Aksjologia mediów DSIM-SM>AksMed
Treści prezentowane podczas wykładu będą zaznajamiać studentów z podstawową terminologią dotyczącą aksjologii mediów, z zagadnieniem misyjności mediów, norm prawnych i etycznych obowiązujących w świecie mediów, kodeksami dziennikarskimi, klauzulą sumienia. Przedstawiony zostanie katalog wartości w mediach obecny i omówiony sposób jego prezentowania. Poruszony będzie też temat granic medialnych. Poszczególne zagadnienia będą odnoszone do konkretnych przykładów z przestrzeni medialnej.
W cyklu 2024/2025-Z:
1. Zajęcia wprowadzające: czym jest aksjologia, definicje i rozumienie mediów, aksjologia w mediach, aksjologia mediów a etyka mediów |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: student ma wiedzę na temat najważniejszych uregulowań prawnych i etycznych dotyczących pracy dziennikarza, zna główne pojęcia z zakresu aksjologii mediów, rozpoznaje sposoby prezentowania wartości w mediach, zna techniki perswazyjne sprzyjające promowaniu poszczególnych wartości
UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi dokonać oceny sposobu ukazania danej wartości w przekazie medialnym, krytycznie opisuje postawy i zachowania nadawców i bohaterów medialnych w kontekście aksjologicznym
KOMPETENCJE (POSTAWY): student dostrzega konieczność odnoszenia się do kategorii etycznych w dyskursie medialnym, ma świadomość odpowiedzialności
prawnej i etycznej dziennikarza za przygotowywany przekaz, jest wrażliwy na dylematy związane z troską o godność drugiego człowieka, rzetelność i obiektywizm w mediach
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu będzie udział w zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona), aktywny w nich udział oraz zdanie egzaminu w formie ustnej.
Literatura
1. Bednarska M., Wolność człowieka w komunikacji medialnej, Wydawnictwo UPJP2, Kraków 2020.
2. Dąbała J., Media i dziennikarstwo. Aksjologia - warsztat - tożsamość, Universitas, Kraków 2014.
3. Drożdż M., Etyka mediów w obronie wartości, Wydawnictwo Naukowe UPJP2, Kraków 2019.
4. Drożdż M., Aksjologiczno-teleologiczny wymiar misyjności mediów, "Studia Socialia Cracoviensia", 2019, nr 1(20).
5. Godność osoby w mediach - media godne osoby, red. M. Drożdż, K. Drąg, Biblos, Tarnów 2020.
6. Kononiuk T., Rzetelne dziennikarstwo, Wydawnictwo ASPRA, Warszawa 2018.
7. Raczkowska A.A., Aksjologia dziennikarska
wobec wyzwań współczesności, "Horyzonty Wychowania" 2020, vol. 19, nr 50.
8. Współczesne media. Status, aksjologia, funkcjonowanie, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009.
W cyklu 2024/2025-Z:
1. Bednarska M., Wolność człowieka w komunikacji medialnej, Wydawnictwo UPJP2, Kraków 2020. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: