Komunikacja interpersonalna w cyberprzestrzeni DM-SL>KomuInte
Celem wykładów jest zapoznanie studentów ze specyfiką komunikacji interpersonalnej w cyberprzestrzeni na tle tradycyjnych form komunikowania się. Zaprezentowane zostaną najważniejsze różnice i podobieństwa dotyczące bezpośrednich i pośrednich form przekazywania znaczeń w środowisku realnym i wirtualnym. Zostanie zwrócona uwaga m.in. na rolę specyficznej sytuacji komunikacyjnej w cyberprzestrzeni, na netykietę, język emotikonów czy typy komunikatorów
W cyklu 2023/2024-Z:
Podczas wykładów zostaną zaprezentowane następujące tematy: 1. Znaczenie i definicje pojęć, elementy składowe procesu komunikacji |
W cyklu 2024/2025-Z:
Podczas wykładów zostaną zaprezentowane następujące tematy: 1. Znaczenie i definicje pojęć, elementy składowe procesu komunikacji |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: student zna podstawowe terminy i schematy związane z komunikacją interpersonalną w cyberprzestrzeni, wie, na czym polega specyfika tej komunikacji.
UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi przygotować poprawne komunikaty do publikacji w mediach elektronicznych, sprawnie interpretuje treści publikowane w cyberprzestrzeni z uwzględnieniem uwarunkowań podmiotowych i sytuacyjnych, rozpoznaje strategie komunikacyjne w nich wykorzystywane.
KOMPETENCJE (POSTAWY): student dostrzega konieczność różnicowania sposobów wypowiedzi w zależności od typu medium, który wykorzystuje, ma świadomość zagrożeń związanych ze skrótowością i kulturą obrazkową dominującą w komunikatorach internetowych, widzi też szanse wynikające z wkroczenia komunikacji interpersonalnej w cyberprzestrzeń.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach.
Aktywność.
Egzamin pisemny.
Literatura
1. Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
2. Hartley P., Komunikowanie interpersonalne, Astrum, Wrocław 2006.
3. Jagieła J., Emotikony transakcyjne, "Edukacyjna Analiza Transakcyjna", 2, 2013. 4. Marczyk M., Cyberprzestrzeń jako nowy wymiar aktywności człowieka – analiza pojęciowa obszaru, „Przegląd teleinformatyczny”, 1-2, 2018, s. 59-72.
5. Miotk-Mrozowska M., Komunikacja interpersonalna w Internecie, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2009.
6. Mróz-Jagiełło A., Majdan P., Komunikowanie w cyberprzestrzeni, „Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 2, 2018, s. 265-274.
7. Nęcki Z., Komunikowanie interpersonalne, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1992.
8. Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, AWiP, Warszawa 2006.
9. Więckiewicz M., Emotikony - pismo obrazkowe XXI
wieku. "Media – Kultura – Komunikacja Społeczna" 2, 2006, 224-237.
W cyklu 2023/2024-Z:
1. Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. |
W cyklu 2024/2025-Z:
1. Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: