Metodologia badań mediów: nurty, kierunki, koncepcje DSIM-SM>MetodBad
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
1. Wprowadzenie: subiektywne i obiektywne trudności w badaniu mediów i komunikacji (oskarżenia i apologia mediów; definicje mediów i komunikacji, obszary badań mediów i komunikacji).
2. Prapoczątki naukowej refleksji nad mediami i komunikacją (Alexis de Tocqueville, Harriet Martineau, Gabriel Tarde, Émile Durkheim, Karl Bücher, Max Weber, Charles H. Cooley, John Dewey, Walter Williams).
3. Narodziny Mass Communication Research (Harold Lasswell – podejście politologiczne, w tym modelu wszechmocnej propagandy Sergieja Chakhotina; Paul Lazarsweld – podejście socjologiczne, w tym model socjologiczny Johna i Matildy Riley; Kurt Lewin – podejście psychologiczne małych grup; Carl Hovland – podejście psychologiczne eksperymentalne).
4. Szkoła frankfurcka (marksistowska teoria mediów, teoria społeczeństwa masowego, teoria kultury masowej).
5. Szkoła Toronto (Marshall McLuhan - teoria determinizmu technologicznego społeczeństwa i kultury; James w. Carey – model rytualny/ekspresyjny).
6. Szkoła Birmingham (model kodowania/dekodowania, teoria konstruktywizmu społecznego, teoria rehabilitacji kultury masowej, cultural studies).
7. Cybernetyka i funkcjonalizm w badaniu mediów (model matematyczny, funkcjonalistyczna teoria media mediów, teoria użytkowania i korzyści, teoria dysfunkcji narkotyzującej, teoria uzależnienia od mediów, teoria kultywowania postaw).
8. Tradycje badań nad percepcją (model percepcji, teoria dysonansu poznawczego, teoria ramowania).
9. Polityczne teorie opinii publicznej (model rozgłosu, hipoteza porządku dziennego, teoria spirali milczenia).
10. Podsumowane: porównanie cech głównych szkół komunikologicznych; cztery ery medioznawstwa.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Lektura książki Maxa Fishera W trybach chaosu. Jak media społecznościowe przeprogramowały nasze umysły i nasz świat i zaliczenie testu ze znajomości treści książki (w ramach zajęć online dnia 2 stycznia 2025).
2. Egzamin ustny po zakończeniu semestru z treści wskazanych w sylabusie i przekazanych na wykładach.
Literatura
Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Gliwice 2010.
Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2006.
Fisher M., W trybach chaosu. Jak media społecznościowe przeprogramowały nasze umysły i nasz świat, Kraków 2023.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2004.
Lisowska-Magdziarz M., Metodologia badań nad mediami: nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, w: Studia Medioznawcze 2013 | nr 2 (53) | 27-42.
Maigret E., Socjologia komunikacji i mediów, Warszawa 2012.
McQuail D., Teorie komunikowania masowego, Warszawa 2012.
Mersch D., Teorie mediów, Warszawa 2010.
Taylor L., Willis A., Medioznawstwo. Teksty, instytucje i odbiorcy, Kraków 2006.
Twenge J.M, iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości - i co to oznacza dla nas wszystkich, Sopot 2019.
Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badan, Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: