Podstawy przedsiębiorczości - zarządzanie i marketing DM-SL>PodPrzedZarz
T_01.Wprowadzenie do przedmiotu, podstawowe pojęcia, główne nurty i kierunki zarządzania, składniki modelu organizacyjnego, funkcje kierownicze.
T_02.Środowisko zarządzania. System otwarty i zamknięty. Szczeble zarządzania. Szkoła klasyczna, behawioralna i ilościowa. Zarządzanie w kontekście zmian.
T_03.Składniki funkcjonalne procesu zarządzania. Rola planowania strategicznego i operacyjnego, misja organizacji, rodzaje celów, etapy procesu planistycznego. Prognozowanie w planowaniu – metody, zastosowanie.
T_04.Organizowanie w zarządzaniu – podział pracy w ramach struktur, specjalizacja, rozszerzanie i wzbogacanie pracy, kryteria i rodzaje departamentalizacji. Centralizacja i decentralizacja. Rozpiętość kierowania, proces delegowania uprawnień.
T_05.Kierowanie w organizacji – komunikacja - kanały, sieci scentralizowane i zdecentralizowane. Teorie treści motywacji (Maslowa, Herzberga, ERG, XY Mc Gregora, Mc Clellanda), modyfikacja zachowań Skinnera.
T_06. Przywództwo w zarządzaniu – determinanty skuteczności, koncepcje podstawowe (skala ciągła, przywództwo dwuwymiarowe) i rozwinięte.
T_07.Ocena sprawności działań menedżerskich. Controlling – główne obszary kontroli, etapy procesu, podział (prewencyjna, sterująca, ex post), techniki kontroli operacyjnej, kontrola materiałowa i kontrola jakości. Kontrola finansowa – obszar i przedmiot analiz; kontrola zasobów ludzkich – podstawowe techniki.
T_08.Zarządzanie informacją – podział danych, źródła pozyskiwania. System Informowania Kierownictwa – cele, funkcje, rola systemów komputerowych. Proces przetwarzania danych. Sposoby przetwarzania, wspomaganie decyzji, symulacje. Interpretacja danych w zarządzaniu – elementy statystyki opisowej.
T_09.Zasoby ludzkie – percepcja, potencjał, osobowość. Formalne i nieformalne grupy pracownicze. Homo i heterogeniczność, stabilność i niestabilność grup. Kultura organizacji. Normy i role w grupach pracowniczych. Istota zarządzania zespołami ludzkimi.
T_10.Rozwijanie umiejętności menedżerów. Kompetencje, planowanie i kontrola czasu pracy. Zarządzanie współuczestniczące. Teoria Z i zarządzanie japońskie.
T_11.Procesy decyzyjne w zarządzaniu. Identyfikacja i zdefiniowanie problemu. Proces analizy racjonalnej. Tworzenie wariantów decyzyjnych i kryteria ich oceny Zarządzanie ryzykiem decyzyjnym. Zastosowanie tabeli korzyści i drzew decyzyjnych.
T_12. Przegląd koncepcji i metod zarządzania przedsiębiorstwem. Total Quality Management, reengeneering, benchmarking, lean management, zarządzanie zasobami w ramach outsourcingu. Model organizacji opartej na wiedzy.
T_13. Przedsiębiorczość – definicje, ewolucja, rodzaje przedsiębiorców, zasady działania przedsiębiorstw
T_14. Wprowadzenie do marketingu – istota, znaczenie, definicje, zasady i funkcje marketingowe. Sektorowe i demograficzno-ekonomiczne uwarunkowania marketingu.
T_15. Komponenty mixu marketingowego. Znaczenie ceny, produktu, dystrybucji i promocji w kształtowaniu strategii przedsiębiorstwa. Wybrane elementy badań marketingowych.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
W celu najskuteczniejszego przygotowania studentów do wykonywania zawodu w warunkach gospodarki rynkowej, zaproponowane są następujące metody: podająca w formie wykładów oraz wspierająca - oparta na bezpośredniej obserwacji potrzeb oraz konkretnym doradztwie i doborze właściwych form i narzędzi z wykorzystaniem analizy przypadków – case studies.
Kryteria oceniania
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Zaliczenie następuje w formie oceny na podstawie egzaminu pisemnego. W razie wątpliwości co do treści lub sposobu zaliczenia, a także frekwencji i braku aktywności podczas spotkań, prowadzący zastrzega sobie możliwość egzaminu w wybranej formie (pisemnej lub ustnej)
w okresie sesji egzaminacyjnej z tematyki związanej z treściami podawanymi przez prowadzącego w trakcie trwania zajęć
Literatura
Griffin R.W.: Podstawy zarządzania organizacjami. PWN, Warszawa 2007.
Stoner J.: Kierowanie. PWE, Warszawa 2004.
Kotler Ph., Keller K.: Marketing. Rebis, 2018.
Kotler. Ph. i in: Marketing 4.0. MT Biznes 2017.
Współczesne systemy ekonomiczne. Powstanie, ewolucja, kryzys. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2000.
Zieniewicz K. Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2003.
Martyniak Z. Nowe metody i koncepcje zarządzania, AE Kraków, 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: