Twórcze myślenie DM-SL>TwórczMyśl
1. Czym jest paradygmat?
Wprowadzenie do pojęcia paradygmatu, jego genezy i roli w strukturze poznawczej. Analiza, jak paradygmaty wpływają na postrzeganie rzeczywistości i podejmowanie decyzji.
2. Różnorodność paradygmatów w oparciu o Spiral Dynamics
Omówienie koncepcji Spiral Dynamics jako modelu ewolucji wartości i systemów myślenia. Prezentacja różnych poziomów świadomości, ich cech i wpływu na podejmowanie działań kreatywnych.
3. Technika Lego Serious Play
Zastosowanie klocków LEGO jako narzędzia do eksplorowania kreatywnych rozwiązań. Tworzenie przestrzennych rzeźb jako wizualnych metafor problemów i idei oraz wspieranie procesu twórczego myślenia.
4. Metoda Zettelkasten Niklasa Luhmanna
Wprowadzenie do metody Zettelkasten jako systemu organizacji i generowania pomysłów. Uczestnicy uczą się, jak tworzyć powiązania między notatkami w celu rozwijania twórczych i kompleksowych projektów.
5. Myślenie analityczne i krytyczne vs. myślenie kreatywne
Porównanie trzech kluczowych typów myślenia. Praktyczne ćwiczenia w odróżnianiu tych podejść oraz wykorzystywaniu ich synergii w procesie twórczym.
6. Ćwiczenia z clusterowania z wykorzystaniem zdjęć
Nauka grupowania idei za pomocą obrazów. Uczestnicy odkrywają, jak wizualne bodźce mogą inspirować nowe pomysły oraz wspierać proces kreatywny.
7. Technika sześciu kapeluszy myślowych Edwarda De Bono
Praktyczne zastosowanie metody De Bono do rozwijania wieloaspektowego myślenia. Ćwiczenia w analizie problemów i generowaniu rozwiązań z różnych perspektyw.
8. Myślenie równoległe
Definicja myślenia równoległego jako techniki unikania konfliktów w grupach twórczych. Uczestnicy uczą się, jak harmonijnie rozwijać różne pomysły w jednym kierunku.
9. Nowy paradygmat myślenia w edukacji
Analiza tradycyjnych modeli edukacyjnych i ich ograniczeń. Wprowadzenie do nowoczesnych podejść, które promują kreatywność i innowacyjność.
10. Metody twórczej prowokacji
Praktyka generowania niestandardowych idei poprzez techniki prowokacyjne, takie jak zmiana założeń czy celowe zakłócanie schematów myślowych.
11. Wykorzystanie twórczego myślenia w pisaniu
Twórcze podejście do narracji, struktury tekstu i języka. Uczestnicy uczą się, jak stosować narzędzia kreatywnego myślenia w procesie pisania.
12. Jak stworzyć twórczy przepływ pracy
Praktyczne wskazówki dotyczące organizacji pracy twórczej z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, takich jak Zotero czy Obsidian. Uczestnicy poznają sposoby efektywnego zarządzania projektami.
13. Praca z Canvas Business Model
Zastosowanie metody Canvas Business Model do wizualizacji i planowania projektów. Uczestnicy uczą się, jak twórczo podchodzić do analizy problemów i generowania rozwiązań.
14. Techniki storytellingu w procesie myślenia twórczego
Wprowadzenie do metod narracyjnych jako narzędzia wspierającego kreatywne myślenie. Analiza, jak opowieści mogą inspirować i strukturyzować proces twórczy.
15. Twórczość jako proces ewolucji
Podsumowanie kursu poprzez refleksję nad procesem twórczym jako dynamiczną ewolucją pomysłów. Omówienie strategii rozwijania własnej kreatywności na różnych etapach życia zawodowego i osobistego.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Student zna w zarysie wybrane podejścia teoretyczne wyjaśniające powstawanie myśli/myślenia. Potrafi wskazać czym myślenie jest lub może być uwarunkowane. Potrafi zdiagnozować w konkretnych przypadkach, od czego dane myślenie jest uzależnione. Rozumie różnice między myśleniem a myśleniem twórczym. Zna techniki pozwalające mu rozpocząć i do pewnego stopnia prowadzić samodzielnie twórcze myślenie. Rozumie wagę bezpieczeństwa w myśleniu twórczym.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Wykłady
Praca w grupach
Dyskusja
Warsztaty
Ocena podsumowująca:
1. Aktywność na zajęciach
2. Obecności studenta na zajęciach- zależy od niej dopuszczenie do pracy zaliczeniowej.
3. Grupowa praca zaliczeniowa.
Warunki zaliczenia przedmiotu:
Oddanie grupowej pracy zaliczeniowej; ocena aktywności studenta podczas zajęć; obecność na zajęciach – student nie może mieć więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w ciągu semestru.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. de Bono, E., (1998), Myślenie równoległe, Prima Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
2. de Bono, E., (1997), Umysł kreatywny, Książka i Wiedza, Warszawa.
3. Szmidt, K., (2013), Trening kreatywności, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
4. Robinson, K., (2010), Uchwycić żywioł: O tym, jak znalezienie pasji zmienia wszystko, Element, Łódź.
5. Rico, G. L., (1983), Writing the Natural Way: Turn the Task of Writing into the Joy of Writing, J.P. Tarcher, Los Angeles.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: