Główne nurty kultury XX i XXI wieku DM-SL>GłNurtKult
T_1. Filozofia kultury i dziedziny kultury: theoria, praksis, poiesis, religio.
T_2. W kręgu teorii kultury - definicje.
T_3. Przegląd nurtów kultury w XX i początków XXI wieku w filozofii.
T_4. Przegląd nurtów kultury w XX i początków XXI wieku w literaturze.
T_5. Przegląd nurtów kultury w XX i początków XXI wieku w sztuce.
T_6. Przegląd nurtów kultury w XX i początków XXI wieku architekturze.
T_7. Przegląd nurtów kultury w XX i początków XXI wieku w muzyce.
T_8. Przegląd nurtów kultury w XX i początków XXI wieku w teatrze.
T_9. Przegląd nurtów kultury w XX i początków XXI wieku kinie.
T_10. Państwowe systemy prawne a ideologie. Totalitaryzmy.
T_11. Kultura medialna, radio, telewizja, komputer, Internet. Popkultura. T_12. Konsumeryzm. Rewolucja seksualna. Kontestacja kultury. Postmodernizm.
T_13. New Age. Antyglobalizm. Klucze interpretacyjne kultury.
T_14. Christianitas w XXI wieku
T_15. Powrót do „kultury wartości”.
W cyklu 2023/2024-Z:
Jak wyżej - w części ogólnej. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA - Student ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych. Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi. Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury w przestrzeni medialnej i komunikacji społecznej. W wyniku przeprowadzonych zajęć student identyfikuje fazy historyczne rozwoju współczesnej kultury, nazywa i definiuje prądy kultury. Definiuje poszczególne klucze interpretacji kultury.
UMIEJĘTNOŚCI - Student potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi właściwych dla dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Umie samodzielnie i krytyczne wykorzystywać i rozwijać zdobyte kompetencje komunikacyjne i dziennikarskie w obszarze prasy, radia, telewizji, Internetu i rzecznictwa prasowego i public relations; potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą wiedzę językoznawczą, medialną i dziennikarską oraz podejmować działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową na bazie wykształcenia kierunkowego i specjalnościowego. Umie krytycznie spojrzeć na proces pojawiania się nowych trendów kulturowych.
KOMPETENCJE i POSTAWY - Student rozumie i ceni potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować własny proces uczenia się oraz proces uczenia się innych osób. Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać oraz pogłębiać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny, a także formułować pytania służące pogłębianiu wiedzy; postępuje etycznie, żywi szacunek wobec religii i tradycji; aktywnie uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych, społecznych, politycznych i religijnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym; umie systematycznie gromadzić, analizować i w świadomy oraz etyczny sposób interpretować potrzebne informacje. Rozumie potrzebę rozwoju, kształcenia i doskonalenia się w obiektywizacji przekazu postrzeganej rzeczywistości; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie kompetencji komunikacyjnych i odpowiedzialnego odbioru mediów.
Staje się świadomym twórcą zdolnym do komunikowania w świecie wielokulturowych społeczności.
Kryteria oceniania
A. W kryteriach oceny przedmiotu ważna obecność na wykładach.
B. Przedstawienie przez studenta wybranego prądu kultury oraz znajomość lektur obowiązkowych warunkiem przystąpienia do egzaminu.
C. Egzamin końcowy pisemny
Literatura
Lektury podstawowe:
- Kaliszewski A., Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku, Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Poltext, Warszawa 2012.
- Koneczny F., O wielości cywilizacji, Kraków 1935.
- Winter R., Nuda w kulturze rozrywki, WAM, Kraków 2012.
Lektury uzupełniające:
- Epoki i kierunki w kulturze. Sztuka, literatura, muzyka, teatr, film. Leksykon PWN, Warszawa 2008. [Część: Współczesność];
- Iwasiów I., Gender dla średnio zaawansowanych, Warszawa 2004.
- Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005. (Rozdziały: Myśląc ojczyzna..., Myśląc Europa..., Demokracja: możliwości i zagrożenia);
- Wielecki K., Kultura versus kultura masowa, Kraków 2024.
W cyklu 2023/2024-Z:
LEKTURY OBOWIĄZUJĄCE STUDENTA - 2023/24: - Kaliszewski A., Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku, Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Poltext, Warszawa 2012. |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-Z:
Zagadnienia dodatkowe do prezentacji: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: