Główne nurty kultury XX i XXI wieku DM-SL>GłNurtKult
Program T_01 - T_10: Filozofia kultury i dziedziny kultury: theoria, praksis, poiesis, religio. W kręgu teorii kultury - definicje. Przegląd nurtów kultury w XX i początków XXI wieku w filozofii, literaturze, sztuce, architekturze, muzyce, teatrze, kinie. Państwowe systemy prawne a ideologie. Totalitaryzmy. Kultura medialna, radio, telewizja, komputer, Internet. Popkultura. Konsumeryzm. Rewolucja seksualna. Kontestacja kultury. Postmodernizm. New Age. Antyglobalizm. Klucze interpretacyjne kultury. Chrześcijaństwo w epoce Franciszka. Powrót do „kultury wartości”.
W cyklu 2023/2024-Z:
Jak wyżej - w części ogólnej. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA - Student ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych. Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi. Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury w przestrzeni medialnej i komunikacji społecznej. W wyniku przeprowadzonych zajęć student identyfikuje fazy historyczne rozwoju współczesnej kultury, nazywa i definiuje prądy kultury. Definiuje poszczególne klucze interpretacji kultury.
UMIEJĘTNOŚCI - Student potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi właściwych dla dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Umie samodzielnie i krytyczne wykorzystywać i rozwijać zdobyte kompetencje komunikacyjne i dziennikarskie w obszarze prasy, radia, telewizji, Internetu i rzecznictwa prasowego i public relations; potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą wiedzę językoznawczą, medialną i dziennikarską oraz podejmować działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową na bazie wykształcenia kierunkowego i specjalnościowego. Umie krytycznie spojrzeć na proces pojawiania się nowych trendów kulturowych.
KOMPETENCJE i POSTAWY - Student rozumie i ceni potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować własny proces uczenia się oraz proces uczenia się innych osób. Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać oraz pogłębiać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny, a także formułować pytania służące pogłębianiu wiedzy; postępuje etycznie, żywi szacunek wobec religii i tradycji; aktywnie uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych, społecznych, politycznych i religijnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym; umie systematycznie gromadzić, analizować i w świadomy oraz etyczny sposób interpretować potrzebne informacje. Rozumie potrzebę rozwoju, kształcenia i doskonalenia się w obiektywizacji przekazu postrzeganej rzeczywistości; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie kompetencji komunikacyjnych i odpowiedzialnego odbioru mediów.
Staje się świadomym twórcą zdolnym do komunikowania w świecie wielokulturowych społeczności.
Kryteria oceniania
A. W kryteriach oceny przedmiotu ważna obecność na wykładach.
B. Przedstawienie przez studenta wybranego prądu kultury oraz znajomość lektur obowiązkowych warunkiem przystąpienia do egzaminu.
C. Egzamin końcowy pisemny (w czasach epidemii możliwy oryginalny esej na zadany temat - na 7000 znaków).
Literatura
Lektury podstawowe:
- Fukuyama F., Koniec historii i ostatni człowiek, Znak, Kraków 2017.
- Kaliszewski A., Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku, Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Poltext, Warszawa 2012.
- Koneczny F., O wielości cywilizacji, Kraków 1935.
- Le Bon G., Psychologia tłumu, Antyk 2004.
- Winter R., Nuda w kulturze rozrywki, WAM, Kraków 2012.
Lektury uzupełniające:
- Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, przeł. J. Zychowicz, Kraków 2003,
- Epoki i kierunki w kulturze. Sztuka, literatura, muzyka, teatr, film. Leksykon PWN, Warszawa 2008. [Część: Współczesność];
- Goban-Klas T., Cywilizacja medialna, WSiP, Warszawa 2005;
- Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005. (Rozdziały: Myśląc ojczyzna..., Myśląc Europa..., Demokracja: możliwości i zagrożenia);
- Keen A., Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę, Warszawa 2007;
- Kultura masowa, wyb. Cz. Miłosz, Kraków 2002;
- Klein N., No logo, Warszawa 2004
- Kozielecki J., Transgresje i kultura, Warszawa 1997
- Kroeber A.L., Istota kultura, Warszawa 1989
- Mencel A., Jerzy Giedroyć: kultura, polityka, wiek XX, Warszawa 2006.
- Nowicka E., Świat człowieka – Świat kultury, Warszawa 2009 [nr 2 i 11]
- Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998
- Wilkoszewska K., Wariacje na postmodernizm, Kraków 1997
- Włodarczyk-Kulak B., Wiedza o kulturze, Bielsko-Biała 2006. (Rozdz. XX wiek... oraz Ku nowym horyzontom]
- wszystkoconajwazniejsze.pl [miesięcznik cyfrowy]
W cyklu 2023/2024-Z:
LEKTURY OBOWIĄZUJĄCE STUDENTA - 2023/24: - Kaliszewski A., Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku, Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Poltext, Warszawa 2012. |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-Z:
Zagadnienia dodatkowe do prezentacji: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: