Dziennikarstwo muzyczne DSIM-SM>DziennMuzy
Zajęcia powinny przygotować studenta do pracy (działalności) w mediach, w charakterze dziennikarza, komentatora, krytyka muzycznego, animatora kultury. Chodzi o praktykę dziennikarza muzycznego związaną z mediami muzycznymi i z szeroko pojętą komunikacją społeczną – w ujęciu nowych mediów.
Dlatego, w trakcie zajęć znajdą się elementy związane z różnymi formami wypowiedzi dziennikarskiej, mającej zastosowanie w dziennikarstwie muzycznym. Ważne są też praktyczne aspekty – jak na przykład praca z kamerą i mikrofonem, które wydają są niezbędne w takim rodzaju aktywności, w roli redaktora/dziennikarza muzycznego, prezentera, krytyka/recenzenta muzycznego. W części teoretycznej, studenci powinni otrzymać także sporą dawkę wiedzy dotyczącej historii muzyki oraz specyfiki dziennikarstwa muzycznego. Powinny przygotować studenta do pracy (działalności) w mediach w charakterze redaktora, dziennikarza, komentatora, publicysty, youtubera, krytyka muzycznego, czy animatora kultury muzycznej. Mocny akcent kładzie się na praktyczną stronę zajęć.
|
W cyklu 2025/2026-Z:
Zajęcia powinny przygotować studenta do pracy (działalności) w mediach, w charakterze dziennikarza, komentatora, krytyka muzycznego, animatora kultury. Chodzi o praktykę dziennikarza muzycznego związaną z mediami muzycznymi i z szeroko pojętą komunikacją społeczną – w ujęciu nowych mediów. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student, po zakończeniu cyklu zajęć powinien zdobyć podstawy wiedzy i umiejętności z zakresu dziennikarstwa muzycznego.
Wiedza
Na temat różnych obszarów muzyki:
Muzyka rozrywkowa (popularna) – pop, rock, disco, hip-hop, R&B, etc
Muzyka poważna (klasyczna)
Muzyka ludowa (folk i folklor) – oparta na tradycji danego regionu
Muzyka jazzowa – improwizacja, swing, etc.
Znajomość gatunków, najczęściej występujących w dziennikarstwie muzycznym w obrębie tradycyjnych i nowych mediów (krytyka, reportaż, wywiad, felieton, podcast, vlog autorski, inne).
Specyfika pracy w mediach audiowizualnych i w mediach pisanych (drukowanych).
Umiejętności
Praktyczna znajomość podstaw dot. wybranych gatunków dziennikarskich (recenzja, krytyka, felieton, podcast, informacja, etc)
Umiejętność przeprowadzenia wywiadu audiowizualnego i pisanego
Kompetencje
Praca w zespole; łączenie wiedzy z praktyką; samodzielny wybór tematu. Odnalezienie własnego miejsca w dziedzinie dziennikarstwa muzycznego.
Kryteria oceniania
Oprócz zdobycia podstaw wiedzy na temat gatunków muzycznych i specyfiki pracy dziennikarza muzycznego w tradycyjnych i nowych mediach, studenci poznają w sposób praktyczny różne aspekty dziennikarstwa. Sami realizują ćwiczenia i zadania - nagrywają, piszą, występują przed kamerą. Wiedzę czepią zarówno od prowadzącego zajęcia, jak i analizując działalność znanych dziennikarzy muzycznych (niektórzy z nich będą zapraszani, a studenci mają obowiązek czynnie uczestniczyć w debacie). Z tego wynikają kryteria oceny.
Kryteria oceny:
Zaangażowanie - czynny udział w zajęciach
Przeprowadzenie wywiadu z jednym z zaproszonych gości lub z wybranym muzykiem (praca zespołowa, można to zrealizować w zespole 2-3 osób)
Napisanie wybranej krytyki/recenzji oraz felietonu
Własna prezentacja w formie audio (lub) video (może to być podcast, vlog)
Pozytywne zaliczenie testu na temat "Muzyka w mediach w dobie konwergencji"
Praktyki zawodowe
Możliwe są praktyki w różnych mediach, a jeżeli student wyrazi na to ochotę, może mu zostać przekazana rekomendacja.
Literatura
Literatura przedmiotu:
Pozycje i opracowania dotycząca poszczególnych gatunków i rodzaju muzyki: poważnej, folkowej, jazzowej, pop-rock, rock, rap, poezja śpiewana, etc.
Literatura związana z problematyką muzyki w mediach.
|
W cyklu 2025/2026-Z:
G. Kościński Muzyka w mediach audiowizualnych w kontekście "Media jako przestrzenie muzyki", red M. Parus, A. Trudzik,; Wydawnictwo Naukowe KATEDRA, Gdańsk, 2016 r. "Słowami o dźwiękach…: Muzyka w mediach (nie tylko doby PRL-u)"; red. Beata Afeltowicz, Artur Trudzik; wyd. Volumina, 2017. Robert Chudy "Wpływ procesów mediatyzacji na rynek muzyczny w Polsce"; |
Uwagi
|
W cyklu 2025/2026-Z:
Udział w zajęciach ma pozwolić na poznanie specyfiki pracy w roli dziennikarza i animatora muzycznego w obrębie wybranej dziedziny muzyki i mediów. Studenci poznają w sposób praktyczny różne aspekty tego dziennikarstwa. Sami realizują ćwiczenia i zadania - nagrywają, piszą, występują przed kamera. Wiedzę czepią zarówno od prowadzącego zajęcia, jak również analizując działalność znanych dziennikarzy muzycznych (niektórzy z nich są zapraszani na zajęcia, a studenci mają obowiązek czynnie uczestniczyć w debacie). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: