Philosophy of Artificial Intelligence FIL-ENG-SM>mono03
Wykład 1: Wprowadzenie do AI i filozofii sztucznej inteligencji
Wykład otwierający przedstawia podstawowe definicje inteligencji naturalnej i sztucznej. Pokazuje interdyscyplinarny charakter badań nad AI, łączących informatykę, kognitywistykę i filozofię. Zarysowane zostają główne pytania filozoficzne: czym jest myślenie, świadomość i wiedza. Omówimy także kulturowe i społeczne znaczenie sztucznej inteligencji. Całość wprowadza studentów w tematykę kursu.
Wykład 2: Historia sztucznej inteligencji – początki
Analizujemy filozoficzne i matematyczne źródła AI: logikę, teorię obliczalności i prace Turinga. Przedstawione zostaną narodziny sztucznej inteligencji w latach 1936–1956. Szczególna uwaga zostanie poświęcona tzw. erze symbolicznej. Omówimy przyczyny pierwszej „zimy AI”. Wykład ukazuje, jak zrodziła się idea inteligentnych maszyn.
Wykład 3: Historia sztucznej inteligencji – dalszy rozwój
Tematem są systemy eksperckie i druga zima AI. Następnie przeanalizujemy przejście do paradygmatu probabilistycznego i uczenia maszynowego. Omówione zostanie dojrzewanie AI w latach 2001–2012. Wykład kończy opis rewolucji głębokiego uczenia. Pokazuje to cykliczny charakter sukcesów i kryzysów w badaniach nad AI.
Wykład 4: Uczenie maszynowe i sieci neuronowe
Wprowadzamy w główne podejścia do uczenia maszynowego. Szczególną uwagę poświęcimy sztucznym sieciom neuronowym i ich biologicznym inspiracjom. Zostaną przedstawione koncepcje głębokiego uczenia. Omówimy także przełom architektury transformera. Wykład ukazuje podstawy technologiczne współczesnej AI.
Wykład 5: Modele językowe i ChatGPT
Analizujemy działanie modeli językowych, od prostych n-gramów po duże modele transformacyjne. Szczegółowo przyjrzymy się przykładom analizy języka naturalnego. Omówimy rolę ChatGPT jako narzędzia i wyzwania etyczne jego użycia. Zastanowimy się nad różnicą między językiem ludzkim a maszynowym. Wykład prowadzi do filozoficznych pytań o naturę języka.
Wykład 6: Ucieleśniona inteligencja, robotyka i biologia
Tematem są roboty sytuowane i koncepcja sztucznego życia. Omówimy ucieleśnioną inteligencję, czyli wiedzę osadzoną w ciele. Zbadamy adaptację przez selekcję i samoorganizację. Ważnym wątkiem będą interfejsy mózg–komputer. Na koniec przyjrzymy się AI w biologii syntetycznej, emulacji mózgu i medycynie.
Wykład 7: Informacja i ontologia sztucznej inteligencji
Wykład rozpoczyna refleksja nad pojęciem informacji w nauce i filozofii. Zastanowimy się, jak materia może przetwarzać informację. Następnie przejdziemy do ontologii sztucznej inteligencji – czym jest „byt” AI. Omówione zostaną status i granice maszyn inteligentnych. Wykład łączy perspektywę filozofii przyrody z ontologią technologiczną.
Wykład 8: Świadomość, znaczenie i intencjonalność
Poruszymy problem świadomości maszynowej i jej nieuchwytności. Zastanowimy się, czy AI może posiadać subiektywne doświadczenia. Następnie przeanalizujemy problem znaczenia w kontekście sztucznej inteligencji. Omówimy różne ujęcia intencjonalności. Wykład pokazuje, jak AI stawia wyzwania tradycyjnej filozofii umysłu.
Wykład 9: Etyka i sztuczna inteligencja
Tematem wykładu są moralne implikacje rozwoju AI. Rozważymy, czy systemy sztucznej inteligencji mogą być podmiotami moralnymi. Omówimy odpowiedzialność za decyzje podejmowane przez algorytmy. Szczególna uwaga zostanie poświęcona kwestiom sprawiedliwości, uprzedzeń i transparentności. Wykład obejmie też zastosowania AI w pracy, wojnie i kontroli społecznej.
Wykład 10: Dzielona epistemologia i kreatywność AI
Przedstawimy koncepcję dzielonej epistemologii i jej kwantowy model. Zastanowimy się, jak AI współtworzy wiedzę razem z człowiekiem. Omówimy rolę AI w kreatywności matematycznej i językowej. Wykład podkreśla współzależność człowieka i maszyny w procesach poznawczych. To prowadzi do pytania o nowe formy epistemologii.
Wykład 11: AGI – sztuczna inteligencja ogólna
Wprowadzimy pojęcie sztucznej inteligencji ogólnej (AGI). Omówimy obecny status badań i główne podejścia teoretyczne. Zastanowimy się nad granicami technicznymi i poznawczymi. Przedstawimy modele hybrydowe i możliwe scenariusze rozwoju. Wykład podkreśla filozoficzne konsekwencje dążenia do AGI.
Wykład 12: Superinteligencja i transhumanizm
Przedstawimy koncepcję superinteligencji jako wyzwania dla przyszłości człowieka. Omówimy ideę osobowości technologicznej. Zastanowimy się nad transhumanizmem i transcendencją technologiczną. Podjęte zostaną pytania eschatologiczne i etyczne. Wykład ukazuje, jak AI wpływa na filozofię przyszłości.
Wykład 13: Wyzwania AI dla religii i teologii
Tematem są teologiczne implikacje rozwoju sztucznej inteligencji. Omówimy paradoks inteligentnego projektu w kontekście technonauki. Zastanowimy się nad konsekwencjami AI dla obrazu człowieka i Boga. Wykład ukaże napięcia między wiarą a technologią. To otworzy pole do interdyscyplinarnej refleksji teologiczno-filozoficznej.
Wykład 14: Podsumowanie – AI jako wyzwanie filozoficzne i kulturowe
Wykład końcowy syntetyzuje główne problemy kursu. Zestawia perspektywy techniczne, filozoficzne, etyczne i teologiczne. Omówimy różne możliwe scenariusze przyszłości AI. Zastanowimy się nad rolą człowieka w epoce inteligentnych maszyn. Wykład pełni funkcję refleksji nad całością zagadnienia.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
F2aK_W02
zna specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku polskim, precyzyjnie definiuje, szczegółowo opisuje oraz rozumie relacje między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w obszarze filozofii sztucznej inteligencji oraz elementarnej wiedzy z zakresu informatyki, kognitywistyki i nauk technicznych,
F2aK_W08
posiada znaczną sprawność w identyfikowaniu i twórczym rozwijaniu problemów filozoficznych wyrosłych na gruncie filozofii sztucznej inteligencji (np. dotyczących świadomości maszyn, etyki algorytmów, czy granic poznania),
F2aK_U12
rekonstruuje i konstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych w obszarze filozofii sztucznej inteligencji, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice,
F2aK_U13
stawia i bada hipotezy dotyczące problemów z dziedziny filozofii sztucznej inteligencji (np. pytania o możliwość podmiotowości maszyn czy odpowiedzialności moralnej systemów autonomicznych),
F2aK_K03
na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów z zakresu filozofii sztucznej inteligencji formułuje propozycje ich rozwiązania,
Fp2aK_W03
posiada podstawową wiedzę w zakresie problematyki relacji między technologią, nauką i wiarą w kontekście sztucznej inteligencji, przydatnych w dyskusjach popularnonaukowych, etycznych i religijnych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu odbędzie się w formie egzaminu ustnego na bazie listy podstawowych problemów poruszanych w trakcie wykładu. Lista będzie udostępniona końcem semestru.
Udział w wykładzie jest NIEOBOWIĄZKOWY.
Literatura
Boden M.A., Artificial intelligence: a very short introduction, Oxford University Press, Oxford, United Kingdom 2018.
Bostrom N., Superinteligencja: scenariusze, strategie, zagrożenia, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2016.
Kurzweil R., Nadchodzi osobliwość: kiedy człowiek przekroczy granice biologii, Kurhaus Publishing, Warszawa 2016.
Kurzweil R., Osobliwość coraz bliżej: kiedy połączymy się z AI, Grupa Wydawnicza Relacja sp. z o.o, Warszawa 2024.
Leliwa G., Sztuczna inteligencja. O czym myśli, gdy nikt nie patrzy?, Helion, Gliwice 2025.
Lennox J.C., 2084: sztuczna inteligencja i przyszłość ludzkości, Fundacja Prodoteo, Warszawa 2023.
Marciszewski W., Sztuczna inteligencja, Znak, Kraków 1998.
Schneider S., Artificial you: AI and the future of your mind, Princeton University Press, Princeton 2021.
Tegmark M., Life 3.0: being human in the age of artificial intelligence, Penguin Books, [London] UK [New York, NY] USA [Toronto] Canada 2018.
Trypuz R., Prosto o AI: jak działa i myśli sztuczna inteligencja?, Helion, Gliwice 2024.
Uria-Recio P., How AI will shape our future: understand artificial intelligence and stay ahead, Pedro Uria-Recio, Place of publication not identified 2024.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: