Animal Ethics FIL-ENG-SM>mono05
Etyka zwierząt jest stosunkowo nowym obszarem badawczym, można powiedzieć, że w tym roku obchodzi 50. urodziny, ponieważ fundamentalna książka została opublikowana w 1975 roku, z okazji tego jubileuszu proponuję studentom ten kurs.
Celem zajęć jest przybliżenie studentom zagadnień związanych z etyką zwierząt. Kurs ma charakter wprowadzenia. W toku zajęć będziemy przyglądać się różnym relacjom człowiek-zwierze i analizować zobowiązania moralne, jakie mają ludzie wobec zwierząt. Zastanowimy się czy zwierzęta posiadają status moralny, a jeżeli tak, to jaki. Przyjrzymy się współczesnym dyskusjom na temat moralnej diety i poszukamy filozoficznych założeń obecnych we współczesnym prawodawstwie dotyczącym zwierząt. Tematyka została dobrana w taki sposób, aby zajęcia stanowiły wprowadzenie do etyki zwierząt (zostanie zaprezentowana profesjonalna terminologia oraz najważniejsze problemy, spory i stanowiska) a w warstwie etyki stosowanej nacisk został położony na zagadnienia, z którymi mierzy się większość uczestników życia publicznego.
W toku zajęć nie będziemy przyjmować określonego stanowiska filozoficznego, lecz postaramy się przyjrzeć różnym pozycjom aby je zrozumieć, dojrzeć ich słabe i mocne strony z perspektywy innych stanowisk. Zobaczymy również, jak zmieniła się etyka zwierząt w ciągu 50 lat swojej historii i jak wpłynęła na regulacje prawne EU.
Studenci będą zobowiązani do przeczytania fragmentu tekstu filozoficznego na każde zajęcia z wyjątkiem pierwszych. Należy przewidzieć na to 90 minut lub więcej, jeżeli nie czytamy biegle w języku angielskim. Większość tekstów dotyczących zagadnień szczegółowych to nowe i najnowsze istotne głosy w debacie etycznej, wiele tekstów jest ze sobą powiązanych, aby ukazać dynamikę filozoficznych sporów. Zajęcia są punktem wyjścia do pogłębiania szczegółowych zagadnień, w czym prowadzący chętnie pomoże w czasie konsultacji. Studenci na poziomie studiów magisterskich są w ten sposób przygotowywani do włączenia się do dyskusji w ramach międzynarodowego obiegu naukowego w tej tematyce.
Będziemy pracować nad zagadnieniami:
(kurs prowadzony jest w całości w języku angielskim)
1. Introduction to animal ethics. History of animal ethics. Animal rights vs animal welfare. Areas of relation between humans and animal
2. Moral status of animals: Thomas Aquinas, Bentham and Schopenhauer
3. Aniaml welfare from impartial perspective: Peter Singer
4. A critique of animal ethics: R. Scruton, R. Griffiths
5. Christian approach to animals: A. Linzey, C. Camosy
6. Using animals in laboratories: P. Singer, Tom Regan
7. Factory farms as moral catarophe P. Singer
8. Moral diet: arguments for veganism and against moral omnivorism,maximizing expected choiceworthiness and eating animals
9. Moral diet: reductarianism, beefarianism
10. Moral diet: pescarianism, new omnivorism,
11. Humans vs wild animals: ethics of hunting, wild animals and toursim
12. Weighting the value of live, animals and humans
13. Suffering of wild of animals as a moral porblem. The state of nature is not that good?
14. EU newest regulations with regards to pets and farm animals
15. EU newest regulations with regads to labolatory animals. Ethical comitees for animal experimentation
Do każdego tematu, oprócz pierwszego, przewidziane są teksty do czytania!
Liczba godzin zajęć porwadzonych on-line
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna najnowszy stan badań w obszarze etyki zwierząt
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy + ocenianie ciągłe
Ocenianie ciągłe – aktywność studenta jest oceniana na każdych zajęciach.
Zaliczenie z zajęć indywidualnych otrzymuje student, który potwierdził osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia dla tych zajęć, przygotował się merytorycznie (w tym np. opanował tekst do przeczytania lub zapoznał się z konkretną argumentacją itp.) i wykazał się aktywnością merytoryczną na zajęciach.
Ocenę bardzo dobrą (5,0) z zajęć indywidualnych otrzymuje student, który potwierdził osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia dla tych zajęć, bardzo dobrze przygotował się merytorycznie (opanował tekst do przeczytania) i wykazał się aktywnością merytoryczną na zajęciach.
Ocenę dostateczną (3,0) z zajęć indywidualnych otrzymuje student, który potwierdził osiągnięcie co najmniej jednego z przypisanych efektów kształcenia, przygotował się merytorycznie do zajęć i zaznaczył swoją obecność co najmniej jednym stwierdzeniem merytorycznym.
Ocenę dobrą (4,0) przyznaje się studentowi, który osiągnął wynik powyżej minimum wymaganego do uzyskania oceny dostatecznej, ale poniżej minimum wymaganego do uzyskania oceny bardzo dobrej.
Student, który nie spełnia warunków do uzyskania oceny dostatecznej, otrzymuje z przedmiotu ocenę niedostateczną (2,0).
Ocenę niedostateczną należy poprawić podczas konsultacji. Sposób poprawy ustalany jest indywidualnie.
Ocena końcowa oceniania ciągłego jest średnią ocen cząstkowych, przy założeniu, że:
1. wszystkie efekty uczenia się zostały potwierdzone
2. wszystkie oceny cząstkowe są pozytywne
3. liczba nieusprawiedliwionych nieobecności nie przekracza 1
I jest obliczana według następującego wzoru:
Bardzo dobry (5,0) – średnia powyżej 4,51
Dobry plus (4,5) – średnia od 4,15 do 4,50
Dobry (4,0) – średnia od 3,91 do 4,14
Dostateczny plus (3,5) – średnia od 3,51 do 3,90
Dostateczny (3,0): średnia 3,50 i niższa
Do średniej wliczane są wszystkie oceny cząstkowe, w tym poprawione, np. gdy ocena niedostateczna zostanie poprawiona na bardzo dobrą, do średniej wlicza się zarówno ocenę 2, jak i 5.
Brak uczestnictwa powyżej ustalonego limitu należy nadrobić podczas konsultacji, warunki są ustalane indywidualnie.
Egzamin końcowy w sesji egzaminacyjnej będzie dotyczył zagadnień poruszanych podczas zajęć. Studenci, którzy z oceniania ciągłego otrzymają ocenę dobrą (4.0) lub wyższą mogą być zwolnieni z egzaminu końcowego, jeżeli ta ocena ich satysfakcjonuje
Literatura
Literatura odpowiadająca poszczególnym zajęciom
2. St Thomas Aquinas, Summa Theologie, Q 64 A1, Q65 A3; Artur Schopenhauer „On the basis of morality”(fragments), J. Bentham, Introduction to the Principles of Morals and Legislation(fragments)
3. Peter Singer, Animal Liberation Now, Chapter I
4. R. Scruton, Animals rights and wrongs, R. Griffiths, A critique of animal righs
5. A Linzey, Theo-rights, C. Camosy, For love of animals, ch 1-3
6. P. Singer, Animal liberation now, ch. 2 (fragments)
7. P. Singer, Animal liberation now, ch 3 (fragments)
8. P. Singer, why vegan? (fragments), Animal liberation now 187-194
9.B. Kateman (ed.), The reducarian solution, New York 2017, (fragments) + K. Saja, The moral foodprint of animal products, Agriculture and human values, 30 (2013), s. 193-202.
10. M. Elder, The moral poverty of pescetarianism, J. Milbum, Ch. Bobler, New Omnivorism: a nowel approach to food and animal ethics
11. T. Hsiao, A Moral Defencse of Trophy Hunting, Sport, Ethics and Philosophy, vol 14 (2020), p. 26-34; S. P. Morris, A Moral Defense of Tophy Hunting and Why It Fails, Sport, Ethics and Philosophy, vol. 15 (2021), s. 386-399.
12.W. MacAskill, What we ove the future(fragments); J. Broome, Weighting lives (fragments)
13. B. Tomasik, The importance of wild animal suffering, Relations: Beyond Anthropocentrism, vol. 3 no 2, 2015, s. 133-152; Bruers, S., Davis, A. J., Hojjat, S., Koskensilta, A., Lepeltier, T., & Pearce, D. (2024). Nature without Suffering: Herbivorisation of Predator Species for the Compassionate Stewardship of Earth’s Ecosystems. Journal of Applied Animal Ethics Research, 6(2) 2024, 175-204
14 & 15 EU newest regulations (as for january 2026)
Niektóre teksty są dostępne w Bibliotece UPJPII po zalogowaniu i proszę, żeby studenci korzystali z nich w oparciu o zasoby elektroniczne Biblioteki.
Uwagi
W cyklu 2025/2026-Z:
Uwaga: za zaliczenie kursu student otrzymuje 2 punkty ECTS, co oznacza od 50 do 60 godzin dydaktycznych pracy studenta. Obejmuje to 30 godzin pracy z prowadzącym podczas zajęć oraz do 30 godzin pracy samodzielnej (czytanie tekstów). Średnio tygodniowo należy poświęcić 4 godziny dydaktyczne. Proszę o uwzględnienie tego przy planowaniu pracy w tym semestrze, ponieważ jeśli nie poświęcicie Państwo wystarczająco dużo czasu na te zajęcia, nie otrzymacie oceny, którą normalnie byście mogli uzyskać, a uczestnictwo w kursie nie przyniesie takiej satysfakcji, jaką by mogło. Methods and tools developed under the Programme ‘Consolidated Development Plan of UPJPII’ co-financed by the European Social Fund, under the Operational Programme Knowledge Education Development number and name of the Priority Axis: III. Higher education for economy and development, Measure number and name: 3.5 Comprehensive programmes of higher education institutions, on the basis of grant agreement no. POWR.03.05.00-00-Z104/17-01, as part of the creation of a new specialty in English "Philosophy in English" at the Faculty of Philosophy, are employed in this course. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: