Business ethics and CSR FIL-ENG-SM>Buseth-w
Podczas zajęć omawiana jest szeroko ujęta tematyka charakterystyczna dla etyki biznesu ze szczególnym zwróceniem uwagi na kwestię społecznej odpowiedzialności biznesu. Typowe zagadnienia dla etyki biznesu zostają pokazane na szerokim tle koncepcji biznesowych klasyków klasyków historii filozofii. Pokazane zostają zależności między społeczeństwem a działalnością przedsiębiorczą, szczegółowo zaprezentowane będą kryteria etyczne stosowane w biznesie, jak również główna przyczyna podejmowania działalności gospodarczej czyli chęć zarobku. Kiedy opłacalny zarobek spełnia kryteria etyczne? Jak pogodzić opłacalność biznesu z wymogami etycznymi? Czy w ogóle pojawia się sprzeczność lub rozbieżność między celem biznesu, jakim jest zyska, a etyką, która pyta o dobre życie? Omówiona zostaje również etyka pracy ze szczególnym zwróceniem uwagi na współczesne problemy spotykane na rynku pracy, takie jak bezrobocie lub nadmiar pracy. Poruszane są również zagadnienia specyficzne dla XXI wieku i szybkiego rozwoju technologicznego.
W cyklu 2023/2024-Z:
Etyka biznesu zwana często etyką gospodarczą to stosunkowo nowa dziedzina etyki. Tak jak w każdej dziedzinie działalności człowieka, również w biznesie (w działalności przedsiębiorczej) pojawiają się problemy, dylematy i konflikty etyczne. Etyka biznesu zajmuje się zarządzaniem, rachunkowością, finansami, marketingiem i wszystkimi innymi sferami działalności gospodarczej. Celem wykładów jest pokazanie głównych zagadnień etyki biznesu ze szczególnym zwróceniem uwagi na problematykę pojawiającą się w na początku XXI wieku (etyka biznesu 4.0). CSR - społeczna odpowiedzialność biznesu to pewnego rodzaju subdyscyplina etyki biznesu pokazująca znaczenie odpowiedzialności biznesu za szeroko pojęte otoczenie. CSR to idea działania zrównoważonego, której celem jest dbanie o uczciwe praktyki rynkowe ze szczególnym uwzględnieniem środowiska naturalnego oraz relacji z konsumentami. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
F2aK_W02 - Zna specjalistyczną terminologią filozoficzną w języku polskim, precyzyjnie definiuje, szczegółowo opisuje oraz rozumie relacje między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w obszarze etyki
F2aK_W08 - Posiada znaczną sprawność w identyfikowaniu i twórczym rozwijaniu problemów filozoficznym wyrosłych na gruncie etyki i zagadnień pragmatyki życia społecznego
F2aK_U04 - Analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami
F2aK_U06 - Wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami kulturowymi i rozwojem nauki oraz określa relacje między tymi zależnościami
F2aK_U07 - Precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne, stawia tezy i krytycznie je komentuje
F2aK_U10 - Dobiera i tworzy strategie argumentacyjne, konstruuje zaawansowane krytyczne argumenty, formułuje wszechstronne odpowiedzi na krytykę
F2aK_K07 - Uznaje konieczności odwoływania się do racjonalnej argumentacji w debatach na temat współczesnych problemów i rozumie odpowiedzialność filozofa za racjonalny charakter sporów
Kryteria oceniania
Kurs kończy się egzaminem ustnym, którego celem jest ocena osiągnięcia efektów uczenia się. Termin egzaminu zostanie ustalony ze studentami nie później niż dwa tygodnie przed końcem semestru.
Literatura
Lista wymaganych lektur zostanie przedstawiona na początku semestru.
Studenci otrzymają odniesienia do różnych źródeł literatury. Studenci otrzymają również skrypt wykładu od wykładowcy.
• Beauchamp T., Bowie N.: Ethical Theory and Business: International Edition, Prentice Hall 2008
• Bruni L. (ed), Policies for Happiness, Oxford University Press, Oxford 2016.
• Business ethics case studies BusinessEthics.ca: http://www.businessethics.ca/enron-smartest-guys.html
• Davisson A., Booth P. (ed.) Controversies in Digital Ethics, Bloomsbury Academic, New York 2016.
• Ferrell L., Ferrell O. C., Ethical Business, DK books, London 2009.
• Ferrell O.C., Fraedrich J., Ferrell L., Business Ethics: Ethical Decision Making & Cases, Cengage Learning, Boston 2017.
• Gasparski W. (ed.) Responsible Management Education WAiP 2008
• Kolb R. W., Encyclopedia of Business Ethics and Society, SAGE Publications, Los Angeles 2008.
• MacIntyre A.: A Short History of Ethics, Macmillan Publ. Company, 1966
• Malecki E. J., Moriset B.,The Digital Economy Business organization, production processes, and regional developments, Routledge, New York 2008.
• Singer P. (ed): A Companion to Ethics , Basil Blaskwell Ltd. 1991
• Zsolnai L. (ed.), Ethics in the Economy, Peter Lang, Oxford 2002.
W cyklu 2023/2024-Z:
K. Buglewicz, Społeczna odpowiedzialność biznesu. Nowa wartość konkurencyjna, wyd. PWE, Warszawa 2017. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: