Contemporary debates in philosophy of science FIL-ENG-SM>ConScien
Tematyka:
1. Krótkie wprowadzenie historyczne: Arystotelesowski ideał nauki i jego nowożytne odrzucenie.
2. Spór: indukcjonizm vs dedukcjonizm.
3. Problemy z indukcjonizmem.
4. Problemy z falsyfikacjonizmem.
5. Spór: irracjonalizm vs racjonalizm.
6. Spór: teoretyczny antyrealizm vs realizm.
7. Problem naturalizacji wiedzy naukowej.
8. Nauka a teologia i etyka.
9. Problem ontologicznego redukcjonizmu.
10. Przypadek i prawa przyrody.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
F2aK_W06 Student ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych w filozofii nauki (P7S_WG).
F2aK_U02 Student samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów (P7S_UW).
F2aK_01 Student potrafi zaprezentować samodzielnie wybrany problem, a następnie poprowadzić dyskusję na jego temat (P7S_KK)
Kryteria oceniania
Metody:
analiza tekstów angielskich
elementy wykładu
dyskusja
przedstawienie przygotowanych tekstów.
Ocena w oparciu o przygotowaną prezentację (50%) oraz końcowy test wyboru i uzupełnień (50%).
Literatura
1. Aristotle, Posterior Analytics (wybrane fragmenty).
2. A.E. Chalmers, What is this thing called Science? Third Edition, University of Quinsland: Quinsland, 1999 (wybrane rozdziały).
3. P. Duhem, The Aim and the Structure of the Theory, Chapter 10: Physical Theory and Experiment (wybrane fragmenty).
4. P. Feyerabend, Against Method, 1975 (wybrane fragmenty).
5. J. LeDoux, „Rethinking the Emotional Brain”, in: J. Dębiec & alii, eds., The Emotional Brain Revisited, Copernicus Center Press: Kraków, 2014 (wybrane strony).
6. N. Murphy, Anglo-American Postmodernity. Philosophical Perspectives on Science, Religion, and Ethics Westview Press: Boulder – Oxford, 1997 (ch. 9: Theology and Ethics in the Hierarchy of the Sciences, wybrane strony).
7. 2. K.R. Popper, Conjectures and Refutations, in: idem, Conjectures and Refutations. The Growth of Scientific Knowledge, 1962 (wybrane strony).
8. W.V.O. Quine, „Posits and Reality”, in his The Ways of Paradox and Other Essays, Cambridge, Mss & London: Harvard University Press, 1977.
9. W.V.O. Quine, „Two Dogmas of Empiricism”, Philosophical Review 1952 (part VI: Empiricism without the dogmas).
10. J. Życiński, The Structure of the Metascientific Revolution, 1988 (wybrane fragmenty)
11. You-Tube, wideo (Copernicus Center for Interd. Studies in Cracow): M. Heller and D. Dennett on chance and laws of nature.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: