pracy dziennikarza cyfrowego (w formie praktycznych zadań – ćwiczeń dla studentów)
Podstawowa wiedza na temat zakresu pracy dziennikarza/blogera we współczesnym świecie - sferze cyfrowej : wybrane formy, gatunki oraz rodzaje aktywności w mediach cyfrowych, w Polsce / Europie
Podstawowa wiedza na temat tradycyjnych form i gatunków pracy dziennikarza i jego aktywności w „konwencjonalnych” mediach – na podstawie wybranych przykładów
Dwutorowość nauczania:
A. z jednej strony aspekty i podstaw teoretyczne, na podstawie opracowań literatury fachowej w języku francuskim, niemieckim, angielskim i polskim. Podstawowa wiedza na temat tradycyjnych form i gatunków dziennikarskich.
B. strona praktyczna:
- analiza wybranych przykładów mediów i dziennikarzy oraz osób funkcjonujących w mediach, dla których sfera cyfrowa okazała się szansą na zaistnienie i dobre funkcjonowanie w sferze komunikacji, dziennikarstwa i mediów
- praktyczne próby (na zasadzie zadań) - poligon doświadczalny w oparciu o własne formy wypowiedzi medialnej studentów
- własne próby wypowiedzi w ramach "tradycyjnych form' dziennikarstwa
C. Podczas naszych zajęć będziemy sięgać po wywiady z wybranymi przedstawicielami mediów: twórcami, redaktorami, blogerami, dziennikarzami, szefami redakcji oraz ekspertami w wybranych dziedzinach - przygotowane/nagrane na potrzeby UPJP2
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A. z jednej strony aspekty i podstaw teoretyczne, na podstawie opracowań literatury fachowej w języku francuskim, niemieckim, angielskim i polskim.
Podstawowa wiedza na temat tradycyjnych form i gatunków dziennikarskich.
B. strona praktyczna:
- analiza wybranych przykładów mediów i dziennikarzy oraz osób funkcjonujących w mediach, dla których sfera cyfrowa okazała się szansą na zaistnienie i dobre funkcjonowanie w sferze komunikacji, dziennikarstwa i mediów
- praktyczne próby (na zasadzie zadań) - poligon doświadczalny w oparciu o własne formy wypowiedzi medialnej studentów
- własne próby wypowiedzi w ramach "tradycyjnych form' dziennikarstwa
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: rozmowa i i zadane ćwiczenia:
A. Zaliczenie - rozmowa kończąca cykl zajęć:
- podczas rozmowy- sprawdzianu, student musi się wykazać wiedzą teoretyczną na temat podstawowych form i gatunków dziennikarstwa tradycyjnego oraz form i sposobów komunikowania w dobie „cyfrowej”
- student powinien się zapoznać z podstawowymi definicjami: kim jest dziennikarz, jakie są dzisiaj „granice mediów”; czym są media cyfrowe; podstawowe ramy prawne zawodu dziennikarza, itp., itd.)
- student powinien także wiedzieć, jakie możliwości stwarza dziś "sfera technologii cyfrowych"
- Podczas rozmowy na zaliczenie, student otrzyma do analizy wybrany przykład, związany z ze sposobem funkcjonowania dziennikarza we współczesnym świecie cyfrowym (jeden z tych, które omawiano podczas zajęć).
Ta wiedza zostanie mu przekazana w formie wykładów, wywiadów z ekspertami (dziennikarzami) i ćwiczeń – „online” oraz wykładów nagranych w formie „audiobooków”).
B. Zaliczenie – zadania (4) określone na zaliczenie prace praktyczne - ćwiczenia, o których student zostanie poinformowany w formie pisemnej (do 15. marca 2021 roku) - to podstawa zaliczenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: